نماینده درود و ازنا در مجلس طی یادداشتی به ضرورت نگاه راهبردی وزیر جدید راه و شهرسازی به گسترش تاکسی هوایی به عنوان راهکاری برای توسعه سریع صنعت هوانوردی در ایران و خنثی سازی اهرم تحریم تاکید کرد.

تاکسی هوایی؛ راهکاری برای توسعه سریع صنعت هوانوردی در ایران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، حسین گودرزی طی یادداشتی به ضرورت نگاه راهبردی وزیر جدید راه و شهرسازی به گسترش تاکسی هوایی به عنوان ظرفیتی برای مردمی سازی، توسعه سریع صنعت هوانوردی در ایران اشاره کرد.

در ادامه متن کامل یادداشت نماینده درود و ازنا در مجلس شورای اسلامی را بخوانید:

سال هاست که صنعت هوانوردی داخلی کشورها از فرودگاه‌های کلاسیک و پر هزینه و اغلب زیان ده دولتی به سمت ایجاد فرودگاههای متناسب با فرود هواپیماهای فوق سبک تا 19 نفره موسوم به تاکسی هوایی و با مشارکت و مدیریت بخش خصوصی و مردم حرکت کرده است از سویی در ایران صنعت هواپیمایی با ایجاد فرودگاههای دولتی و هزینه سنگین و نرخ ترجیحی بلیط و بروکراسی اداری و تقاضای روزافزون شهرستان ها برای ایجاد فرودگاه و افزایش پروازها و اقتصادی کردن آن برای مردم و سرمایه گذاران و گردشگران و از سوی دیگر زیان ده بودن اغلب فرودگاهها و مسائل مختلف ناشی از تحریم صنعت هوانوردی ایران دست به گریبان است.با این حال استفاده از سازوکار تاکسی هوایی علاوه بر تناسب آن با توسعه سفرهای هوایی داخلی و واگذاری امور آن به مردم از بسیاری مسائل و مشکلات موجود هم به دور است.

اولاً این نوع هواپیماها علاوه بر اطمینان و استاندارد نیاز به ساختار پیچیده و نیروی انسانی زیاد و تشکیلات اداری چندانی ندارد. علاوه بر استفاده از فرودگاههای موجود ، برای تاسیس فرودگاه اختصاصی مهمترین نیاز آن یک باند پروازی، فنس کشی در اطراف باند و حداکثر سالنی برای بهره برداری مسافران در ایام سرد و گرم است.

ثالثاً این نوع فرودگاه‌ها علاوه بر حمل و نقل آسان و سریع مسافر در امور گردشگری، آموزش های هوایی و ورزش و سرگرمی هم ورود کرده از درآمدزایی بالایی برخوردارند.

رابعاً هواپیماهای فوق سبک شامل تحریم نمی شوند و در نهایت مانند تاکسی به وفور در دسترس مسافران قرار دارند. علیرغم این مزایا و این که سالهاست در ایران این موضوع مطرح بوده است اما بروکراسی دست و پاگیر و عدم شناخت یا اهتمام کافی مسئولان به مزایای این نوع صنعت هوایی، رشد و توسعه نیافته است.

در این باره ذکر یک نمونه خالی از فایده نیست. در شهرستان دورود علیرغم وجود باند پروازی مناسب، حضور سرمایه گذار و خرید زمین و همراهی و تایید هواپیمایی و سازمان فرودگاههای کشور و پیگیری مداوم بنده و سایرمسئولین، اما قریب دو سال است استعلامات و مقدمات اخذ مجوزات لازم به درازا کشیده و به انجام نرسیده است.این در حالی است که وجود زیر ساخت ناوبری موجود در استان ها و نیاز و تقاضای روزافزون مردم به مسافرت هوایی و زیان ده و پرهزینه و ناموفق بودن سازوکار موجود، ضرورت نگاه راهبردی به توسعه تاکسی هوایی در ایران را دوچندان کرده است.در این راستا از دکتر بذرپاش وزیر با انگیزه و نوگرای راه، انتظار می رود به عنوان توسعه صنعت هوانوردی، مردمی و آسان سازی مسافرت هوایی و راهکاری برای نجات مشکلات پرشمار مسافرت هوایی در ایران و اجابت تقاضای روزافزون ایجاد فرودگاه و افزایش پروازها و خنثی سازی اهرم تحریم خرید هواپیما، به توسعه فرودگاههای تاکسی هوایی با استفاده از فرصت بخش خصوصی و مهمتر از همه تسهیل شرایط آسان صدور مجوز مطابق با تجربه کشورهای موفق در این موضوع، به عنوان یکی از برنامه های خود در مسئولیت جدید گام اساسی و اقدام عاجل به عمل آورد./

پایان پیام

برچسب‌ها

آخرین اخبار