به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، عباس آخوندی عصر امروز( سه شنبه2 مهرماه ) در جلسه مجمع نمایندگان خراسان رضوی که در محل کمیسیون اصل نود برگزار شد با اشاره به اینکه جلسه با نمایندگان خراسان رضوی به دلیل جایگاه این استان و همچنین نمایندگان تاثیرگذار آن در مجلس شورای اسلامی برای بنده فرصت مغتنمی است، اظهار داشت: فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد یکی از بهترین فرودگاههای این شهر است که رتبه دوم سهم پروازهای کشور را با جابجایی 13 میلیون نفر مسافر در سال به خود اختصاص داده است.
وی افزود: یکی از برنامه های اصلی که برای توسعه فرودگاه مشهد در دست داریم این است که موقعیت آن را فراتر از ظرفیت فعلی آن افزایش دهیم که در جهت افزایش رفاه حال شهروندان باند فعلی فرودگاه مشهد در حال جابجایی است تا پروازهای مشهد کمتر از روی شهر عبور کند که در این زمینه در حال مذاکرات قراردادی با سرمایه گذار هستیم و 300 میلیون دلار هزینه این عملیات عمرانی برآورد می شود.
آخوندی با اشاره به اینکه موقعیت و جایگاه خراسان بزرگ را مد نظر داشته و در صدد فعال کردن فرودگاه مشهد و دیگر فرودگاههای استان هستیم، تاکید کرد: باید برای استفاده از هواپیماهای ای.تی. آر مطالعات بازاریابی صورت گیرد چراکه ما نیازمند چند هاب فرودگاهی در کشور هستیم که اگر مشهد را به عنوان یکی از هاب های پروازی کشور در نظر بگیریم، بتواند با سایر کشورهای پیرامونی و همچنین در داخل کشور نقطه اتصال پروازی داشته باشد.
وزیر راه و شهرسازی همچنین با اشاره به وضعیت راه آهن استان خاطرنشان کرد: در حوزه راه آهن ایده ها و پیشنهادهایی از سوی نمایندگان وجود دارد که ممکن است هر کدام از آن ها استدلال های خاص خود را داشته باشد که شاید یکی از سئوالاتی که در این حوزه مطرح باشد این است که مشهد به عنوان بزرگترین مرکز مسافربری چرا نباید قطار سریع السیر داشته باشد این در حالی است که باید با توجه به منابع موجود، از راهکارهای مختلفی که وجود دارد، یک راه را انتخاب کرد.
این عضو کابینه دوازدهم با اشاره به اینکه قاعدتا اعتبار مورد نیاز قطار سریع السیر تهران- مشهد بیش از 12 میلیارد دلار خواهد بود، گفت: سرعت این قطار بین 250 تا 300 کیلومتر در ساعت خواهد بود اما راه جایگزین آن استفاده از قطار برقی است که با سرعت حدود 200 کیلومتر در ساعت این مسیر را طی می کند که هزینه آن نیز با هزینه های جانبی به 5/3 میلیارد دلار می رسد و حدود یک چهارم قطار سریع السیر هزینه نیاز دارد.
وی تصریح کرد: بابرقی شدن راه آهن تهران- مشهد ظرفیت جابجایی 40 میلیون مسافر در سال به سه برابر وضعیت کنونی می رسد.
آخوندی با بیان اینکه در این زمینه نیازمند فاینانس هستیم تا اعتبار مورد نیاز اجرای این طرح تامین شود، گفت: قطار سریع السیر علاوه بر هزینه بالای جانبی، هزینه بلیت را برابر با قیمت بلیت هواپیما افزایش خواهد داد که برای مردم طبقه متوسط صرفه اقتصادی ندارد این در حالی است که با برقی شدن قطار تهران- مشهد نیز هزینه بلیت افزایشی نخواهد داشت.
آخوندی با بیان اینکه قرار داد برقی شدن قطار تهران- مشهد با چین امضاء شده است تصریح کرد: برای فعال شدن این قراداد 15 درصد آن باید پرداخت شود که اگر تا پایان سال 2017 یعنی نیمه آذر ماه این مبلغ پرداخت نشود، کل قرارداد لغو خواهد شد که خوشبختانه با مساعدت شخص رئیس جمهور، رئیس سازمان برنامه و بودجه برای پرداخت این مبلغ در موعد مقرر متعهد شده است و از نمایندگان خراسان رضوی می خواهیم که این موضوع را پیگیری کنند چراکه در صورت اجرای این پروژه اتفاق بسیار بزرگی برای استان خواهد افتاد.
