حجت الاسلام و المسلمین نصرالله پژمانفر در گفت وگو با خبرنگار خانه ملت، از نشست امروز (دوشنبه؛ ۷ مهرماه) کمیسیون با درخصوص بررسی ایمنی راهها و کاهش تلفات رانندگی در راستای پیگیری میزان پیشـرفت اجرای برنامه عملیاتی ایمنی راهها موضـوع بند «ت» ماده (۵۹) قانون برنامه هفتم پیشــرفت و میزان تخصــیص اعتبارات در بودجه ســال ۱۴۰۴ کل کشـور، گزارش وزارت راه و شهرسازی از فعالیت سامانه جامع سـوانح و حوادث حمل و نقل و میزان استفاده از آن در تدوین جدول برنامه عملیاتی برای سال ۱۴۰۵ و شناسایی و اولویـتبنـدی نقاط حادثه خیز، ارائه گزارش دلایل افزایش تلفات راننـدگی در چهـار مـاهـه نخسـت سـال ۱۴۰۴ و ارائه گزارش درخصـوص بهینه سـازی عملکرد دوربین های جاده ای و شهری (داپ) خبر داد.
رئیس کمیسیون اصل نودم مجلس ادامه داد: در این جلسه پلیس راهور فراجا، معاونین وزارتخانههای کشـور، بهداشـت، صـمت و راه و شـهرسـازی و مدیران سـازمان برنامه و بودجه، سـازمان ملی اسـتاندارد، سـازمان پزشـکی قانونی، دیوان محاسـبات کشــور، معاونت اول ریاســت جمهوری، خزانه داری کل کشــور، جمعیت هلال احمر و بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران حضور داشتند.
وی با اشاره به بند «ت» ماده (۵۹) قانون برنامه هفتم پیشــرفت مبنی بر کاهش ۱۰ درصدی تلفات جادهای و جلسات متعدد کمیسیون اصل نودم در این موضوع ادامه داد: سرعت بالا و خواب آلودگی رانندگان در جادهها دو فاکتور اساسی در افزایش تلفات جادهای بوده از این رو با بکارگیری دوربینهای جادهای در راستای کنترل سرعت رانندگان حادثهساز اقدام شد.
پژمانفر با اشاره به برخی مشکلات دوربینجادهای در گذشته اضافه کرد: کمیسیون اصل نود برای حل این موضوع عملکرد دوربینهای جادهای و شهری (داپ) مورد رصد قرار داد که با تلاشهای انجام شده امروز شاهد هستیم که بیش از ۹۰ درصد دوربینهای جادهای فعال شده که این امر موجب افزایش گزارش تخلفات شده است.
نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس افزایش و ارتقآء کیفیت دوربینها را موجب کاهش سرعت غیرمجاز دانست و بیان کرد: فاصله بین ارسال پیامک در لحظه عبور راننده از زیر دوربین کنترل سرعت و همچنین اعمال جریمه یکی از مشکلات موجود بود که این اعمال جریمه گاهی اوقات تا ماهها با تأخیر انجام میشد و بازدارندگی لازم را نداشت از این رو تأکید کمیسیون بر این بود که پیامک هشدار در لحظه تخلف ارسال شود که لازمه آن فعالیت مناسب و کارآمدی دوربینهای ثبت تخلفات و اعمال جریمه توسط کاربران و همچنین رباطها به نحوی که رباط به محض عبور خودرو با سرعت غیرمجاز نوع و مشخصات خودرو از جمله پلاک و تطبیق آن با مشخصات فرد و تأیید صحت اطلاعات خودرو و راننده اقدام به اعمال جریمه در همان لحظه تخلف کنند از این رو مقرر شد تا پلیس راهور فراجا گزارشی از فرآیند و زمان ثبت تخلف تا اعمال جریمه و همچنین اجرایی شدن این موضوع را به کمیسیون ارائه کند.
این نماینده مردم در مجلس دوازدهم احتساب میانگین سرعت خودرو بین دو دوربین ثبت تخلف را از دیگر عوامل موثر در کاهش تخلفات رانندگی دانست و افزود: برخی رانندگان با اطلاع از محل نصب دوربینها سرعت خودرو خود را کاهش و پس از عبور از دوربین مجدد با سرعت غیرمجاز ادامه مسیر میدهند که در این راستا نیز کمیسیون بر احتساب میانگین سرعت بین دو دوربین تأکید داشت که با تخمین این سرعت نسبت به جریمه راننده متخلف اقدام شود.
رئیس کمیسیون اصل نودم مجلس با بیان اینکه اعمال جریمه به موقع را به عنوان عامل بازدارنده برای کاهش تخلفات رانندگی است، اضافه کرد: هزینه عاید از جریمهها هیچ ارزشی در قبال از دست رفتن جان افراد و معلولیتهای ناشی از تصادفات ندارد چرا که این حوادث موجب داغدار شدن خانوادهها و فشارهای روحی و روانی میشود، از این رو امید داریم با عوامل بازدارنده سبب شویم تا رانندگان با سرعت مطمئه در جادهها تردد داشته باشند.
وی با اشاره به شکلگیری شورای عالی هماهنگی حمل و نقل ایمنی کشور طبق برنامه هفتم افزود: این شورا موظف بود تا برنامه عملیاتی ارتقاء ایمنی راههای کشور را تا ۶ ماه بعد ابلاغ کند که متأسفانه با گذشت یک سال از قانون اما برنامه عملیاتی برای کاهش ۱۰ درصد تلفات جادهای ابلاغ نشده است که رسیدگی به این موضوع و همچنین عوامل تأثیرگذار در افزایش تلفات در بخشهای جادهای و شهری نیز در جلسه امروز کمیسیون اصل نود مورد رسیدگی قرار گرفت و مقرر شد تا گزارشات نهایی در این موضوع به کمیسیون ارائه شود. /
پایان پیام
نظر شما