سیدحمایت میرزاده در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به اینکه فلسفه اصلی دانشگاههای علمی و کاربردی مهارتآموزی و قرار گرفتن در کنار کارخانهجات بود، گفت: آموزش علمی و کاربردی کارکنان یک کارخانه هدف اولیه و اصلی این دانشگاهها بود تا کارکنان همان کارخانهها و دستگاهها آموزش داده شوند اما متاسفانه به مرور از هدف اولیه فاصله گرفتند تا جایی که از طریق آزمون سراسری در رشتههای نظری دانشجو جذب کردند.
رفتن آموزشکدههای فنی و حرفهای زیرنظر وزارت علوم ماموریت آنها را با اشکال رو به رو کرد
نماینده مردم گرمی در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: همچنین در ادامه آموزشکدههای فنی و حرفهای وابسته به آموزش و پرورش از زیرنظر این وزارتخانه خارج شدند و تحت عنوان دانشگاههای فنی زیرنظر وزارت علوم قرار گرفتند اما این اقدام، انجام ماموریت آنها را با اشکال رو به رو کرد.
سازمان فنی و حرفهای مسیر خود را بیتوجه به مدارس فنی و دانشگاههای علمی و کاربردی طی کرد
این نماینده مجلس ادامه داد: سازمان فنی و حرفهای نیز مسیر خود را بیتوجه به مدارس فنی و حرفهای و دانشگاههای علمی و کاربردی طی کرد تا جایی که به مرحله ارائه مدرک دیپلم به اصلاح فنی رسیدند.
مجلس قانون "نظام جامع آموزش و تربیت فنی، حرفهای و مهارتی" را تصویب کرد
میرزاده یادآور شد: این موازیکاریها و بیبرنامگیها سبب شد که مجلس قانون "نظام جامع آموزش وتربیت فنی، حرفهای و مهارتی" را با هدف هماهنگی دستگاههای مرتبط با آموزشهای فنی و حرفهای زیرنظر معاون اول ریاست جمهوری تصویب کند، اما باز هم اتفاق خاصی نیفتاد چراکه باوجود گذشت نزدیک به یک سال از تصویب قانون، مسئولان هنوز اقدام و خروجی نداشتند.
مهلت یک ماهه به وزارت کار برای اجرای قانون "نظام جامع آموزش و تربیت فنی، حرفهای و مهارتی"
وی افزود: این نماینده مجلس با بیان اینکه کمیسیون آموزش به وزارت کار مهلت یک ماهه کمیسیون متبوعش برای فعال کردن این شوراء داده و در این راستا به معاون اول ریاستجمهوری جهت نظارت بر عملکرد این دستکاه نامه ارسال شده است.
این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه تمامی این دستگاهها با موازیکاری هزینههای بسیاری برای دولت دارند، اضافه کرد: اگر دانشگاه فن و حرفهای و علمی و کاربردی به دنبال گرفتن دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد باشند بیش از گذشته از اهداف خود دور میشود چراکه هدف اصلی تربیت کارگر و تکنسین ماهر است.
میرزاده در ادامه توضیح داد: بسیاری افراد پروانه کسب خیاطی، نجاری و آرایشگری و...دارند اما دارای مهارت لازم نیستند چراکه بدون آموزش وارد این مشاغل شدهاند و دورههای کاربردی را پشت سر نگذاشتهاند لذا وظیفه دانشگاههای فنی و حرفهای و مراکز فنی و دانشگاه علمی آموزش کاربردی به آنهاست.
دانشگاههای علمی و کاربردی هنوز منحل و ادغام نشدهاند اما مسئولان جلوی افزایش آنها را گرفتهاند
سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس همچنین درخصوص اینکه قرار بود تعدادی از دانشگاههای علمی و کاربردی ادغام و منحل شوند، توضیح داد: تا آنجایی که اطلاع دارم هنوز این اتفاق نیفتاده است اما مسئولان توانستهاند جلوی افزایش بیشتر این دانشگاهها را بگیرند./
پایان پیام