قاسم احمدی لاشکی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به ضرورت بازسازی مدارس فرسوده کشور، گفت: 65 درصد مدارس ایران یا تخریبی هستند یا نیاز به مقاومسازی دارد؛ که سهم مدارس تخریبی از این میزان 34 درصد است.
نماینده مردم نوشهر و چالوس در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه دولت بایستی برای توسعه و نوسازی مدارس اعتبارات لازم را اختصاص دهد، گفت: مجلس در برنامه ششم توسعه و قانون بودجه سالانه اعتباراتی برای مقاوم سازی و نوسازی مدارس پیشبینی کرده است؛ اما مساله آنجاست که تأمین این اعتبار از حساب ذخیره ارزی مصوب شد درحالیکه پولی در حساب ذخیره ارزی نیست.
![]() |
اختصاص 3 میلیارد دلار از محل حساب ذخیره ارزی برای بازسازی و نوسازی مدارس تخریبی
این نماینده مردم در مجلس دهم تاکید کرد: در برنامه ششم توسعه 3 میلیارد دلار از محل حساب ذخیره ارزی برای بازسازی و نوسازی مدارس تخریبی و فرسوده به آموزش و پرورش اختصاص داده شد اما متاسفانه تخصیص این بودجه هنوز محقق نشده؛ بیشک برای سریع تر محقق شدن نوسازی مدارس باید تلاش بیشتری از سوی مسئولان ذیربط برای تامین منابع بودجهای پیش بینی شده برای سال 97 انجام شود.
اعتبارات ایمنسازی مدارس روی کاغذ مانده است
احمدی لاشکی توضیح داد: پول مازاد کشور را که در حساب ذخیره ارزی پسانداز میشود میتوان به این امور اختصاص داد ولی مساله آن است که اصلا پولی نیست که مازادش به آنجا رفته باشد؛ لذا این اعتبارات روی کاغذ مانده است.
وی با اشاره به اعتبارات مصوب برای بازسازی و نوسازی مدارس تصریح کرد: اعتباراتی که مجلس برای ایمن سازی مدارس در نظر گرفته بود فعلا روی کاغذ مانده است لذا بهتر است دولت اعتبارت را در بودجههای سنواتی پیش بینی کند.
با توجه به اینکه کشور روی خط زلزله قرار دارد خطر تخریب مدارس، همیشه دانشآموزان را تهدید میکند بنابراین برای محافظت از نسل آینده باید هرچه زودتر به فکر مقاومسازی مدارس فرسوده بود
پیش بینی اعتبارات از صندوق ذخیره ارزی تنها راه چاره برای بهبود شرایط فضای فیزیکی مدارس
احمدی لاشکی با بیان اینکه اگرچه کشور با نابسامانی های اقتصادی روبه رو است اما تخصیص اعتبارت باید اولویت بندی شود، اظهار کرد: بایستی از صندوق ذخیره ارزی اعتبارت موردنیاز برای بازسازی و نوسازی مدارس تخصیص پیدا کند این صندوق برای روز مباداست حال که مدارس در این وضعیت وخیم به سر می برند به نظر می رسد روز مبادا رسیده است.
وی معتقد است با توجه به اینکه کشور روی خط زلزله قرار دارد خطر تخریب مدارس، همیشه دانشآموزان را تهدید میکند بنابراین برای محافظت از نسل آینده باید هرچه زودتر به فکر مقاومسازی مدارس فرسوده بود.
آموزش و پرورش به دنبال خصوصیسازی است؟
نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اینکه به نظر می رسد آموزش و پروش به دنبال خصوصی سازی است، گفت: خصوصی سازی بیشتر از شرایط کنونی در کشور ممکن نیست در کدام کشور 23 نوع مدرسه وجود دارد در حال حاضر خانوادهها با توجه به توانایی مالی فرزندان خود را در مدارس نمونه دولتی، سمپاد، شاهد، غیردولتی و... ثبت نام میکنند و تنها خانوادههایی که از سطح درآمد پایینی برخوردارند ناچارند دانش آموزان خود را در مدارس دولتی که نه فضای فیزیکی استاندارد دارند و نه از معلم باسواد و توانا برخوردار هستند ثبت نام کنند./
پایان پیام