کمیسیون اصل نودم مجلس در راستای وظیفه قانونی خود در صیانت از حقوق ملت و نظارت بر طرز کار دستگاه‌ها ضمن ارائه گزارشی از ابعاد مختلف این جنگ، بر مدیریت بحران در ساعات نخست، صدور فرمان بازسازی فرماندهی نظامی کشور و حضور مستمر در هدایت استراتژیک و تثبیت افکار عمومی به عنوان نقطه کانونی پایداری کشور در برابر این تهاجم تأکید داشته است.

روایت نظارتی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس از جنگ تحمیلی ۱۲ روزه

به گزارش خانه ملت؛ کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی، بر اساس وظیفه قانونی خود در صیانت از حقوق ملت و نظارت بر طرز کار دستگاه‌ها گزارشی از ابعاد مختلف جنگ تحمیلی ۱۲ روزه رژیم صهیونیستی علیه کشورمان، اهداف دشمن صهیونی و آمریکا، مدیریت فرماندهی کل قوا در طول جنگ تحمیلی و بازسازی ساختار دفاعی و بازتاب جهانی و افزایش جایگاه بین‌المللی ایران و موفقیت‌های نظامی تهیه کرده و در نهایت پیشنهادهایی در حوزه ماموریت‌های اجتماعی، رسانه‌ای و سیاسی دستگاه‌های ذی ربط ارائه کرده است که به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

در سحرگاه روز ۲۳ خرداد ۱۴۰۴، جمهوری اسلامی ایران هدف حمله‌ای همه‌جانبه، غافلگیرانه و از پیش طراحی‌شده از سوی رژیم صهیونیستی قرار گرفت. این تجاوز با پشتیبانی مستقیم و غیرمستقیم قدرت‌های سلطه‌گر جهانی و با هدف برهم زدن توازن راهبردی در منطقه، مهار توانمندی‌های دفاعی ایران و تحمیل شرایط مذاکرات نابرابر شکل گرفت.

در این میان، قدرت هدایت مدبرانه و شجاعانه فرماندهی کل قوا، بیش از هر زمان دیگری آشکار شد. اگرچه این حقیقت در مقاطع مختلف تاریخی به اثبات رسیده بود، اما این‌بار مورد اعتراف دوست و دشمن قرار گرفت. مدیریت بحران در ساعات نخست، صدور فرمان بازسازی فرماندهی نظامی کشور، و نیز حضور مستمر در هدایت استراتژیک و تثبیت افکار عمومی، نقطه کانونی پایداری کشور در برابر این تهاجم بود.

۱. ماهیت تجاوز و اهداف آشکار آن

اهداف رسمی و اعلام‌شده آمریکا و رژیم صهیونیستی در آغاز جنگ، به‌صراحت شامل موارد زیر بود:

- نابودی توان دفاعی و به‌طور خاص قدرت موشکی ایران

- انهدام تأسیسات و دانش هسته‌ای

- ایجاد فروپاشی امنیتی، سیاسی و نظامی در حاکمیت جمهوری اسلامی

- زمینه‌سازی برای آشوب، جنگ داخلی و نهایتاً فروپاشی نظام

اما با شکست همه این اهداف، بازنده واقعی جنگ، آمریکا و رژیم صهیونیستی بودند.

۲. توطئه جهانی و نقش فریبکارانه غرب

- آمریکا با وجود ادعای بی‌طرفی، از قبل در جریان حمله بود. گفت‌وگوهای محرمانه ترامپ و نتانیاهو، اسناد آکسیوس و عدم واکنش فوری غرب، بر این امر صحه می‌گذارد.

- مذاکرات در عمان پوششی برای فریب ایران بود.

-طرح مذاکره و تمدید ضرب‌الاجل ۶۰ روزه، تنها برای کاهش آمادگی دفاعی طراحی شد.

- اتحاد نفاق‌آلود رسانه‌ای غرب، نقش جدی در مشروع‌سازی تجاوز ایفا کرد و افکار عمومی جهان را منحرف ساخت.

۳. مدیریت فرماندهی کل قوا و بازسازی ساختار دفاعی

در کمتر از ۴۸ ساعت پس از تهاجم، رهبر معظم انقلاب با صدور احکام صریح، فرماندهی نظامی کشور را بازآرایی کردند:

- قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیاء فعال شد.

- سپاه، ارتش و سازمان پدافند با انسجام جدید عمل کردند.

- عملیات «وعده صادق ۳» با شلیک ۱۵۰ موشک بالستیک و کروز آغاز شد.

- شبکه‌های پدافندی و امنیتی به‌سرعت ترمیم شدند.

- پاسخ نظامی ایران، از حیث دقت، حجم و تنوع موشکی، افسانه شکست‌ناپذیری اسرائیل را برای همیشه پایان داد.

۴. شکست اطلاعاتی و راهبردی دشمن

رژیم صهیونیستی که خود را دارای برتری اطلاعاتی در منطقه می‌دانست، با واکنش سریع و دقیق ایران مواجه شد. اهداف حیاتی اسرائیل در حیفا، تل‌آویو و پایگاه‌های حساس آن، با حملات مستقیم موشکی ایران و متحدان منطقه‌ای، دچار آسیب جدی شد.

