حسین حق وردی در گفتوگو با خبرنگار خانه ملت در تشریح دستور کار امروز (یکشنبه؛ ۵ مرداد ماه) کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی، گفت: در نشست امروز ادامه بررسی طرح تقویت نظام آموزش و پرورش با حضور کارشناسان مرکز پژوهشهای مجلس، معاونان وزارت آموزش و پرورش و نمایندگان دستگاههای مختلف دولتی مورد رسیدگی قرار گرفت.
نماینده مردم شهر قدس، شهریار و ملارد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در جلسات گذشته (۱۰) ماده قبلی طرح تقویت نظام آموزش و پرورش مورد بررسی قرار گرفته بود، اظهار داشت: در نشست امروز ماده (۱۱) مورد توجه قرار داد که سن ورود کودکان به مدرسه مربوط میشود؛ در صورت تصویب ماده یاد شده، سن آغاز تحصیل از شش سال تمام به پنج سال تمام کاهش خواهد یافت؛ به عبارت دیگر، ورود به پایه اول ابتدایی یک سال زودتر انجام میشود.
عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: در جزئیات این طرح، پیشنهاد شده است ساختار فعلی آموزش ابتدایی اصلاح شود بهگونهای که محتوای آموزشی پایه اول ابتدایی به دوره پیشدبستانی (سال آمادگی) منتقل گردد و آموزشهای اصلی در پنج پایه بعدی متمرکز شوند.
وی در ادامه اظهار داشت: هدف این تغییر ساختار، حذف سرفصلهای مازاد و غیرضروری و تغییر رویکرد آموزشی از حافظهمحوری به مهارتمحوری است؛ در این جهتگیری، برنامههای درسی دوره ابتدایی باید با محوریت برنامههای پرورشی، هویتی و آموزش مهارتهای زندگی طراحی شوند و از روشهای متنوع و فعال مانند آموزشهای کارگاهی، بازیمحور و سرگرمیمحور بهره بگیرند.
رئیس کمیته آموزش و پرورش در مجلس شورای اسلامی در پایان خاطر نشان کرد: در پایان جلسه تاکید شد که این ماده هنوز به تصویب نهایی نرسیده است و به دلیل حساسیت موضوع، نیازمند بررسیهای بیشتر در جلسات آتی کمیسیون است؛ همچنین مقرر شد؛ زیرساختهای عمومی و اجرایی مورد نیاز برای اجرای این تحول، با دقت بیشتری مورد توجه قرار گیرد./
پایان پیام
نظر شما