فرهاد شهرکی در گفت و گو با خبرنگار خانه ملت با اشاره به موضوع اصلاح سازوکار توزیع یارانه انرژی،گفت:موضوع اصلاح سازوکار توزیع یارانه انرژی در کشور، بهعنوان یکی از محورهای بنیادین در حکمرانی اقتصادی انرژی، ضرورتی گریزناپذیر برای گذار از الگوی مصرف ناکارآمد،مقابله با اتلاف منابع و تقویت عدالت در بهرهمندی از منابع یارانهای محسوب میشود.
نماینده مردم زابل،زهک،نیمروز،هیرمنددر مجلس، تحقق اصلاح سازوکار توزیع یارانه انرژی در کشور را از منظر فنی و سیاستگذاری نیازمند بازطراحی جامع نظام یارانه انرژی در سه سطح اصلی دانست.هدفمندسازی واقعی یارانه انرژی بر مبنای کد ملی و الگوی مصرف خانوار،درنظر گرفتن اقلیم و شرایط آبوهوایی در الگوی تخصیص یارانه و ایجاد سازوکارهای هوشمند برای تشویق به کاهش داوطلبانه مصرف از جمله این موارد می توان ذکر کرد.
وی به موضوع هدفمندسازی واقعی یارانه انرژی بر مبنای کد ملی و الگوی مصرف خانوار،اشاره و مطرح کرد:بحث توزیع عادلانه یارانه حاملهای انرژی از مواردی است که در زمان بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه مورد توجه قرار گرفت.یکی از گامهای بنیادین در راستای عدالت انرژی،گذار از یارانه نهادهای (یارانه به کالا مانند بنزین یا گاز) به یارانه مبتنی بر هویت مصرفکننده است.تخصیص سهمیه یارانهای انرژی بر مبنای کد ملی،با درنظرگرفتن میزان مصرف سرانه،جمعیت خانوار،نوع مصرف اعم از خانگی، کشاورزی، صنعتی، و سطح درآمد،میتواند منجر به شفافیت، هدفمندی و اثربخشی بیشتر در سیاستهای حمایتی شود. این امر بهویژه در حاملهایی مانند برق، گاز و بنزین قابل اجراست و تجارب موفق بینالمللی نیز از آن حمایت میکند.شفافسازی، اطلاعرسانی دقیق و طراحی زیرساختهای ساده و قابلفهم برای مردم، اجرای این طرح را با موفقیت مواجه می کند،تغییر مدل تخصیص یارانه اگر عادلانه،مرحلهای و با مشارکت مردم باشد،باعث نارضایتی نمیشود.
نماینده مرم در مجلس دوازدهم موضوع درنظر گرفتن اقلیم و شرایط آبوهوایی در الگوی تخصیص یارانه را مهم و تاثیرگذار ارزیابی و تاکید کرد: تنوع اقلیمی گسترده در ایران؛ از اقلیم بسیار گرم و خشک جنوب شرق تا اقلیم سرد کوهستانی شمال غرب،ایجاب میکند که الگوی تخصیص یارانه انرژی بهصورت منطقهای و متناسب با «بار سرمایشی و گرمایشی» طراحی شود.بهطور مشخص، ساکنان مناطق بسیار گرم مانند سیستان،خوزستان یا هرمزگان در فصل تابستان نیاز مصرفی بیشتری برای سیستمهای سرمایشی دارند؛همانگونه که در مناطق سردسیری مانند اردبیل یا کردستان، نیاز گرمایشی در زمستان قابلتوجه است.در نتیجه، مدل عادلانه یارانه انرژی باید اقلیم پایه باشد نه صرفاً سرانهمحور.
شهرکی به موضوع ایجاد سازوکارهای هوشمند برای تشویق به کاهش داوطلبانه مصرف برای صنایع و مردم،بیان کرد: به نظر من مفهوم «کاهش اختیاری مصرف» زمانی تحقق مییابد که مشوقهای اقتصادی و فناوری لازم برای آن فراهم باشد.بهعنوان مثال ؛ارائه اعتبار انرژی به خانوارهایی که در بازه زمانی مشخص مصرف خود را نسبت به دوره مشابه کاهش دهند،طراحی پلههای تعرفهای غیرخطی برای برق و گاز که مصرف کمتر را بهصورت ملموس اقتصادیتر کند و یا توسعه زیرساختهای اندازهگیری هوشمند (کنتورهای هوشمند) برای پایش و کنترل دقیق مصرف در سطح مشترکین،ازجمله مشوقهای اقتصادی و فناوری است که برای کاهش داوطلبانه مصرف انرژی می توان بکار برد.
نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی درپایان با تاکید براینکه اصلاح توزیع یارانه انرژی اگر بدون توجه به عدالت اقلیمی،شاخصهای جمعیتی و اقتصادی و فناوری های انگیزشی هوشمند انجام شود،میتواند به نارضایتی مردم، بروز نابرابری بیشتر و حتی اتلاف منابع انرژی منجر شود،تصریح کرد: بنابراین، ضرورت دارد سیاستگذاران با بهرهگیری از ابزارهای فناوری دادهمحور و مبتنی بر مدل سازی انرژی به سمت الگویی گام بردارند که هم بهرهوری را ارتقا دهد و هم عدالت اجتماعی را تعمیق کند./
پایان پیام
نظر شما