رهبری مستقیم و لحظه‌به‌لحظه مقام معظم رهبری در هماهنگ‌سازی پاسخ‌ها، عنصر کلیدی این پیروزی بود.

۵. گسستن افسانه گنبد آهنین و پدافند شکست‌خورده

با وجود بهره‌گیری از سامانه‌هایی چون «گنبد آهنین»، «فلاخن داوود» و «پیکان»، ارتش رژیم صهیونیستی قادر به رهگیری درصد زیادی از موشک‌ها نشد. مراکز حساس حیفا، تل‌آویو و رامات‌داوید به‌وضوح منهدم شدند. آمریکا نیز از طریق پایگاه‌های الظفره، ناوگان پنجم و عین‌الاسد نتوانست کمکی مؤثر کند.

۶. بازتاب جهانی و راهپیمایی عید غدیر

- جشن بزرگ عید غدیر در تهران و شهرستان‌ها، به صحنه نمایش وحدت، اقتدار و حمایت مردمی از نظام تبدیل شد.

- مردم ایران پس از سال‌ها فتنه و آسیب‌های اجتماعی (۱۳۸۸، ۱۳۹۶، ۱۳۹۸، ۱۴۰۱)، این بار به‌صورت یکپارچه پشت نظام ایستادند.

- تظاهرات و محکومیت حمله در پاکستان، عراق، یمن، لبنان، آمریکای لاتین و حتی اروپا، بُرد نرم‌افزاری ایران را به تصویر کشید.

۷. افزایش جایگاه بین‌المللی ایران

- حمایت علمای جهان اسلام، به‌ویژه اهل‌سنت، از مواضع جمهوری اسلامی، بار دیگر جایگاه منطقه‌ای ایران را پس از سوریه تثبیت کرد.

- روسیه و چین از ایران حمایت کردند و اتحادیه اروپا حتی در مواضع خود، اسرائیل را عامل آغاز جنگ دانست.

- انزوای اسرائیل در شورای امنیت و شکست تلاش برای ائتلاف‌سازی جهانی، نشانه دیگر پیروزی ایران بود.

۸. فروپاشی داخلی و روانی رژیم صهیونیستی

- آوارگی دو میلیون اسرائیلی، استعفای گانتس و بحران در کابینه جنگ، شکست درونی تل‌آویو را رقم زد.

- اختلافات سیاسی، تردید در قابلیت سامانه‌های دفاعی و تهدید به انتخابات زودهنگام، ضربات ثانویه این جنگ بودند.

۹. آیات قرآن و وعده الهی

در اوج جنگ، این آیه نورانی در فضای رسانه‌ای کشور منتشر شد: وَنُرِیدُ أَن نَّمُنَّ عَلَی ٱلَّذِینَ ٱسْتُضْعِفُوا فِی ٱلْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ ٱلْوَٰرِثِینَ (سوره قصص، آیه ۵) 

مصداق آن را ملت ایران در این معرکه تاریخی مشاهده کرد.

۱۰.  جمع‌بندی نهایی گزارش نظارتی کمیسیون اصل ۹۰ از جنگ ۱۲ روزه معرکة الفرقان

۱. جنگ ۱۲ روزه نه‌فقط یک رخداد نظامی، بلکه نقطه عطفی در معادلات ژئوپلیتیکی منطقه و بازتعریف مفهوم بازدارندگی در غرب آسیاست. آنچه به ظاهر با یک حمله برق‌آسا آغاز شد، به بحرانی برای موجودیت رژیم صهیونیستی و تزلزل راهبردی آمریکا بدل شد. این جنگ، مانند جنگ ۳۳ روزه ۲۰۰۶ و جنگ ۲۲ روزه غزه، اما این بار در سطحی بالاتر، قدرت محور مقاومت را در قلب معادلات جهانی وارد کرد.

۲. فرماندهی کل قوا، در جایگاه عالی‌ترین مرجع هدایت بحران، با بصیرت، آرامش، و صلابت، نقش قطعی در مهار جنگ و بازتولید اقتدار ایفا نمود. آنچه در بازسازی فوری فرماندهی نظامی، تعیین اولویت‌های پاسخ، و پایداری افکار عمومی رخ داد، محصول ده‌ها سال تجربه راهبری بحران‌های سخت توسط رهبر انقلاب است. اعتراف دشمن به این هدایت مؤثر، گواهی بر پیروزی راهبردی ایران است.

۳. اهداف چهارگانه دشمن ـ نابودی توان دفاعی، تضعیف ساختار سیاسی، اخلال در انسجام اجتماعی، و تسلیم ایران ـ هیچ‌کدام محقق نشد. در نقطه مقابل، جمهوری اسلامی در سطوح نظامی (دفاع موشکی و عملیات ترکیبی)، سیاسی (انزوای رژیم صهیونیستی در نهادهای جهانی)، اجتماعی (بازتولید وحدت ملی)، و فرهنگی (افزایش محبوبیت محور مقاومت) دستاوردهای معناداری را ثبت کرد.

