عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه اجرای عدالت آموزشی بدون در نظر گرفتن آمایش سرزمینی و مشارکت نخبگان بومی امکان‌پذیر نیست، گفت: وزارت آموزش‌وپرورش باید با برنامه‌ریزی دقیق‌تر و گزارش‌دهی شفاف، طرح‌های توسعه عدالت آموزشی را به مرحله عملیاتی برساند.

پشت میز در تهران برای همه استان ها نسخه آموزشی نپیچید

مجید داغری عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار خانه ملت با اشاره به نشست اخیر نهضت توسعه عدالت آموزشی که با حضور وزیر آموزش‌وپرورش برگزار شد، گفت: اجرای عدالت آموزشی فقط با برگزاری نشست و صدور بخشنامه اتفاق نمی‌افتد ما نیازمند اقدام میدانی، مشارکت نخبگان بومی و برنامه‌ریزی بر اساس واقعیت‌های هر منطقه هستیم.

نماینده مردم دشت آزادگان و هویزه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه توجه به مدارس عشایری، روستایی و چند پایه یکی از نقاط مثبت جلسه وزیر بود، افزود: وزیر آموزش‌وپرورش از ساخت مدرسه اولیاء در ۱۸ استان، تدوین بسته‌های پرورشی و ورزشی، برگزاری دوره‌های کیفیت‌بخشی در مشهد و طراحی سامانه مدارس الگوی تراز خبر داد؛ این اقدامات روی کاغذ خوب هستند، اما اگر متناسب با نیازهای واقعی مناطق و با مشارکت معلمان و نخبگان همان منطقه اجرا نشود، به نتیجه نمی‌رسد.

داغری با تاکید بر نقش کلیدی آمایش سرزمینی در آموزش، اظهار داشت: نمایندگان بارها در کمیسیون آموزش تاکید کرده‌اند که بدون شناخت شرایط اقلیمی، فرهنگی و اقتصادی هر منطقه، نمی‌توان برای کل کشور نسخه واحد پیچید؛ عدالت آموزشی فقط در صورتی محقق می‌شود که تصمیم‌ها بر اساس تفاوت‌ها و نیازهای محلی گرفته شود، فراموش نکنیم ایران تنها تهران نیست که پشت میزها برای همه استان‌ها یک گونه برنامه ریزی کنیم. 

این نماینده مردم در مجلس دوازدهم در ادامه با اشاره به سامانه‌ها و جشنواره‌های معرفی‌شده از سوی وزارتخانه در نشست یاد شده، تاکید کرد: طراحی سامانه و اطلس آموزشی اقدام بدی نیست، اما سوال اینجاست که آیا این سامانه‌ها واقعاً برای ذمعلمی که در یک مدرسه کانکسی ارتفاعات لرستان و خشک‌ترین مناطق سیستان و یا در خوزستان تدریس می‌کند، کارایی دارد؟ آیا این جشنواره‌ها به معلمی که در ۴ مقطع تحصیلی درس می‌دهد، کمک می‌کند؟

داغری همچنین با اشاره به طرح تدریس ادبیات زبان‌های محلی و قومی در مدارس کشور که هنوز به نتیجه نرسیده است، گفت: متاسفانه ما هنوز نتوانسته‌ایم این طرح را به نتیجه برسانیم، اما حداقل می‌توانیم محتوا و کتاب‌های درسی را با فرهنگ و نیازهای هر منطقه هماهنگ کنیم؛ وقتی دانش‌آموز احساس کند مدرسه با زندگی‌اش بیگانه نیست، آن وقت آموزش موثر می‌شود.

وی در پایان با انتقاد از نبود شفافیت در برخی طرح‌ها، خاطرنشان کرد: وزارت آموزش‌ و پرورش باید گزارش دقیق و منظم از پیشرفت پروژه‌های آموزشی ارائه دهد، ما در کمیسیون آموزش این مسیر را رها نمی‌کنیم و با استفاده از ابزارهای نظارتی، روند اجرای عدالت آموزشی را جدی‌تر از همیشه پیگیری خواهیم کرد./

پایان پیام

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

آخرین اخبار