به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی خبرگزاری خانه ملت؛ سالهاست دعوا درباره مولوی بین ایران و ترکیه بالا گرفته و با وجود هزاران بیت فارسی از مولوی، رسانههای ترکیه مدعی هستند که مولانا ترک زبان بوده و برای کشور ترکیه است و با توجه به اینکه قبرمولوی در قونیه قرار دارد، حداکثر تلاش خود را برای مصادره این شخصیت بزرگ به کار برده و می برند؛ رسانه های ترکیه از رادیو گرفته تا تلویزیون دولتی ترکیه چندین بار مدعی شده اند که این شاعر پر آوازه ایران زمین «یکی از متفکران بزرگ ترک» بوده است در این میان شاید «مست عشق» حسن فتحی خط بطلانی باشد بر روی تمام ادعاها درباره این شاعر پارسی زبان!
سرنوشت «رستاخیز» در انتظار «مست عشق»
در این میان با تمام حرف و حدیثهایی که نسبت به این ادعاها در سطح ملی و فراملی وجود دارد سرنوشت «مست عشق» چه خواهد شد؛ شاید بعد از ساخته شدن به سرنوشت «رستاخیز» دچار شود و اگر حسن فتحی با مشکل صدور مجوز مواجه شود؛ ساخت این سریال را ادامه خواهد داد یا خیر؟
بازیگر ترک در نقش «مولانا» با حاشیه های فراوان
خبرهای مربوط به سریال «مست عشق» زمانی حاشیه ساز شد که شهاب حسینی به عنوان بازیگر نقش شمس تبریزی انتخاب شد که مورد استقبال سینما دوستان قرار گرفت در این بین فرهاد توحیدی فیلمنامه نویس در گفتگویی عنوان کرد،که این فیلم محصول مشترک ایران و ترکیه است بر این اساس نقش مولانا را هم یک بازیگر ترک برعهده خواهد داشت، اینبار واکنش های شدیدتری بر این سریال غلبه کرد؛ که مولانا شاعری ایرانی است و از آنجا که کشور ترکیه در سالهای اخیر این شاعر را به نام کشور خود مصادره کرده ، انجام این کار تقدیم دو دستی شاعر ایرانی به ترکیه بوده است که با کش و قوس فراوان نقش مولانا از آن پارسا پیروزفر بازیگر ایرانی شد.
حرام شدن «مست عشق»
تمام حاشیه این فیلم به تقسیم نقش مولانا و شمس ختم به خیر نشد, در این بین در پی استفتاء جمعی از طلاب حوزه علمیه قم، آیت الله مکارم شیرازی در مورد ساخت فیلم «مست عشق» نوشت: با توجه به اینکه این کار سبب ترویج فرقه ضاله صوفیه می شود، شرعا جایز نیست، در پی فتوای آیت الله مکارم شیرازی، آیت الله نوری همدانی هم سریال مست عشق را حرام اعلام کرد و نوشت: طبق گفته امام صادق(ع) فرقه صوفیه دشمنان ما هستند و ترویج آن به هرشکل باشد جایز نیست و حرام است.
مثنوی اصول اصول اصول دین است
اما نظر رهبر معظم انقلاب در مورد مولانا ؛ رهبر انقلاب در دیدار با جمعی از شعرا در تاریخ ۲۵ شهریور ۱۳۸۷ گفته اند: «یک بخش مهمی از شعر آئینی ما میتواند متوجه مسائل عرفانی و معنوی بشود؛ و این هم یک دریای عظیمی است؛ شعرمولوی را شما ببینید، اگر فرض کنید کسی به دیوان شمس به خاطر زبان مخصوص و حالت مخصوصش دسترسی نداشته باشد که خیلی از ماها دسترسی نداریم و اگر آن را کسی یک قدری دور دست بداند، مثنوی؛ که میگوید: و هو اصول اصول اصول الدین.»
سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه جلسه هیات وزیران در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره حواشی ایجاد شده پیرامون ساخت فیلم سینمایی «مست عشق» تصریح می کنند: پروانه ساخت فیلمهایی که در داخل کشور ساخته میشوند از سوی وزارت ارشاد صادر میشود و این فیلمها پس از کسب مجوزهای لازم به مرحله تولید و سپس نمایش میرسند؛ درباره فیلم «مست عشق» چون ساخت آن در داخل ایران اتفاق نمیافتد، مسیری که فیلمهایی که در داخل ساخته میشود را نیز طی نمیکند و طبعا این امکان برای بررسی فیلمنامه و سایر جزئیات آن در سازمان سینمایی فراهم نمیشود.
