رئیس کمیسیون آموزش پیشنهاد کرد که امتحانات دانش‌آموزان متوسطه دوم با توجه به تاثیرگذاری آن در کنکور با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به صورت حضوری و در یک دوره زمان بندی  طولانی مدت تر برگزار شود.

امتحانات دانش‌آموزان متوسطه دوم به دلیل تاثیرگذاری در کنکور حضوری باشد

به گزارش  خبرگزاری خانه ملت ، محمدمهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اینکه آیا آموزش‌های تلویزیونی به عدالت نزدیک‌تر است یا آموزش‌های مجازی، گفت: تلویزیون هم بخشی از آموزش مجازی است به این معنا که غیرحضوری است. تلویزیون و فضای مجازی یا اینترنتی هر دو مکمل و لازم هستند و امید است هم افزایی خوبی را داشته باشند.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی افزود: لازم است آموزش و پرورش وارد فضای اینترنتی شده و سامانه‌ای را تعریف و از آن بهره‌مند شود. کشور در دراز مدت نیاز به این سامانه دارد. البته این به معنای غیرحضوری شدن همه آموزش‌ها نیست بلکه یک ضرورت است که باید به سمت آن حرکت کنیم.

آموزش از طریق تلویزیون در این شرایط راحت‌تر است

زاهدی با بیان اینکه آموزش از طریق تلویزیون در این شرایط سهل‌الوصول‌تر و راحت‌تر است، گفت: اما آموزش اینترنتی مسائل متعددی دارد؛ نخست آنکه باید مباحث فنی آن دیده شود، زیرساخت‌ها فراهم باشد، امنیت شبکه مساله بعدی است.

وی با بیان اینکه در این زمینه اگر درست کار نکنیم آن سامانه تبدیل به ضدخودش می‌شود، افزود: در کنار این موضوع باید به این سوال‌ها پاسخ داد که آیا آموزش لازم برای بهره‌گیری مناسب به معلم و دانش‌آموز داده شده است یا خیر و آیا خانواده‌ها آمادگی استفاده دارند، آیا اینترنت پرسرعت وجود دارد، آیا تلفن هوشمند و کامپیوتر در اختیار دارند، بعید است بتوان در کوتاه مدت همه این امکانات را فراهم کرد.

وی اضافه کرد: آموزش و پرورش‌ و آموزش عالی باید به سمت آموزش سکویی حرکت کند که یک نیاز جدی است و مدت‌هاست در دنیا آغاز شده است.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی درباره اینکه آیا آماری دارید که چند دانش‌آموز به تلفن هوشمند دسترسی ندارند، گفت: آمار وجود ندارد اما می‌توان دریافت که همه خانواده‌ها به‌ویژه در مناطق دور دست و محروم و حاشیه‌ای به تلفن هوشمند و یا سیستم کامپیوتر و حتی تلویزیون ندارند. معمولا هر ساله تا اسفند 80 درصد کتاب‌ها تدریس می‌شود برخی پایه‌ها نیز درسشان را تمام می‌کنند. بنابراین باید از 80 درصد محتوا امتحان گرفته شود.

چگونگی برگزاری آزمون‌های دوره متوسطه اول و دوم

زاهدی با بیان اینکه چاره‌ای نداریم و باید به سمت آموزش اینترنتی و مجازی حرکت کنیم درباره چگونگی برگزاری آزمون‌های دوره متوسطه اول و دوم توضیحاتی ارائه داد و گفت: باید میان آزمون‌های دوره متوسطه اول با متوسطه دوم تفاوت قائل شد؛ زیرا سوابق تحصیلی دوره متوسطه دوم در کنکور سراسری تاثیر دارد. اینکه در دوره متوسطه اول به معلم اختیار دهیم که خودش ارزشیابی پایانی را انجام دهد بسیار خوب است اما باید برای کلاس‌های پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم تفاوت قائل شویم.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادامه داد: پیشنهاد ما این است که امتحانات کلاس‌های دهم، یازدهم و دوازدهم با توجه به تاثیر گذاری در کنکور این گونه برگزار شود که ابتدا امتحان نهایی کلاس دوازدهم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به صورت حضوری برگزار شود و بعد در فاصله 20 روزه‌ای که کلاس دوازدهمی‌ها تا کنکور سراسری دارند، آموزش و پرورش امتحانات دهمی‌ها و یازدهمی‌ها را حضوری برگزار کند تا عدالت آموزشی هم برقرار شود./

پایان پیام

برچسب‌ها

آخرین اخبار