عبدالوحید فیاضی عضو کمیسیون آموزش، در گفت و گو با خبرنگار خانه ملت با اشاره به حادثه اخیر تنبیه یک دانشآموز در یکی از مدارس، گفت: قانون آموزش و پرورش سالهاست تنبیه بدنی دانشآموزان را ممنوع کرده است و تقریباً همه معلمان و مدیران از این موضوع آگاه هستند، با این حال، متاسفانه گاهی شاهد وقوع حوادثی هستیم که نیازمند بررسی دقیق است.
نماینده نور و محمودآباد در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از تنبیه دانشآموز در مدرسهای واقع در زنجان ادامه داد: ضروری است بررسی شود که معاون یا مسئول مدرسه دارای چه سابقهای است و تا چه حد با قوانین و مقررات آموزش و پرورش آشنا بوده؛ هرگونه تنبیه، حتی اگر به نظر برسد آسیبی ندارد، میتواند پیامدهای جدی داشته باشد و باید از تکرار چنین حوادثی جلوگیری شود؛ حتی یک مورد هم قابل قبول نیست.
فیاضی با تأکید بر اهمیت پایش سلامت روان معلمان، اظهار داشت: وزارت آموزش و پرورش باید برای معلمان شاغل برنامههای پایش سلامت روان و آموزشهای مرتبط با مدیریت کلاس ارائه دهد، همچنین، گزینش دقیق و سختگیرانه معلمان ضروری است تا بهترین افراد وارد مدارس شوند و هیچ روزنهای برای رفتارهای ناصحیح باقی نماند.
عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس، یادآور شد: گزینش معلمان در استخدام سخت است، اما گاهی رفتارهای ناصواب از همان جایی نفوذ میکند که استخدام براساس توصیه بالا صورت گرفته باشد، تمام همت آموزش و پرورش باید بر این باشد که بهترینها از فیلترها عبور کنند تا شاهد چنین حوادثی نباشیم.
وی در ادامه پیشنهاد داد: ایجاد سامانهای که دانشآموزان و والدین بتوانند شکایات و نظرات خود را به مدیران و مسئولان آموزش و پرورش منتقل کنند، میتواند نقش مهمی در پیشگیری از اینگونه حوادث داشته باشد. این سامانه باید به گونهای طراحی شود که شأن و جایگاه معلمان حفظ شده و تنها موارد ناصحیح مورد بررسی قرار گیرد.
فیاضی در پایان تصریح کرد: وزیر آموزش و پرورش باید توضیح دهد این حادثه چگونه رخ داده و برنامه وزارتخانه برای جلوگیری از تکرار آن چیست. ایجاد سامانه ارتباطی بین دانشآموزان، والدین و مسئولان آموزش و پرورش میتواند به شفافیت و ارتقای کیفیت سیستم آموزشی کمک کند. /
پایان پیام
نظر شما