عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه برای رفع مشکلات سیستم ارزشیابی توصیفی باید همه نهادها اقدامات لازم را انجام دهند، گفت: آزمون‌های تستی که برای ورود به مدارس نمونه دولتی و تیزهوشان استفاده می‌شود باعث ضعف سیستم ارزشیابی توصیفی است.

لزوم رفع نواقص سیستم ارزشیابی توصیفی/ مدارس نمونه دولتی و تیزهوشان موجب ضعف سیستم ارزشیابی توصیفی می‌شوند

محمد بیرانوندی در گفت‌ وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به وضعیت ارزشیابی توصیفی در مدارس، گفت: سیستم ارزشیابی توصیفی تقابل دیدگاه آموزش سنتی و مدرنیته است چرا که معلمان با سیستمی آموزش دیده‌اند که بر نمره‌دهی استوار است.

نماینده مردم خرم آباد و دوره در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: سیستم مدرنیته به راحتی جایگاه خود را پیدا نمی‌کند به طور مثال اولیا نمی‌توانند این سیستم نمره‌دهی را قبول کنند و ترجیح می‌دهند عملکرد فرزندانشان با نمره سنجیده شود.

وی با بیان اینکه سیستم ارزشیابی توصیفی بی‌نقص نیست، بیان کرد: نیاز است در کارگروه‌های مختلف برای برطرف کردن این نواقص تصمیم‌گیری شود اما این مشکلات در این سیستم هنوز به معضل تبدیل نشده‌اند.

بیرانوندی با بیان اینکه ارزشیابی سنتی نمی‌تواند در تعریف جدید آموزش وپرورش گنجانده شود، اظهار کرد: در گذشته آموزش وپرورش را با خوب نوشتن و خواندن مطرح می‌کردند و تلاش‌ها در زمینه تحقق این اهداف بود اما در تعریف جدید، آموزش و پرورش با تربیت شهروند خوب برابر است که از نظر گروه‌های مختلف جامعه این شهروند ویژگی‌های خاصی دارد.

وی با بیان اینکه برای رفع مشکلات در ارزشیابی توصیفی باید همه ارکان و نهادها هماهنگ با هم اقدامات لازم را انجام دهند، تاکید کرد: با توجه به اینکه آموزش و پرورش متولی امر تعلیم و تربیت است انتظارات بیشتری از این وزارتخانه در جهت اجرایی کردن این نوع ارزیابی وجود دارد؛ این وزارتخانه باید با آموزش معلمان، آشنا کردن خانواده‌ها با این سیستم و اجرای اصلاحات لازم در این ارزشیابی به مطلوب مورد نظر برسد.

بیرانوندی با انتقاد از آزمون‌های تستی، گفت: این آزمون‌ها نمی‌توانند دانش، آگاهی، علم و توانایی دانش‌آموزان را اندازه‌گیری کنند و فقط مهارت تست‌زنی آنها را تقویت می‌کنند؛ در واقع این آزمون‌‎ها که برای ورود به مدارس نمونه دولتی و تیزهوشان استفاده می‌شود باعث ضعف سیستم ارزشیابی توصیفی می‌شود.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اظهار کرد: اگرچه این آزمون‌ها برای دانش‌آموزان و خانواده آنها استرس‌هایی به همراه دارد اما فعلا راه دیگری برای ورود دانش‌آموزان به مدارس تیزهوشان وجود ندارد؛ حذف کنکور و اعمال نتایج امتحانات برای ورود به دانشگاه‌ها عاملی برای کاهش این مشکلات است./

پایان پیام

 

برچسب‌ها

آخرین اخبار