محسن علیجانی زمانی درگفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، درباره توجه به سامانه ریلی شهری و حومه ای جدید درلایه بودجه 97، گفت:توسعه حمل و نقل عمومی ریلی ازنگاه حل معضل ترافیک مهم بوده و یک راهکار بسیار با اهمیت است، یکی از چالش های ترافیکی حال حاضر عدم توسعه حمل و نقل ریلی می باشد، همچنین یکی از راهکارهای کاهش آلودگی هوا توسعه و پیشرفت مترو است، متاسفانه درحال حاضر مصرف سوخت درخودروها بالا است.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس درمجلس شورای اسلامی، با اشاره به ضرورت گسترش حمل و نقل ریلی عمومی درکشور، افزود: خوشبختانه دولت به خوبی دراین حوزه در لایحه بودجه سال 97 برنامه ریزی کرده است، به طورحتم توسعه حمل و نقل ریلی یکی از مسائل مهم کشور بوده و ازجهت رفع مشکلات اقتصادی، افزایش رفاه اجتماعی نیز بسیار مهم است.
وی با بیان اینکه درحال حاضر شاخص ارایه خدمات حمل و نقل ریلی دراستان تهران به ویژه درشهرستان های اطراف مانند پاکدشت پایین است، تصریح کرد: روزانه حدود 4 میلیون تردد از شهرستان های حومه به تهران انجام می شود، به طوری که تهران دارای 9 میلیون نفر جمعیت بوده که حدود 4 میلیون نفر هم جمعیت غیرثابت دارد؛ بنابراین درطول روز این تعداد به 13 میلیون نفر می رسد.
علیجانی با اشاره به اینکه شبکه مترو درتهران باید به شکل اقماری به شهرستان های تهران متصل شود، گفت:تهران با مترو به پاکدشت و اسلامشهر باید وصل شود، زیرا قطارحومه دربرخی نقاط کارایی نداشته و باید بتوان ردیف های بودجه ای برای قطار را به اعتبار مترو تبدیل کرد؛ بنابراین شبکه های جدا از مترو اشتباه بوده و 440 تومان میلیارد بودجه دولت برای توسعه قطارحومه ای به اسلامشهر باید به بودجه مترو تبدیل شود؛ مگر اینکه کارشناسان اظهارات دیگری را مطرح کنند.
عضو مجمع نمایندگان استان تهران ، افزود: تلاش می شود که درمجلس و کمیسیون تلفیق بودجه قطارحومه ای به مترو تبدیل شود، مگر درجای که این امکان به لحاظ کارشناسی نباشد./
پایان پیام