محمد بیرانوندی در گفتوگو با خبرگزاری خانه ملت درباره الکترونیکی شدن کتب درسی گفت: زیرساخت لازم برای این کار وجود ندارد؛ باید هر ایده زمانی مطرح شود که 70 درصد امور فراهم شده باشد و سپس اعلام عمومی شود لذا اینکه در مردم توقعی ایجاد شود و بعد بگوییم زیرساخت وجود ندارد، پسندیده نیست.
دولت باید جایی آستین همت را بالا بزند
طرح «یک دانشآموز، یک تبلت» با این استدلال که نه خانوادهها بضاعت دارند، نه دولت پولی و نه زیرساختها فراهم است، مواجه شد
نماینده مردم خرمآباد در مجلس شورای اسلامی افزود: ترکیه 10 سال پیش طرح «یک دانشآموز، یک تبلت» را اجرا کرد؛ بنده هم یک بار در زمان تدوین برنامه ششم توسعه و بار دیگر در زمان بودجه 96 آن را مطرح کرد ولی با این استدلال که نه بضاعت خانوادهها به اندازه کافی است، نه دولت پولی برای اجرای این طرح دارد و نه زیرساختها فراهم است، مواجه شد.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادامه داد: دولت باید جایی آستین همت را بالا بزند و هزینه سنگینی پیشبینی کند زیرا به دلیل تحولاتی که در حوزه آموزش به وجود آمده، تغییر رویکردهای آموزشی یک ضرورت است.
وی با اشاره به اینکه اگر آن ایده مورد موافقت میگرفت، پیگیری طرح الکترونیکی کردن کتب درسی کار سختی نبود، تصریح کرد: در حال حاضر نیز میتوان ایده الکترونیکی کردن کتب درسی را به صورت پایلوت در چند نقطه انجام داد.
ایده الکترونیکی کردن کتب درسی نباید از سر ناچاری نباشد
بیرانوندی با تاکید بر اینکه باید به سمت و سوی آموزشهای نوین حرکت کرد، خواستار فراهم شدن زیرساختها شد و افزود: ایده الکترونیکی کردن کتب درسی نباید از سر ناچاری و به دلیل کمبود کاغذ باشد بلکه مدل ارائه مطالب و آموزشها باید متناسب با تغییرات تکنولوژیکی روز باشد.
![]() |
راه زیادی تا هوشمندسازی مدارس باقی مانده است
وی درباره ایده مدارس هوشمند نیز توضیح داد: یکی دو کامپیوتر در مدارس گذاشتند که ممکن است از رده خارج و فرسوده هم باشد و اعلام میکنند مدارس هوشمند شده؛ در حالی که هوشمندسازی مدارس ناظر به دسترسی دانشآموزان به ابزار تکنولوژیک بود و تا رسیدن به آن راه زیادی مانده است.
رییس کمیته آموزش و پرورش کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تاکید کرد: زمانی میتوان ادعا کرد این طرح اجرایی شده که در بیش از 90 درصد مدارس دنبال شود؛ نه در یکی دو مدرسه./
پایان پیام