به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی نوبت صبح امروز (دوشنبه، 12 آذرماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال 1404 کل کشور، با ارجاع بند (ر) تبصره یک ماده واحده این لایحه به کمیسیون تلفیق موافقت کردند.
در جریان بررسی بند (ر) تبصره یک ماده واحده که مربوط به سقف واردات خودرو و تعرفه گذاری این بند بود، پیشنهادات مختلفی از سوی نمایندگان ارائه شد.
حبیب قاسمی نماینده مردم شهررضا و دهاقان در مجلس در تذکر آئین نامه ای، گفت: اگر بخواهیم تمام پیشنهادات را بررسی کنیم نیاز به زمان طولانی داریم از طرفی بنده به انفورماتیک سیستم شک دارم، نسبت به عملکرد آن تجدیدنظر کنید تا نوبت ارائه پیشنهادات ما نیز برسد.
دکتر قالیباف در پاسخ به نماینده شهررضا و دهاقان در مجلس، گفت: همیشه دوستان گفته اند که سیستم اشکال دارد، همیشه هم دفاع کرده ایم و گفته ایم سیستم اشکال ندارد، نرم افزار آن را چک کرده و دنبال کرده اند.
رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه یادآور شد: در حال حاضر پیشنهادات این بند را مطرح می کنند، هنوز اصلاحات کل و اصلاحات جزء زیادی دارد، من فکر می کنم بررسی ها تا بعدازظهر چون موضوع خودرو مهم است ادامه داشته باشد.
وی ادامه داد: اگر همین طور ادامه دهیم و همه بخواهند مطرح کنند پیشنهادات زیر 50 عدد رأی می آورد و معلوم است هیچ کدام از پیشنهادات رأی نمی آورد، این پیشنهاد کمیسیون که اینجا آمده 2 اشکال دارد، یک اشکال این است که قانون درباره خودروهای 5 و 9 سال کارکرده تصویب کرده ایم، دوستان ما در کمیسیون در پیشنهاد خود «کارکرده» را حذف کردند، در حالی که ما از این کار هدف داشته ایم، هم ارز کمتر استفاده شده و هم تعداد ماشین بیشتری وارد می شود، مصرف سوخت ما در داخل کاهش پیدا می کند و افرادی که ضعیف هستند قدرت خرید خواهند داشت که همه این ها امتیازات است.
رئیس مجلس ادامه داد: ما موضوع مجوز به ایرانیان خارج از کشور برای واردات را قبول داریم اما برای آن سقف نگذاشته ایم، اینکه کلا یک نوبت باشد و یا هر 5 سال یک نوبت، این اشکالات وجود دارد.
وی ادامه داد: در حال حاضر هیچ کدام از پیشنهادات که مطالعه کردیم این موضوع را حل نمی کند، آن طرف بحث دیگر داریم، دوستان دولت تعرفه را 100 درصد و دوستان کمیسیون تلفیق تعرفه واردات را 60 درصد کردند، بعد اوراق مزایده اینجا می گذاریم، وقتی اوراق مزایده را می گذاریم یعنی ممکن است تعرفه 100 درصدی خودش تا 110 درصد هم برود این عیب است. منفعت آن چیست؟ از روش قرعه کشی جلوگیری می کند و در حال حاضر لاتاری می گذاریم یعنی این موضوع یک عیب و منفعت دارد.
وی ادامه داد: اجازه دهید، وقت ما را نگیرید، این موضوع را به کمیسیون ارجاع دهیم، از دوستان کمیسیون خواهش می کنم نکاتی که گفته شد اعمال کنند و مناسب ترین آن که موضوع واردات خودروهای کارکرده در آن باشد، رانت در آن نباشد و انقدر هم تعرفه بالا نرود که حقوق نقض قرض نشود در ان در نظر گرفته شود./
پایان پیام