۴. دستاوردهای نرم‌افزاری جنگ، به اندازه پیروزی‌های نظامی، نیازمند مستندسازی، انتقال تجربیات و نهادینه‌سازی در دستگاه‌های اجرایی است. حضور مردمی در راهپیمایی عید غدیر، انسجام دوباره ملی پس از آسیب‌های اجتماعی سال‌های گذشته و حمایت گسترده علمای اهل‌سنت و شیعه از ایران، مؤلفه‌های قدرت نرم جمهوری اسلامی‌اند که باید پاس داشته شوند.

۵. تجربه این جنگ، ضعف ساختاری رژیم صهیونیستی در چهار حوزه کلیدی را نمایان کرد:

- فروپاشی برتری اطلاعاتی و ناتوانی در پیش‌بینی رفتار ایران؛

- ناکارآمدی سامانه‌های پدافند مانند گنبد آهنین در برابر حجم و تنوع پاسخ ایران؛

-بی‌اعتمادی عمومی و فروپاشی روانی در داخل سرزمین‌های اشغالی؛

- انزوای جهانی تل‌آویو در مجامع بین‌المللی، برخلاف ائتلاف‌های همیشگی پیشین.

۶. جنگ معرکة الفرقان، مفهومی نوین از بازدارندگی را تثبیت کرد: بر خلاف مدل سنتی بازدارندگی که بر «تهدیدِ تلافی» استوار بود، اینک «بازدارندگی از طریق پاسخ سریع، گسترده و غافلگیرانه» به‌عنوان دکترین جدید منطقه‌ای ایران تثبیت شد.

۷.آیه شریفه سوره قصص که در متن رسانه‌های ایرانی بارها تکرار شد، نقطه روح‌بخش این جنگ بود:

﴿وَنُرِیدُ أَن نَّمُنَّ عَلَی ٱلَّذِینَ ٱسْتُضْعِفُوا فِی ٱلْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ ٱلْوَٰرِثِینَ﴾ (سوره قصص، آیه ۵)

این وعده الهی، نه شعاری شعری، بلکه واقعیتی سیاسی ـ اعتقادی در تاریخ این ملت شد.

۸. از منظر نظارتی، کمیسیون اصل ۹۰ تأکید دارد: این جنگ نباید صرفاً در حافظه رسانه‌ای بماند؛ بلکه باید به عنوان یک تجربه ملی، به دستور کار دستگاه‌های مسئول تبدیل شود. حوزه‌های راهبردی پیشنهادی عبارت‌اند از:

- نظامی: بازنگری در دکترین دفاعی کشور بر اساس تجربه موفق تهاجم بازدارنده؛

-اطلاعاتی ـ امنیتی: ترمیم شکاف‌های پیش از حمله

-رسانه‌ای و فرهنگی: تولید روایت پیروزی، بازنمایی جایگاه ایران در افکار عمومی جهان

-دیپلماسی عمومی: استفاده از موج حمایت ملت‌های منطقه برای تحکیم جایگاه جهانی ایران

-آموزش و پدافند غیرعامل: تجهیز جامعه به آگاهی‌های بحران‌محور در سطوح عمومی

۹. پیروزی در جنگ معرکة الفرقان، پیروزی در سطح میدان نیست، پیروزی در سطح معناست. معنای ایران قوی، مستقل، عدالت‌خواه و ایستاده، برای مردم منطقه بازتعریف شد و برای دشمنان پیام روشن داشت: ایران نه‌فقط آماده‌ی دفاع، بلکه آماده‌ی پایان دادن به نظم تحمیلی و آغاز نظم جدید است.

کمیسیون اصل ۹۰ تأکید دارد:

  • موفقیت‌های نظامی، اجتماعی، رسانه‌ای و سیاسی ایران در جنگ ۱۲ روزه، نیازمند مستندسازی و انتقال به سطوح اجرایی و آموزشی کشور است.
  • پیشنهاد می‌شود دستگاه‌های اجرایی ذیل، از این تجربه در مأموریت خود بهره‌برداری کنند:

مأموریت نظارتی / اجرایی پیشنهادی

نهاد اجرایی

طراحی دکترین جدید بازدارندگی فعال منطقه‌ای

ستاد کل نیروهای مسلح

بازبینی الگوهای ضدنفوذ و آموزش بحران اطلاعاتی

وزارت اطلاعات
تدوین پرونده حقوقی تجاوز و پیگیری بین‌المللی وزارت امور خارجه

تولید روایت ملی از حماسه معرکة الفرقان

صدا و سیما و وزارت ارشاد
استخراج مدل مقاومت بازدارنده برای آینده شورای امنیت ملی
ساماندهی آموزش همگانی برای پدافند مردمی وزارت کشور و استانداری ها
مستندسازی فقهی-سیاسی حمایت امت اسلامی از ولایت مرکز مدیریت حوزه ها

پایان پیام

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

آخرین اخبار