حسین حقوردی عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار خانه ملت در واکنش به اظهارات مدیرکل آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران درباره توقف دوشیفته شدن مدارس، با اشاره به توجه دولت و رئیسجمهور به نهضت مدرسهسازی، گفت: روند افزایش مدارس دو شیفته متوقف شده است و این امر حاصل هماهنگی میان دستگاهها برای توسعه زیرساختهای آموزشی است، در حال حاضر مدارس جدید بسیاری در سطح استان تهران آماده بهرهبرداری هستند.
نماینده مردم شهریار، قدس و ملارد در مجلس شورای اسلامی، افزود: در شهرستان قدس، مدارسی که شهرداری وعده احداث آنها را داده بود، آماده افتتاح است، جا دارد از شهردار و شورای شهر قدردانی کنم؛ زیرا نخستین نهادی بودند که وعده خود را عملی کردند. سازمان نوسازی مدارس و خیرین مدرسهساز نیز نقش موثری در این روند داشتهاند.
کاهش تراکم دانشآموزان با خروج اتباع غیرقانونی
وی با اشاره به یکی از عوامل بهبود سرانه آموزشی خاطرنشان کرد: کاهش ثبتنام اتباع غیرقانونی در مدارس، موجب کاهش تراکم دانشآموزان در برخی مناطق شده است که این موضوع در بهبود سرانه آموزشی موثر بوده است، با این حال، اگر گفته شود دیگر هیچ مدرسه دوشیفتهای وجود ندارد، درست نیست. روند افزایشی دو شیفتگی کُند شده، اما هنوز با استانداردهای مطلوب فاصله داریم و باید تلاش کنیم این روند بهطور کامل اصلاح شود.
اخذ وجه اجباری در مدارس دولتی ممنوع است
عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس درباره دریافت وجه نقد از والدین، گفت: طبق قانون، اخذ هرگونه وجه اجباری از خانوادهها در مدارس دولتی ممنوع است. با این حال، وقتی اعتبارات سرانه آموزشی و پرورشی بهموقع تخصیص نمییابد، مدیر مدرسه برای تأمین هزینههای روزمره ناچار به اتکا به کمکهای داوطلبانه اولیا میشود. هیچ مدیری حق ندارد دانشآموزی را بهدلیل ناتوانی در پرداخت وجه از مدرسه اخراج کند و در صورت گزارش چنین مواردی، برخورد قانونی صورت میگیرد.
عدالت آموزشی و نقش مدارس غیردولتی
حقوردی در ادامه یادآور شد: برخی تصور میکنند توسعه مدارس غیردولتی به معنای گسترش نابرابری است، در حالیکه هدف از تاسیس این مدارس، کاهش بار مالی از دوش دولت و مدارس دولتی بوده است؛ خانوادههایی که توان پرداخت شهریه دارند، با انتخاب این مدارس موجب میشوند فشار بر مدارس دولتی کاهش یابد، نمیگوییم وضعیت آموزشی در چنین مدارسی و غیردولتی برابر است، اما باید سطح عدالت آموزشی در مدارس دولتی ارتقا یابد.
تراکم بالای کلاسها چالش عدالت آموزشی
این نماینده مردم در مجلس دوازدهم ادامه داد: در برخی مناطق، تراکم دانشآموزان در کلاسها به ۴۰ تا ۴۵ نفر میرسد؛ در چنین شرایطی انتظار تحقق کامل عدالت آموزشی منطقی نیست. با این حال دولت چهاردهم اقدامات بیسابقهای در زمینه توسعه فضاهای آموزشی و کاهش تراکم کلاسها آغاز کرده است.
حقوردی در پایان خاطر نشان کرد: اگرچه هنوز با وضعیت ایدهآل فاصله داریم، اما توجه به آموزش و پرورش در دولت چهاردهم نسبت به گذشته بسیار بیشتر شده است، این آغاز یک مسیر امیدبخش است و امیدواریم در سالهای آینده شاهد تحقق کامل عدالت آموزشی باشیم. /
پایان پیام
نظر شما