رئیس کمیسیون اصل نودم مجلس دریافت شهریه‌های غیرمجاز در مدارس غیردولتی را باعث عدم آرامش و سلامت روان والدین و دانش‌اموزان و همچنین نارضایتی از عملکرد نظام آموزشی دانست از این رو از وزیر خواستار شد تا با اعزام مأمورانی برای بازدیدهای سرزده، متخلفین را شناسایی و اقدام قانونی با آنها انجام شود.

ورود کمیسیون اصل نود به شهریه‌های غیرمجاز مدارس غیر دولتی / رخنه مافیا در آموزش

به گزارش خبرنگار خانه ملت، حجت الاسلام و المسلمین نصرالله پژمانفر در نامه ای خطاب به وزیر آموزش و پرورش با توجه به شکوائیه‌هایی در خصوص دریافت شهریه‌های غیرمجاز در مدارس غیردولتی، ادامه این روند را باعث عدم آرامش و سلامت روان والدین و دانش‌آموزان و همچنین ایجاد نارضایتی از عملکرد نظامی آموزشی دانست از این رو خواستار اعزام مأمورین برای بازدیدهای سرزده و بررسی واریزی‌های اولیا و بدون ملاحظه های مرسوم و عدم توجه به روابط مدیران این گونه مدارس با مسئولان آموزش و پرورش در شناسایی متخلفین و اقام قانونی با آنها شد.

متن نامه به شرح زیر است:

جناب آقای علیرضا کاظمی

وزیر محترم آموزش و پرورش

سلام علیکم

با احترام به استحضار می‌رساند همه ساله در این ایام شکوائیه‌هایی در خصوص دریافت شهریه‌های غیر مجاز در مدارس غیر دولتی واصل و به لحاظ اهمیت موضوع و ابعاد نارضایتی از نظام آموزشی در جراید کثیرالانتشار هم منعکس می‌شود. ظاهراً دو میلیون و پانصد هزار دانش آموز ( 14 درصد دانش آموزان کشور) در حدود ۱۸ هزار مدرسه غیردولتی تحصیل می‌کنند و با این وصف خانواده‌های زیادی به نحوی از انحاء درگیر نوسانات و افزایش‌های سلیقه‌ای تا ۸۰ درصد شهریه‌های مدارس مزبور هستند ضمن اینکه هزینه‌های مازاد دیگری نیز تحت عنوان کلاس‌های فوق برنامه و.... به این شهریه ها اضافه می‌شود. همه ساله مسئولین آن وزارت در رسانه‌ها تذکراتی برای رعایت شهریه‌های اعلامی به مدارس می‌دهند عملاً شاهد دریافت شهریه‌های سلیقه‌ای و عدم رعایت بخشنامه‌ها و تذکرات رسانه‌ای مسئولین هستند و حتی از رخنه «مافیا» در امر آموزش صحبت به میان می‌آید. از طرف دیگر ادامه چنین وضع نابسامانی، بر آرامش و سلامت روان والدین و دانش آموزان تاثیر به سزایی دارد و قطعاً بی‌توجهی به این مهم یکی از عوامل جدی ایجاد نارضایتی از عملکرد نظام آموزشی می‌باشد. نکته مهم‌تر اینکه کیفیت مدارس دولتی به حدی نامطلوب است که اگر بررسی شود فرزندان کارکنان و مسئولین ادارات آموزش و پرورش نیز عملاً چندان اشتیاقی برای تحصیل در مدارس دولتی ندارند.

به نظر می‌رسد عدم جدیت در نظارت قانونی (که شاید ریشۀ آن را باید در تزاحم منافع این قبیل مدارس با برخی دست‌اندرکاران آموزش رسمی جستجو کرد) علت‌العلل بی‌توجهی مدارس غیر دولتی به بخشنامه‌ها و تذکرات تکراری و رسانه‌ای مسئولین ارشد وزارتخانه است. اگر طبق قانون و مقررات واحدهای نظارتی ذیربط در داخل نظام آموزشی با متخلفین زیاده‌خواه برخورد قاطع قانونی بعمل می‌آوردند، مردم شاهد این همه ناهنجاری در حوزه مدارس غیر دولتی و بحران در کنترل نظارت نبودند.

خواهشمند است با عنایت به سوابق دستور فرمائید به فوریت و جدیت و با اعزام مامورین در بازدیدهای سرزده و بررسی واریزی‌های اولیا و بدون ملاحظه‌های مرسوم و عدم توجه به روابط مدیران این گونه مدارس با مسئولان آموزش و پرورش متخلفین شناسایی و اقدام قانونی با آنها در دستور کار قرار گیرد. بدیهی است ادامه این روند، عمیق‌تر شدن تبعیض در آموزش، طبقاتی شدن قبولی کنکور، بی‌اعتمادی عمومی و نهایتاً نارضایتی جبران ناپذیر از عملکرد آموزشی را در پی خواهد داشت و زحمات دلسوزان آموزش و پرورش را مخدوش خواهد نمود.

این کمیسیون منتظر اعلام نتایج ملموس اقدامات جنابعالی در این حوزه است./

پایان پیام

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

آخرین اخبار