نماینده مردم بهار و کبودراهنگ در مجلس گفت: در برخی تبلیغات زودهنگام به خراب کردن چهره کاندیدای قبلی یا رقیب می‌پردازند. حتی برای خراب کردن چهره نمایندگان فعلی از نظرسنجی استفاده می‌کنند که این کار خلاف قانون است. بنابراین تمام فعالیت‌های زودهنگام کاندیداها رصد می‌شود.

تبلیغات کاندیداهای احتمالی در فضای مجازی رصد می‌شود

به گزارش خبرگزاری خانه ملت ، محمدعلی پورمختار عنوان کرد: طبق آنچه در قانون آمده، 8 روز فرصت تبلیغات انتخاباتی برای کاندید شدن در انتخابات مجلس شورای اسلامی است، در واقع 8 روز مانده به زمان تاریخ برگزاری انتخابات که شامل یک هفته تبلیغات رسمی است و این تبلیغات 24 ساعت قبل از انتخابات باید تعطیل شود. اما امروز تبلیغات به صورت غیررسمی آغاز شده و ادامه‌دار است از جمله تشکیل جلسات خانگی، که در آن کاندید نمایندگی یا افرادی که به دنبال معرفی کاندید موردنظرشان هستند، جلسات هماهنگی را مرتب تشکیل می‌دهند با اینکه کاندیداها در محافل و مجالس عمومی حضور پیدا می‌کنند.

وی افزود: در بعضی موارد نیز کاندید انتخابات مجلس دعوت به سخنرانی در برخی از مجالس می‌شود و سخنانی را درباره برخی موضوعات بیان می‌کند. البته شورای نگهبان به این فعالیت‌ها حساس است و به کم و کیف موضوع هم توجه دارد. لذا هم دفاتر استانی و شهرستانی شورا چنین فعالیت‌هایی را رصد می‌کند و هم سایر دستگاه‌هایی که مسئولیت برگزاری انتخابات را دارند، مانند فرمانداری، دستگاه‌های انتظامی باید اگر تخلفی را احراز کردند، آن را گزارش بدهند. فردی که به صورت خاص خودش را به عنوان کاندیدای انتخابات مجلس مطرح کند و بیشتر مواردی که به صورت صریح و خاص هست، تخلف به شمار می‌آید و قبلا مصادیقی در این رابطه داشتیم که باعث سلب صلاحیت آن کاندیدا شده است.

نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در حال حاضر فضای مجازی نیز جزء فضای تبلیغاتی محسوب می‌شود و مورد رصد قرار می‌گیرد، امروز فضای مجازی، فضایی کم هزینه، در دسترس و راحت برای تبلیغ است، لذا بیشترین توجه از سوی کاندیداها، طرفداران یا ستاد آنها به فضای مجازی است که البته تشکیل ستاد از اکنون بر خلاف قانون است. زیرا تشکیل دادن ستاد قاعده‌ای دارد و باید رئیس و اعضا آن معرفی شوند و محل آن مشخص باشد، اما باز برای اینکه شائبه‌ای پیش نیاید که ستادی در میان است، نامی از آن نمی‌آورند اما در حال حاضر گروهی هستند که برای یک کاندیدای خاص کار هماهنگی تبلیغات را طراحی و در فضای مجازی نیز آن را دنبال می‌کنند. لذا بحث ستاد و فضای مجازی مورد توجه و در حال رصد است.

محمدعلی پورمختار گفت: در حال حاضر بحث معرفی افراد در فضای مجازی به عنوان کاندیدای انتخابات است که در حال رقم خوردن است و به اعتقاد من مشمول تبلیغات زودهنگام است، زیرا فردی که در فضای مجازی است، بحث می‌کند و خودش را به عنوان یک کاندید مطرح می‌کند و گروهی تشکیل داده است به طوری که رفتارش به عنوان رفتار یک کاندیدا به شمار می‌آید. لذا امروز فضای مجازی به صورت رسمی جزء ابزارهای تبلیغاتی محسوب می‌شود و مورد رصد است و به ویژه که این فضا کم هزینه، در دسترس و راحت است، فضای خوبی برای تبلیغات است. بر همین مبنا چون بیشترین توجه از سوی کاندیداهای احتمالی یا طرفداران و ستادهایی که اکنون تشکیل دادند، در فضای مجازی شکل گرفته، به نوعی تبلیغات زودهنگام است.

وی افزود: اگرچه در همین تبلیغات، برخی کاندیداهای احتمالی شروع به زدن یا بدگویی از کاندیداهای قبلی یا رقیب می‌کنند، در حالی که طبق قانون یک کاندیدا تنها باید از خودش و توانائی‌ها و برنامه‌هایش صحبت کند آن هم در زمانی که طبق قانون برای این فعالیت‌های تبلیغاتی وقت معینی تعیین شده است، لذا دو حرکت اشتباه صورت گرفته، نخست تبلیغات زودهنگام و بعد خراب کردن چهره کاندیدای قبلی یا رقیب. در میان حتی از نظرسنجی استفاده می‌کنند برای خراب کردن چهره نمایندگان فعلی که این کار خلاف قانون است. بنابراین تمام فعالیتهای زودهنگام کاندیداها توسط بخشداران، فرمانداران، استانداران و دستگاه‌های امنیتی رصد می‌شود. ابتدا تذکر می‌دهند و پس از آن مستند‌سازی می‌شود و به عنوان تخلف در پرونده نگه داشته و در زمان بررسی صلاحیت کاندیدا به آن استناد می‌شود./

پایان پیام             

برچسب‌ها