علیرضا نوین در گفتوگو با خبرنگار خانه ملت با اشاره به ضرورت تکمیل کریدور ارس و بهره مندی از ظرفیتهای ترازیتی کشور گفت: منطقه قفقاز از نظر جغرافیایی محدود اما از نظر ژئوپلیتیک و ژیواستراتژیک بسیار مهم و از دیرباز چهارراه ارتباطی مهمی میان ایران، دریای سیاه و اوراسیا بوده است که پس از جنگ روسیه و نیز تحولات قرهباغ، اهمیت ویژهای پیدا کرده است. در جریان جنگ قرهباغ ارتباط زمینی نخجوان و آذربایجان قطع شد و این مسئله جایگاه مسیر ایران را پررنگتر کرد.
وی افزود: مسیر جلفا ـ کلاله با طول ۱۰۷ کیلومتر و عرض ۱۴ متر کوتاهترین و راهبردیترین کریدور ترانزیتی است که میتواند ایران را به نخجوان و جمهوری آذربایجان متصل کند. این مسیر از پل آهنین جلفا، محل یادمان سه رزمنده فداکار، آغاز میشود و تا پایانه کلاله ادامه دارد. بر اساس برآوردها، عبور هر تُن بار از این مسیر برای کشور حدود ۱۰۰ دلار درآمد برای کشور ایجاد میکند که اهمیت اقتصادی آن را دوچندان میسازد.
نوین با اشاره به موضوع پل مرزی کلاله خاطرنشان کرد: هزینه احداث پل کلاله برعهده جمهوری آذربایجان بوده و پیمانکار این کشور بخش مرتبط با خود را تکمیل کرده است، اما در سمت ایران هنوز پروژه به دلیل مشکلات اجرایی و تأخیرها به پایان نرسیده است. تکمیل این پل برای راهاندازی پایانه مشترک ایران و آذربایجان ضروری است.
نماینده مجلس در ادامه از حضور جدی قرارگاه خاتمالانبیاء(ص) خبر داد و گفت: حدود هزار نیروی عملیاتی و مهندسی در این مسیر مستقر شدهاند. ۵۵ کیلومتر باقیمانده شامل احداث تونل، تعریض جاده و آسفالت است که با سرعت در حال اجراست. با این حال مشکلاتی نظیر تملک زمینهای اطراف و وجود ابنیه تاریخی موجب کندی کار شده و نیاز است وزارت میراث فرهنگی و گردشگری، وزارت راه و استانداریها با همکاری بیشتر این موانع را برطرف کنند.
وی با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری یادآور شد: رهبر معظم انقلاب بارها بر تکمیل این کریدور تأکید کردهاند. سردار شهید سلامی، فرمانده کل سپاه، نیز پیش از شهادت خود از این مسیر بازدید داشت و اهتمام ویژهای به اجرای پروژه نشان داد. قرارگاه خاتم به عنوان بزرگترین پیمانکار کشور با باور اعتقادی پای کار آمده تا این پروژه راهبردی را به سرانجام برساند.
نوین با انتقاد از کوتاهی دولتهای گذشته گفت: تأخیرهای وزارت راه در سالهای اخیر موجب عقبافتادگی پروژه شد، اما دولت شهید رئیسی و دولت چهاردهم به صورت جدی وارد عمل شدند. پایانه کلاله باید یک سال پیش آماده بهره برداری میشد، اما اکنون با پیگیریهای مستمر امید است در ماههای آینده این عقبماندگی جبران شود.
وی به بازدید اخیر اعضای کمیسیون عمران مجلس اشاره کرد و افزود: حضور حداکثری اعضای کمیسیون عمران مجلس به همراه نایب رئیس مجلس نشان دهنده اهمیت این پروژه است، مقرر شده در مجلس نیز به طور ویژه این موضوع را دنبال کرده و در بحث تأمین بودجه دولت را همراهی کند.
این نماینده مردم در مجلس تأکید کرد: تکمیل کریدور جلفا ـ کلاله نهتنها برای ایران، بلکه برای آذربایجان و ارمنستان نیز منافع اقتصادی و سیاسی دارد. اگر ایران سریعتر اقدام کند، گذرگاه ارس میتواند به عنوان کوتاهترین و ایمنترین مسیر ترانزیتی منطقه ایفای نقش کند. در غیر این صورت، کشورهایی مانند ترکیه از این فرصت بهره بیشتری خواهند برد.
نوین در پایان خاطرنشان کرد: این پروژه علاوه بر آثار اقتصادی، میتواند زمینهساز صلح و همکاری میان کشورهای منطقه باشد و ایران را در تأمین نیازهای انرژی و کالاهای قفقاز به بازیگری پررنگتر تبدیل کند. امیدواریم با همکاری جدی وزارت راه، میراث فرهنگی و سایر دستگاهها، کریدور جلفا ـ کلاله تا پایان سال به بهرهبرداری برسد و یک مسیر آبرومند و راهبردی در اختیار کشور قرار گیرد./
پایان پیام



نظر شما