سید ابوالحسن مصطفوی غمام عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس در گفتوگو با خبرنگار خانه ملت در واکنش به تدوین طرحی با عنوان «مدرسه مجازی بزرگسالان» از سوی رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی، گفت: ایده راهاندازی مدارس مجازی در ظاهر نوآورانه به نظر میرسد، اما در عمل با واقعیات کشور فاصله دارد؛ ما با کمبود معلم، تجهیزات آموزشی ناکافی و ضعف گسترده زیرساختهای ارتباطی، بهویژه در مناطق محروم مواجه هستیم؛ در شرایطی که حتی در برخی استانها به دلیل کمبود انرژی، با قطعیهای مکرر برق و اختلال در اینترنت روبرو میشویم سخن گفتن از توسعه آموزش مجازی نهتنها غیرواقعبینانه، بلکه نادیده گرفتن واقعیتهای میدانی کشور است.
عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی با انتقاد از اینکه برخی طرحها بدون مشورت با نهادهای تخصصی مطرح میشوند، تصریح کرد: مشخص نیست این طرح دقیقاً توسط کدام نهاد تدوین شده و چه مطالعات میدانی برای آن صورت گرفته است، حتی در کمیسیون آموزش مجلس گزارشی از این طرح ارائه نشده و معلوم نیست آیا مسیر قانونی آن از طریق شورای عالی آموزش و پرورش یا شورای عالی انقلاب فرهنگی طی شده؛ چگونه ممکن است طرحی با میزان اثرگذاری بالا، بدون مشارکت نهادهای ذیربط، ناگهان در سطح رسانهها مطرح شود؟
مصطفوی با اشاره به تجربه آموزش مجازی در دوران کرونا یادآور شد: همه ما شاهد پیامدهای منفی از اُفت شدید تحصیلی گرفته تا ترک تحصیل دانشآموزان در مناطق دورافتاده، کاهش کیفیت آموزش، و گسترش مدرکگرایی هستیم؛ اکنون اگر بخواهیم این تجربه تلخ را در مدارس تکرار کنیم، با بحرانی جدیتر روبهرو خواهیم شد. در شرایطی که آموزش رسمی دانشآموزان به دلیل کمبود معلم و امکانات در تنگناست، تمرکز بر تعلیم مجازی بزرگسالان به عنوان اولویت، نشاندهنده بیتوجهی به اولویتهای واقعی آموزش و پرورش کشور است؛ بزرگسالان امروز جامعه، بهویژه در مناطق محروم، با چالشهای اقتصادی، معیشتی و شغلی روبرو هستند ، آموزش آنان باید با نگاه حمایتی و در تعامل با نهادهای مسئول برنامهریزی شود، نه اینکه در قالب یک طرح مجازی، از بالا به آنها تحمیل شود.
وی در ادامه افزود: در این میان، بخش بزرگی از جامعه هدف این طرح شامل ایثارگران و خانوادههای آنان است که به دلایل مختلف از تحصیل بازماندهاند؛ اما این پرسش جدی مطرح است که آموزش این گروه شریف چه ارتباطی با مأموریت سازمان مدارس غیردولتی دارد؟ آیا شأن ایثارگران این است که از طریق سامانههای اینترنتی ضعیف و بدون پیوست فرهنگی، آموزش ببینند؟ تعلیم این قشر باید در قالب طرحهای جامع حمایتی، از سوی نهادهای رسمی پیگیری شود، نه با واگذاری بیضابطه به نهادهایی که اساساً برای این ماموریت تعریف نشدهاند.
این نماینده مردم در مجلس دوازدهم؛ خاطرنشان کرد: در طرح پیشنهادی، حتی اگر اشارهای به فناوریهایی مانند هوش مصنوعی شده باشد، هیچ نشانی از پیوستهای فرهنگی، تربیتی و امنیتی آن دیده نمیشود؛ آموزش و پرورش را نمیتوان با آزمون و خطا مدیریت کرد؛ تجربه تلخ رهاسازی فضای مجازی، نباید این بار در آموزش رسمی کشور تکرار شود.
مصطفوی در پایان خاطرنشان کرد: کمیسیون آموزش مجلس بهطور جدی این موضوع را پیگیری خواهد کرد، اگر آموزش مجازی قرار است توسعه یابد، باید بر پایه عدالت آموزشی، مشارکت ذینفعان، زیرساخت فنی کافی و نظارت قانونی انجام پذیرد؛ در غیر این صورت، آنچه رخ میدهد صرفاً یک طرح نمایشی است که نه تنها مشکلی را حل نمیکند، بلکه مسائل تازهتری را به نظام آموزشی کشور تحمیل خواهد کرد./
پایان پیام
نظر شما