نایب‌رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس با تاکید بر لزوم اجرای طرح‌های تحولی در آموزش کشور در چارچوب سیاست‌های کلان، گفت: هر گونه اقدام در حوزه آموزش ابتدایی باید مبتنی بر طرح جامع کیفیت‌ بخشی نظام تعلیم و تربیت باشد و با رعایت اصول قانونی و عدالت آموزشی انجام شود.

تحول موثر در آموزش، بدون ارتقای جایگاه معلمان ممکن نیست

فرشاد ابراهیم‌پور نایب‌رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس در گفت‌وگو با خانه ملت با اشاره به جایگاه قانونی کمیسیون آموزش در نظارت بر سیاست‌ها و برنامه‌های تحولی آموزشی کشور، گفت: سند تحول بنیادین، برنامه هفتم توسعه و قانون اساسی، چارچوب‌هایی روشن برای پیشبرد تحولات آموزشی ترسیم کرده‌اند و خروج از این مسیر می‌تواند به ناهماهنگی و تضعیف عدالت آموزشی به ویژه در مناطق محروم منجر شود. 

 نماینده ایذه، باغ‌ملک، دز پارت و صیدون در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از استمرار روش‌های سنتی تدریس در مدارس دولتی، افزود: این شیوه‌ها دیگر پاسخگوی نیازهای نسل امروز نیستند؛ در طرح کیفیت‌بخشی تاکید شده که مسیر آموزش باید به سمت یادگیری مهارت‌محور، مشارکتی و کلاس‌های فعال حرکت کند. 

 ابراهیم‌پور همچنین با اشاره به تولید محتوای آموزشی توسط معلمان، یادآور شد: هر چند این رویکرد نوآورانه قابل‌تقدیر است، اما برای استفاده گسترده، نیاز به استانداردسازی، ارزیابی و نظارت دارد؛ تا زمان نهایی شدن سازوکارهای قانونی، این محتواها باید به‌صورت محدود و آزمایشی استفاده شوند.

 وی توسعه اجتماعات یادگیری و توانمندسازی معلمان را از الزامات سند تحول بنیادین دانست و تصریح کرد: اگر این موضوع در قالب طرح یا ساختار جدیدی ارائه شده، لازم است در کمیسیون آموزش بررسی شده و با طرح کیفیت‌بخشی تطبیق یابد تا به شکل رسمی و هدفمند اجرا شود.

 ابراهیم‌پور حمایت از معلمان را یکی از محورهای این طرح دانست و گفت: کمیسیون تلاش دارد از طریق اختصاص بودجه برای توسعه کلاس‌های مشارکتی و تجهیز مدارس به فناوری‌های نوین، زمینه اجرای تحول در مدارس را فراهم کند. 

 وی با تاکید بر سروسامان دادن سامانه شاد و روند آموزش‌های مجازی، اظهار داشت: وزارت آموزش‌وپرورش باید این سامانه‌ها را مطابق با سیاست‌های کلان، باز طراحی کرده و از اجرای سراسری و اجباری برنامه‌های جدید، پیش از تصویب نهایی، پرهیز کند.

 نایب‌رئیس کمیسیون آموزش با بیان اینکه تحول موثر در آموزش بدون ارتقای جایگاه معلمان ممکن نیست، افزود: بهبود معیشت فرهنگیان و اصلاح نظام رتبه‌بندی، از پیش‌نیازهای این تحول است، در طرح کیفیت‌بخشی، مسیر ارتقاء حرفه‌ای و ایجاد انگیزه پایدار برای معلمان دیده شده است.

 این نماینده مردم در مجلس دوازدهم از وجود سامانه‌ای ملی در وزارتخانه برای دریافت بازخورد دانش‌آموزان، خانواده‌ها و معلمان خبر داد و یادآور شد: این سامانه با هدف افزایش شفافیت، مشارکت و نظارت عمومی در فرآیندهای آموزشی راه‌اندازی خواهد شد.

 ابراهیم‌پور در مورد اجرای پایلوت برنامه تحول در استان‌هایی همچون همدان، اظهار داشت: اگر این طرح با تصویب شورای عالی آموزش و پرورش عملیاتی شده، کمیسیون از آن حمایت خواهد کرد اما اگر فاقد مصوبه قانونی باشد، وزارت آموزش و پرورش باید آن را به مجلس ارائه کند تا در قالب طرح کیفیت بخشی مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد.

 نایب‌رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی در پایان، با اشاره به برنامه‌های کمیسیون برای اصلاح قوانین مرتبط با بودجه و منابع انسانی آموزش و پرورش؛ خاطرنشان کرد: چابک‌سازی نظام آموزشی، تفویض اختیار به مدیران مدارس و ارتقاء فضای فیزیکی و محتوایی مدارس در دستور کار قرار دارد؛ اجرای اقدامات مقطعی و فاقد پشتوانه قانونی، می‌تواند به ناپایداری و اختلال در نظام تعلیم‌وتربیت منجر شود./ 

 پایان پیام

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

آخرین اخبار