علیرضا ورناصری در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت درباره اجرای «طرحهای غیرقیمتی» توسط وزارت نفت به منظور کنترل قاچاق و کنترل مصرف بنزین، گفت: ابتدا لازم است یادآوری کنم که مصرف حدود 110 میلیون لیتر بنزین در روز نشان از عدم مدیریت مصرف این فرآورده در کشور دارد، اما وزارت نفت توانسته با بکارگیری طرحهای غیرقیمتی مصرف سوخت بنزین را کاهش و تا حدودی نیاز به واردات بنزین -که خارج شدن ارز از کشور را به دنبال دارد- را برطرف کند.
نماینده مردم مسجدسلیمان، لالی، هفتگل و اندیکا در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بخش قابل توجهی از این سوخت علاوهبر مصرف بهدلیل قاچاق از کشور خارج میشود، افزود: به یقین مجلس یازدهم و دولت سیزدهم بهدنبال افزایش بهای بنزین نیستند به همین دلیل با هدف عدم افزایش هزینههای مردم، بهدنبال کنترل جهش مصرف و قاچاق سوخت بهوسیله ابزارهای «غیرقیمتی» رفتهاند.
وی ادامه داد: به اعتقاد من مبارزه مستمر با قاچاق بنزین یکی از کارآمدترین راهبردها جهت کنترل غیرقیمتیِ این فرآورده است، در اغلب کشورها جهت کنترل بهینه مصرف سوخت 2 راهبرد قیمتی و غیرقیمتی پیشرو قرار میگیرد. همانطور که گفتم، اولویت مجلس و دولت برعدم افزایش هزینههای مردم است و به دنبال آن هستیم با اعمال برنامههای کنترل مصرف و بهینهسازی مصرف و ممانعت از قاچاق بهعنوان راهکارهایِ غیرقیمتی جهت کنترل قیمت و ناترازی استفاده کنیم.
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی به دیگر روشهای کنترل مصرف و جلوگیری از قاچاق سوخت اشاره کرد و گفت: به یقین دیگر ابزارهای غیرقیمتیِ متنوعی که توسط قوانین بالادستی در اختیار ما است مانند استانداردسازیِ مواصلات شهری، سیاستهای تشویقی جهت توسعه و تسریع دوگانهسوز کردن خودروها، اصلاح ساختار تولید خودروها بهسوی کم مصرف شدن، توسعه فرهنگ استفاده از ناوگانهای حمل و نقل عمومی، افزایش راندمان و بهینه کردن مصرف سوخت بهعنوان مناسبترین راهبردهای غیرقیمتی با هدف ممانعت از افزایش فشار معیشتی بر مردم، قابل استفاده خواهند بود.
پایان پیام