علیرضا زاکانی، شهردار تهران، در گفتوگو با خبرنگار خانه ملت درباره راهاندازی تاکسی اینترنتی «شهرزاد» و نگرانیها از رقابت آن با اسنپ و تپسی به عنوان پلتفرمهای بخش خصوصی گفت: این سامانه با حمایت مدیریت شهری ایجاد شده و به هیچ عنوان به معنای رقابت با بخش خصوصی نیست. بخش خصوصی مانند اسنپ و تپسی خدمات خود را ارائه میدهد و باید مطابق ضوابط کشور عمل کند. شهرزاد اما یک نیاز مدیریتی برای ایجاد زیرساخت هوشمند در شهر است تا خدمت مطلوب، ایمن و همراه با رفاه برای شهروندان فراهم شود.
۱۲۰ هزار تاکسی در طرح جامع ترافیک به شهر خدمات میدهند
زاکانی با اشاره به طرح جامع ترافیک تهران توضیح داد: در این طرح ظرفیت ۱۲۰ هزار تاکسی برای پایتخت پیشبینی شده است، در حالی که هماکنون ۷۲ هزار تاکسی فعال داریم. بر اساس برآورد مشاوران تخصصی، تعداد تاکسیها باید از ۷۲ هزار به ۱۲۰ هزار برسد که از این میان ۵۶ هزار تاکسی به شکل هوشمند در خدمت شهر خواهند بود.
مترو، اتوبوس پرسرعت و LRT در کنار تاکسی هوشمند
وی درباره توسعه ناوگان حملونقل عمومی گفت: اکنون در حال تکمیل خطوط موجود مترو و راهاندازی چهار خط جدید شامل خطوط ۸، ۹، ۱۰ و ۱۱ هستیم. همچنین شبکه اتوبوسرانی تقویت میشود و قطار سبک شهری (LRT) برای خط یک پیشبینی شده است. این اقدامات در کنار تاکسیهای هوشمند، شبکه کاملتری از حملونقل عمومی برای تهران ایجاد خواهد کرد.
تفاوت راننده پارهوقت و تاکسیران تماموقت / شهرزاد؛ زیرساخت هوشمند، نه رقیب خصوصیها
شهردار تهران تفاوت تاکسیهای رسمی و سامانههای اینترنتی را چنین توضیح داد: در تاکسیهای اینترنتی ( تپسی و اسنپ) ممکن است راننده تنها بخشی از روز یا در کنار شغل دیگر فعالیت کند، اما تاکسیهای رسمی از صبح تا بعدازظهر موظف به خدمترسانی هستند. به همین دلیل شهر نیازمند زیرساختی است که تاکسیران بتواند تماموقت در خدمت مردم باشد. حتی این امکان فراهم میشود که تاکسیران با کمک راننده دوم در ساعات بیشتری از شبانه روز فعالیت کند تا خدمترسانی به شهروندان افزایش یابد.
حمایت از تاکسیرانان در نوسازی ناوگان
وی با تأکید بر حمایت مدیریت شهری از تاکسیرانان افزود: در نوسازی ناوگان، امکاناتی برای تاکسیرانان پیشبینی کردهایم تا بتوانند با حمایتهای لازم خودروی جدید تهیه کنند یا امکان استفاده از کمکراننده داشته باشند. این کار باعث افزایش بهرهوری و بهبود خدمات تاکسیرانی خواهد شد.
شهرزاد فقط برای تاکسیهای رسمی؛ سواریهای شخصی حق فعالیت ندارند
زاکانی در پایان گفت: شهرزاد نه به قصد رقابت با اسنپ و تپسی بلکه بهعنوان تکلیف جدی مدیریت شهری برای ایجاد زیرساخت هوشمند و خدمت پایدار راهاندازی شد. این سامانه از سال گذشته در دستور کار قرار گرفته و هدف اصلی آن ارتقای ایمنی، رفاه و حق انتخاب شهروندان در استفاده از حملونقل عمومی است. البته فعالیت در این سامانه مختص تاکسیهای رسمی بوده و سواریهای شخصی امکان فعالیت در شهرزاد را ندارند. ضمن اینکه حضور تاکسیها نیز در این سامانه اختیاری بوده و حتی مانعی برای فعالیت موازی آنها در پلتفرمهای اسنپ و تپسی وجود ندارد. /
پایان پیام
نظر شما