عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی، با تأکید بر ضرورت تقویت آموزش‌های مجازی در کنار آموزش حضوری، گفت: نبود بستر مناسب برای آموزش آنلاین در بحران‌ها یک خلأ جدی در نظام آموزشی کشور است و دولت باید توسعه پایدار اینترنت و توزیع عادلانه ابزارهای هوشمند را در اولویت قرار دهد.

عدالت آموزشی بدون اینترنت پرسرعت یک شوخی تلخ است/ چالش‌های آموزش؛ معلمانی که در نبود فناوری، کیفیت را قربانی می‌کنند

اکبر پولادی باغ‌بهادرانی عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار خانه ملت با اشاره به اهمیت بهره‌گیری از فناوری‌های نوین در نظام آموزشی کشور، گفت: همان‌گونه که اعلام شده، در سال تحصیلی ۱۴۰۵–۱۴۰۴ آموزش در مدارس به‌صورت حضوری ادامه خواهد داشت و شایعات مربوط به جایگزینی آموزش مجازی تکذیب شده است. اما تجربه سال گذشته و شرایط بحرانی مانند جنگ و بیماری نشان داد که نبود بستر مناسب آموزش مجازی یک خلأ جدی در ساختار آموزشی است. آموزش مجازی فرصت و مکمل آموزش حضوری است و اگر زیرساخت‌های آن تقویت شود، می‌تواند کیفیت یادگیری را ارتقا داده و مانع تعطیلی آموزش در شرایط بحرانی شود.

نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه بهره‌گیری از فناوری‌های نوین، امکان غنی‌سازی آموزش و مطالب را برای دانش آموزان سهل الوصول کرده است، افزود: کمیسیون آموزش مجلس نیز مصمم است جایگاه آموزش‌های دیجیتال را در کنار آموزش حضوری تثبیت کرده و مدارس را به‌گونه‌ای تجهیز کند که بتوانند در صورت لزوم هم‌زمان از دو شیوه استفاده کنند، اما تحقق این هدف نیازمند توسعه پایدار اینترنت، دسترسی عادلانه به تجهیزات دیجیتال و همکاری مشترک وزارت ارتباطات و وزارت آموزش‌وپرورش است.

نماینده مردم در مجلس دوازدهم در ادامه اظهار داشت: در بسیاری از مناطق روستایی و محروم، دسترسی به اینترنت با کیفیت همچنان یک چالش جدی است، این مسئله عملاً باعث می‌شود بخش بزرگی از دانش‌آموزان در زمان بحران‌ها از آموزش محروم شوند. بنابراین مجلس انتظار دارد دولت با یک برنامه‌ریزی جامع، توسعه شبکه ملی اطلاعات، ارتقای پهنای باند و توزیع عادلانه ابزارهای آموزشی هوشمند را در اولویت قرار دهد.

نوآوری در محتوای آموزشی و افزایش مشارکت دانش‌آموزان

پولادی باغ‌بهادرانی با اشاره به محتوای آموزشی مدارس، گفت: کتاب‌های درسی طی سال‌های اخیر به‌روز شده و با نرم‌افزارهای مکمل همراه است. به فرض مثال، در درس جغرافیا که پیش‌تر تنها یک تصویر محدود ارائه می‌شد، امروز دانش‌آموزان می‌توانند با تلفن همراه خود از محیط اطراف عکس بگیرند، گزارش تهیه کنند و به محتوای درسی بیفزایند. این روش مشارکت فعال دانش‌آموزان را افزایش داده و باعث تعمیق یادگیری می‌شود. با این حال، برای بهره‌گیری حداکثری از ظرفیت‌های فناوری، نیازمند الگوبرداری از تجربه‌های موفق جهانی و گسترش زیرساخت‌های داخلی هستیم.

وی تاکید کرد: یکی از مهم‌ترین پیش‌شرط‌های موفقیت در آموزش مجازی، توانمندسازی معلمان است. تجربه بیش از ۲۵ سال خدمت اینجانب در مقام معلمی نشان داده که هر زمان مدارس به تجهیزات نوین آموزشی مجهز شده‌اند و معلمان نیز مهارت کار با این فناوری‌ها را آموخته‌اند، نتایج آموزشی بسیار مطلوبی به دست آمده است. بنابراین امروز هم باید آموزش، حمایت و تشویق معلمان در دستور کار وزارت آموزش‌وپرورش قرار گیرد تا کیفیت آموزش مجازی تضمین شود.

این عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در پایان خاطرنشان کرد: آموزش مجازی به‌هیچ‌وجه جایگزین آموزش حضوری نیست اما اگر زیرساخت‌های آن تقویت شود، به ابزاری قدرتمند برای ارتقای عدالت آموزشی تبدیل خواهد شد. با برنامه‌ریزی درست می‌توان از این ظرفیت برای کاهش شکاف آموزشی بین مناطق برخوردار و محروم استفاده کرد. مجلس نیز آمادگی دارد در چارچوب قانون‌گذاری و نظارت، از طرح‌هایی حمایت کند که منجر به تقویت زیرساخت آموزش مجازی در کشور شود./

پایان پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha