علی اکبر کریمی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در تشریح بازدید میدانی «هیات تحقیق و تفحص از صنعت خودرو» از «سایپا»، گفت: در راستای ادامه بازدیدهای میدانی هیات تحقیق و تفحص از صنعت خودرو، اعضای این هیات امروز از گروه صنعتی سایپا، مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع خودرو سایپا و محصولاتی که در دست طراحی و تولید است، بازدید کردند.
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی افزود: در نشست مشترک هیات تحقیق و تفحص از صنعت خودرو با مدیرعامل سایپا، گزارشی از وضعیت شرکت ارائه و مقرر شد برای بررسی بیشتر موضوعات و مسائل جلسات دیگری در آینده برگزار شود تا تصویر روشنی از وضعیت سایپا به دست آید.
کریمی اضافه کرد: هدف از تحقیق و تفحص از صنعت خودرو ارتقا سطح این صنعت و رفع مشکلات موجود است، زیرا خودروسازی از جایگاه ویژهای در اقتصاد کشور برخوردار است و با 64 رشته صنعتی دیگر در ارتباط است بنابراین رونق آن بر سایر صنایع اثرگذار بوده و منجر به اشتغالزایی میشود.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم درباره خودروهای کف پارکینگ خودروسازان نیز تصریح کرد: در پارکینگ خودروسازان، به دلیل نبود قطعه خودروهای ناقصی وجود دارد و این شرکتها در تلاشاند که خودروهای مذکور تکمیل شوند.
رئیس هیات تحقیق و تفحص از صنعت خودرو ادامه داد: خودروسازان علاقهای به احتکار این خودروها ندارند زیرا برای تولید آنها اعتبارات بسیاری هزینه شده و این خودرو باید بابت تعهدات به مشتریان تحویل داده شود.
براساس این گزارش 15 محور احصا شده در هیات تحقیق و تفحص از صنعت خودرو به شرح ذیل است؛
1- بررسی وضعیت گذشته و موجود در صنعت خودروی کشور- تعداد شرکتهای تولید کننده، ظرفیت و تیراژ تولید
2- وضعیت ترکیب سهامداران، ساختار مدیریت، مالی و مالکیت سهام در صنایع خودروساز کشور و ایجاد انحصار و مشکلات قانونی در این خصوص و فعالیت های غیر تولیدی خودروسازان
3- میزان سهم و نقش دولت در مالکیت و مدیریت صنایع خودروسازی کشور
4- بررسی وضعیت سرمایهگذاری در صنایع خودرویی کشور طی سالهای گذشته
5- بررسی کیفیت تولید خودرو در کشور و علتهای پایین بودن کیفیت خودروهای تولیدی
6- بررسی علل عدم استفاده حداکثری از ظرفیت علمی، تخصصی و فنی در طراحی و ساخت انواع خودرو در صنعت خودروسازی کشور و ارزبری گسترده این صنعت
7- بررسی مشکلات صنایع قطعه ساز خودرو در کشور
8- نحوه قیمتگذاری خودرو (محاسبه قیمت تمام شده و قیمت عرضه در بازار) و تعدد مراجع ذی مدخل در قیمتگذاری خودرو
9- بررسی تقاضای واقعی (مصرفی) انواع خودرو در کشور و مقایسه آن با میزان عرضه انواع خودرو و رانت موجود در بازار خودرو (مشکلات قیمتی بین قیمت کارخانه و بازار)
10- بررسی نحوه پیش فروش و فروش فوری خودرو به متقاضیان و مشکلات مربوط به قرعه کشی بین متقاضیان
11- بررسی آخرین وضعیت صادرات خودرو و کارخانجات خودروسازی ایرانی در کشورهای خارجی و صادرات قطعه
12- بررسی مقررات و سیاست های موجود در زمینه واردات خودرو و تاثیر آنها در بازار خودروی کشور
13- برنامه راهبردی و بلندمدت صنعت خودرو در ایران
14- بررسی اقدامات انجام شده درخصوص طراحی و تولید خودروهای برقی، هیبریدی در کشور
15- وضعیت منابع انسانی در صنایع و نحوه عزل و نصب مدیران./
پایان پیام