وزیر راه و شهرسازی افزود: یکی از این خطوط آهن از نقاب سبزوار به سمت اسفراین، بجنورد و شیروان است. همچنین قطعه دوم این خط آهن از شیروان قوچان، گلبهار و مشهد خواهد بود و قطعه سوم نیز بجنورد را به گرگان وصل خواهد کرد که با اجرای این پروژه سه محوره، سه راه آهن با معنا خواهیم داشت.
آخوندی همچنین با اشاره به منابع مالی برای تأمین این پروژه خاطرنشان کرد ما دو روش را مد نظر داریم که روش اول استفاده از بند ج تبصره 5 صندوق توسعه ملی است که برای فاز اول پروژه از نقاب تا بجنورد مذاکرات انجام شده است و صندوق توسعه ملی نیز اعلام آمادگی خود را به ما اعلام کرده است. همچنین مدل دیگر برای اجرای این پروژه مذاکره با چین یا کشورهای دیگر است که ما برای از دست ندادن فرصت هر دو راه را به صورت موازی طی می کنیم تا هرکدام که زودتر نتیجه داد اجرایی و عملیاتی کنیم.
وزیر راه و شهرسازی همچنین با اشاره به اینکه یکی دیگر از برنامه های در دست اقدام اتصال راه آهن مشهد به چابهار است افزود: این خط آهن نیز یکی از خطوط بسیار مهم حمل و نقل ریلی است که ایران را به افغانستان متصل می کند. که چابهار، ایرانشهر و زاهدان در دست اجرا است و برای تامین مالی آن با هندی ها در حال مذاکره هستیم.
وی با بیان این که در حوزه ریلی با اجرای پروژه راه آهن خواف به هرات به داخل کشور افغانستان وارد شده ایم گفت: همچنین درنظر داریم با مذاکره با ازبکستان، قرقیزستان و هند در ادامه این پروژه هرات را به چین وصل کنیم.
آخوندی با بیان این که پروژه احداث ایستگاه دوم راه آهن مشهد ضروری است افزود مسافرانی که از سمت شمال کشور وارد مشهد می شوند باید بتوانند دسترسی سریع تر و بهتری به شهر داشته باشند از این رو ایستگاه دوم راه آهن مشهد در جاده مشهد- چناران درنظر گرفته شده است.
وی همچنین با تاکید بر این که آزادراه حرم تا حرم به صورت قطعه به قطعه در حال انجام است گفت: به پیمانکار این پروژه اعلام کرده ایم که کار جاده نیشابور به مشهد و سبزوار به نیشابور را در راستای این آزادراه به اتمام برسانیم.
وزیر را ه و شهرسازی همچنین با تاکید بر تجهیز ماشین آلات راهداری افزود، سازمان راهداری کشور وضعیت بودجه ای خوبی ندارد و این در حالی است که 27 هزار کیلومتر راه اصلی در کشور وجود دارد که همین موضوع کار بهسازی جاده و راه های مواصلاتی را با توجه به کمبود اعتبارات دشوار می سازد.
آخوندی تسریع کرد برای نگهداری و حفظ جاده های کشور حدود 8 هزار میلیارد تومان بودجه نیاز داریم در حالی که اعتبار سازمان راهداری کشور در حال حاضر به 2700 میلیارد تومان می رسد. وزیر راه و شهرسازی در پایان با تاکید بر این که باید ارتباط استان خراسان رضوی را با خراسان بزرگ تاریخی را برقرار کنیم تأکید کرد نباید از ظرفیت های برون مرزی غافل شد و در این زمینه نیاز به توجه خاص مجلس وجود دارد. گفتنی است در این جلسه همچنین اعضاء مجمع نمایندگان استان خراسان رضوی مشکلات حوزه راه و شهرسازی شهرها و حوزه های انتخابی خود را با عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی و معاونان این وزارتخانه مطرح کردند./
پایان پیام