عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس از ورود جدی کمیسیون متبوعش به موضوع تقویم آموزشی مدارس خبر داد و گفت: تقویم فعلی پاسخگوی شرایط اقلیمی و واقعیات تعلیم و تربیت کشور نیست و یکی از عوامل هدر رفت زمان آموزشی در مدارس محسوب می‌شود؛ بازنگری در ساختار تعطیلات، یکی از اولویت‌های مجلس در سال دوم فعالیت خود خواهد بود.

مجلس به دنبال جراحی اساسی در تقویم آموزشی مدارس است/  هدر رفت زمان آموزشی، ضربه ای سنگین به تعلیم و تربیت کشور می‌زند

علی‌اکبر پولادی باغ‌بهادرانی در گفت‌وگو با خبرنگار خانه ملت با اشاره به اینکه بخش بسیاری از ساعات مصوب آموزش ابتدایی در سند تحول بنیادین برای مدارس عملاً اجرا نمی‌شود، گفت: متاسفانه به دلایل مختلف، از جمله شرایط نامساعد جوی، تعطیلات پی‌درپی، کمبود نیرو یا زیرساخت، یا حتی بی‌برنامگی، زمان واقعی یادگیری دانش‌آموزان از دست می‌رود و دانش‌آموزان از آموزش کامل محروم می‌مانند.

نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه این وضعیت نباید به یک روال عادی تبدیل شود، افزود: آموزش رسمی یک حق قانونی و ملی است که باید برای هر دانش‌آموز در تمام نقاط کشور تأمین شود؛ وقتی ساعت‌های مصوب آموزش رعایت نمی‌شود، نمی‌توان انتظار داشت خروجی نظام آموزشی با استانداردهای مورد انتظار انطباق داشته باشد.

پولادی در ادامه تصریح کرد: یکی از دلایل اصلی این ناکارآمدی، تقویم آموزشی فعلی است که به شکل یکپارچه برای تمام کشور طراحی شده، در حالی که شرایط اقلیمی، فرهنگی و اجتماعی در مناطق مختلف ایران بسیار متنوع است؛ این تقویم باید بازنگری شود و انعطاف‌پذیری بیشتری پیدا کند.

عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی، گفت: در بسیاری از مناطق گرمسیری یا کم‌برخوردار، امکان اجرای کلاس‌ها در برخی فصل‌ها عملاً وجود ندارد، اما همچنان طبق تقویم رسمی، مدارس باید دایر باشند؛ نتیجه این است که یا کلاس‌ها تشکیل نمی‌شوند یا آموزش با کیفیت پایین برگزار می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه در شرایطی که آموزش به شکل حفظی و شتاب‌زده پیش می‌رود، عدالت آموزشی برای دانش‌آموزان مناطق محروم و کم‌برخوردار بیش از همیشه در خطر قرار می‌گیرد؛ اظهار داشت: راهکار آن فقط در تمرکزگرایی نیست بلکه باید به استان‌ها و مناطق اختیار داده شود تا راه‌حل‌های متناسب خود را برای جبران شکاف آموزشی اجرا کنند؛ البته عدالت آموزشی ابعاد مختلفی دارد؛ از کیفیت معلم گرفته تا محتوای آموزشی و زیرساخت‌های مدرسه.

عضو کمیسیون آموزش در مجلس دوازدهم با بیان اینکه این مسئله در کمیسیون آموزش به طور جدی در حال بررسی است، افزود: هدف ما این است که با اصلاح تقویم آموزشی، تعطیلات بی‌رویه را کاهش دهیم، زمان‌بندی تدریس را با شرایط بومی هماهنگ کرده و از هدررفت زمان آموزشی جلوگیری کنیم؛ این اصلاحات می‌تواند به تعادل‌بخشی در نظام یادگیری کمک و عدالت آموزشی را نیز تقویت کند.

پولادی باغ‌بهادرانی با اشاره به عدم شفافیت در گزارش‌دهی وزارت آموزش‌وپرورش، گفت: یکی از ضعف‌های جدی، نبود آمار دقیق و گزارش‌های عمومی درباره میزان تحقق ساعات آموزشی و کیفیت برنامه‌های درسی است؛ مجلس به دنبال آن است که آموزش‌وپرورش را مکلف نموده تا سالانه این گزارش‌ها را منتشر کند تا خانواده‌ها، کارشناسان و افکار عمومی بدانند واقعاً در مدارس کشور چه می‌گذرد.

نماینده مردم در مجلس دوازدهم در ادامه اظهار داشت: یکی از راه‌های تحقق عدالت آموزشی، همین است که زمان آموزش از دست نرود و همه دانش‌آموزان، صرف‌نظر از محل زندگی یا شرایط خانوادگی، از فرصت برابر برای یادگیری برخوردار باشند.

عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی در پایان خاطر کرد: آموزش باکیفیت زمانی تحقق پیدا می‌کند که هم ساختار آن درست تنظیم شده باشد و هم اجرا به‌درستی صورت گیرد؛ اگر این روند اصلاح نشود، شکاف آموزشی بیشتر خواهد شد و پیامدهای آن سال‌ها بعد دامن کشور را خواهد گرفت./

پایان پیام

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

آخرین اخبار