قضاوت و اظهار نظر در مورد فیلمی که هنوز که ساخته نشد درست نیست
اصغر مسعودی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در مورد ساخت سریال «مست عشق» می گوید: از آنجایی که هنوز فیلم ساخته نشده و تنها بازیگران آن مشخص شده اند قضاوت و اظهار نظر در مورد کم و کیف این سریال درست نیست با تمام این موارد نظر فقها هم برای ما قابل احترام است؛ بزرگان زیادی از شعرا، ادبا، فقها و علما داریم اگر قرار است چنین فیلمی ساخته شود، از همه جهت باید مورد بررسی قرار گرفته تا بعد از ساخته شدن به سرنوشت «رستاخیز» دچار نشود.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه داد: در حال حاضر بحث تصوف، فقیهان و صوفیان است در طول تاریخ بین فقیهان و صوفیان و حتی فیلسوفان و حکیمان اختلافها و جدال های زیادی بوده و مسیر حرکت این افراد با یکدیگر متفاوت بوده است مثلا صوفیان و مشایخ روش کشف و شهود، فلاسفه و حکیمان به روش عقل و تعقل، فقها و عالمان دین بر مبنای قرآن ، سنت و عقل تکیه می کنند، بحث های زیادی بین فقها و فیلسوفان رد و بدل شده ازشیخ بهایی تا محسن فیض کاشانی هر یک به گونه ای اظهار نظر کردند؛ در این مورد استاد آیت الله مکارم در کتابی از مکتب ها و مرام هایی انحرافی به فرقه صوفیه یاد کرده واز آن بعنوان یکی از اهداف قدرتهای اسکتباری یاد می کند، مبنا و نقطه نظرعلما این است که تا زمانی که ما مسجد و حسینه داریم دیگر نیازی به خانقاه نیست.
عرفان، ویژگی فرهنگ و ادبیات ماست
مسعودی با اشاره به اشعار عرفانی مولانا به خبرنگار خانه ملت می گوید: مولانا یکی از نمادهای عرفان ایرانی است و عرفان، ویژگی فرهنگ و ادبیات ماست که ما را از دیگر مسلمانان متمایز کرد واگر فردوسی فرم و پوسته (زبان) را حفظ کرد مولانا مغز و محتوا ( نگاه عرفانی) را در این قالب ریخت، در اشعار معنوی مولانا نکاتی عرفانی که همان سخنان فقها و حکما است به زبان شعر بیان شده است مثل بحث اختیار و جبر که حکما به طریق مختلف بیان می کنند مولانا در قالب شعر بیان می کند .
مولانا را زیر سوائل نبریم
وی در ادامه تاکید می کند: اگر در برخی از موارد مثل تصوف و صوفی گری نقدی است باید مورد بررسی قرار دهیم؛ تا اینکه شخصیتهای بزرگی مثل مولانا را زیر سوال ببریم اگر به جای استفاده از ظرفیتهای هنری برای تحلیل بسیاری از موارد به حذف هنر حکم کنیم در واقع مسیر مناسبی انتخاب کرده ایم.
اکثریت مولانا را به عنوان چهرهای ایرانی میشناسیم زیرا هویت اصلی او شعرگویی به زبان پارسی است؛ این ویژگی میتواند مایۀ همبستگی در یک جغرافیای فرهنگی باشد
مسعودی در مورد مصادره شاعر ایرانی توسط کشور ترکیه یادآور می شود: شخصیتهای بزرگی مثل حافظ، مولانا، فردوسی و... متعلق به یک سرزمین نیستند در واقع این افراد فراتر از قوم و مذهب حرکت می کنند، مولانا زادۀ بلخ و مدفون شده در قونیه است و هیچ یک از این دو شهر اکنون در محدودۀ جغرافیای کنونی ایران امروز نیستند؛ اما اکثریت مولانا را به عنوان چهرهای ایرانی میشناسیم زیرا هویت اصلی او شعرگویی به زبان پارسی است؛ این ویژگی میتواند مایۀ همبستگی در یک جغرافیای فرهنگی باشد که فراتر از جغرافیای سیاسی است؛ کدام عنصر، قویتر از مولانا میتوانیم پیدا کنیم که میان ایران و افغانستان و ترکیه همبستگی ایجاد کند.
اختلافات نباید مانع ترویج فرهنگ و ادب ایران
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در رابطه با اختلاف نظر فقها می گوید: وزارت ارشاد براساس مباحث قانونی فیلم ها را ممیزی می کند یکی از این مباحث شرعی است و بدون شک نگاه شریعت را لحاظ می کند احتمال دارد اختلاف فتوا هم باشد اما آنچه مهم است اینکه اختلافات نباید مانع ترویج فرهنگ و ادب ایران و حفظ و بزرگداشت مفاخر این سرزمین بشود و هر چیزی باید در جای خود، مورد بحث و بررسی قرار بگیرد تا تصمیم درستی در این حوزه گرفته شود./
انتهای پیام