عضو کمیسیون عمران مجلس، با تأکید بر اهمیت کریدور شمال-جنوب، خواستار تسریع در اجرای پروژه‌های ریلی و ترانزیتی و راه‌اندازی ستاد ملی ترانزیت مطابق برنامه هفتم توسعه شد.

تسریع در کریدور شمال- جنوب و نقش آستارا؛ ضرورت راه‌اندازی ستاد ملی ترانزیت مطابق با قانون برنامه هفتم

ابراهیم نجفی در گفت و گو با خبرنگار خانه ملت، با اشاره به اهمیت تکمیل کریدور شمال – جنوب گفت:  کریدور شمال-جنوب مسیر مهمی است که ایران را به مسیرهای ترانزیتی منطقه‌ای متصل می‌کند و می‌تواند هزینه‌های حمل‌ونقل کالا را برای کشورهای همسایه به شکل قابل توجهی کاهش داده و امکان کسب درآمد پایدار برای کشورمان را فراهم می‌کند. اما بخشی از این کریدور به دلایل متعدد تکمیل نشده و هنوز قابل بهره برداری نیست یکی از این بخش‌ها، خطوط ریلی مسیر رشت به آستارا است که برنامه ریزی‌‎هایی برای حضور سرمایه گذاران خارجی جهت تکمیل آن صورت گرفته است. اتصال خطوط ریلی از رشت به آستارا و سپس به بندر کاسپین، فرصت بزرگی برای توسعه صادرات و ترانزیت داخلی فراهم می‌کند.

وی افزود: این مسیر هم از طریق زمین و هم از طریق دریا قابلیت ترانزیت کالا دارد و در بلندمدت می‌تواند جایگاه ایران به عنوان هاب ترانزیتی منطقه‌ای را تقویت کند. آستارا یکی از نقاط کلیدی شمال کشور است که از طریق ریلی، جاده‌ای و دریایی قابلیت ترانزیت دارد.تکمیل این مسیر، جایگزینی مطمئن برای مسیرهای خارجی و کاهش وابستگی به کریدورهای دیگر ایجاد می‌کند.

این نماینده مردم در مجلس افزود: هنوز بخش‌هایی از خط ریلی رشت به آستارا کامل نشده و لازم است با همکاری وزارت راه و شهرسازی و استفاده از فاینانس خارجی، پروژه هرچه سریع‌تر اجرایی شود.

عضو مجمع نمایندگان استان گیلان در مجلس با بیان اینکه کشورهای خارجی به دنبال سرمایه‌گذاری و کنترل مسیرهای ترانزیتی هستند عنوان کرد: اگر مسیرهای داخلی ایران دیر تکمیل شوند، نفوذ خارجی در ترانزیت منطقه‌ای افزایش می‌یابد. با اجرای کامل خطوط ریلی و توسعه بندر کاسپین، ایران می‌تواند نقش خود در ترانزیت کالا را حفظ کند.

نجفی به برنامه هفتم توسعه اشاره کرد و گفت: بر اساس برنامه هفتم، دولت اختیار کامل برای ایجاد ستاد ملی ترانزیت دارد تا هماهنگی میان دستگاه‌ها و تسریع در پروژه‌های ترانزیتی را تضمین کند. این ستاد می‌تواند مسیرهای داخلی و خارجی را مدیریت کرده و پروژه‌های کلیدی مثل خط ریلی رشت-آستارا و توسعه بندر کاسپین را به سرانجام برساند.

نماینده مردم استانه اشرفیه در مجلس افزود: هدف مجلس این است که با راه‌اندازی ستاد ملی ترانزیت و پیگیری اجرای برنامه هفتم، مسیرهای شمال-جنوب و ترانزیت کالا سریع‌تر اجرایی شود و موانع مدیریتی و اجرایی برطرف گردد.

عضو کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد: تأخیرها بیشتر به دلیل مسائل اجرایی و مدیریتی داخلی است. با تمرکز بر تکمیل خطوط ریلی، ارتقای زیرساخت‌های بندری و مرز آستارا، ایران می‌تواند به یکی از محورهای اصل اصلی ترانزیت کالا در منطقه تبدیل شود و نقش ژئوپلیتیک خود را حفظ کند./

پایان پیام

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

آخرین اخبار