عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: نظام بودجه‌نویسی فعلی پاسخگوی نیازهای اولویت‌دار کشور نیست و موجب تشدید فاصله توسعه‌ای میان استان‌های برخوردار و محروم شده است.

فریدون همتی

فریدون همتی، در گفت‌وگو با خبرنگار خانه ملت، با اشاره به ایرادات ساختاری نظام بودجه‌ریزی کشور گفت: واقعاً ساختار بودجه‌نویسی ما بسیار سنتی و قدیمی است و دیگر توان پاسخگویی به نیازهای اولویت‌دار کشور را ندارد.

نماینده مردم «ایلام، ایوان، شیروان و چرداول، ملکشاهی و مهران» در مجلس ادامه داد: همچنین هر ساله سازمان برنامه و بودجه ردیف‌هایی در بودجه به‌عنوان پژوهش یا آموزش و تغییر ساختار بودجه تعیین می‌کند، اما عملاً اتفاق مؤثری نمی‌افتد.

همتی با بیان اینکه متأسفانه کار بودجه‌ریزی در ایران به یک روند کلیشه‌ای و تکراری تبدیل شده است، گفت: در چنین شرایطی طبیعی است که خروجی - منابع و مصارف بودجه  - نتواند به نیازهای واقعی کشور پاسخ دهد. از سوی دیگر، نوع بودجه‌ریزی فعلی به گونه‌ای است که در کنار بودجه‌های سرمایه‌گذاری شرکت‌های دولتی، فاصله میان استان‌های غنی و فقیر روز به روز بیشتر می‌کند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: سازمان مدیریت باید بتواند تمام منابعی را که از طرق مختلف وارد استان‌ها می‌شود، در سامانه‌های نظارتی خود رصد کند تا بتوان میان بودجه عمومی کشور و اعتبارات استان‌های کم‌برخوردار یک توازن منطقی برقرار کرد. اما در عمل چنین اتفاقی نمی‌افتد و فاصله‌ها هر سال بیشتر می‌شود.

دستگاه‌ها میلی برای حرکت به سمت بودجه‌ریزی بر مبنای عملکرد ندارند

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: از سوی دیگر یکی از مشکلات جدی ما در نظام بودجه‌ریزی، نبود شفافیت و نظارت‌پذیری دستگاه های اجرایی است. وقتی ساختار پاسخگو نیست و ارزیابی عملکرد مشخصی وجود ندارد، نمی‌توان انتظار تحول داشت. به همین دلیل دستگاه‌ها میلی برای حرکت به سمت بودجه‌ریزی بر مبنای عملکرد ندارند. یعنی باید تخصیص منابع منوط به تحقق اهداف و عملکرد واقعی دستگاه‌ها باشد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه به وجود ردیف‌های غیرشفاف و غیرضروری در بودجه اشاره کرد و گفت: هنوز هم ردیف‌هایی در بودجه وجود دارد که متعلق به دهه‌های گذشته - ردیف های سنتی -  است و هیچ تناسبی با شرایط امروز ندارد. به عنوان مثال؛ ردیف هایی وجود دارد که در قالب آن پروژه مورد هدف به اتمام رسیده اما باز دولت برای آن ردیف بودجه در نظر می‌گیرد. همچنین ردیف های متفرقه بودجه، عدد بزرگی را به خود اختصاص داده است.

وی بیان کرد: همچنین از سویی دیگر دستگاه‌های ملی ما همچنان به تمرکزگرایی شدید تمایل دارند. از این رو ما در مجلس، و در جریان بررسی بودجه 1404 تلاش داشتیم تا بودجه استانی را تقویت کنیم. بنابراین  اگر منابع و اختیارات لازم به استان‌ها منتقل شود، می‌تواند ضعف‌های دستگاه‌های ملی را جبران کنند و روند توسعه را تسریع بخشند.

این نماینده مجلس با تأکید بر ضرورت سپردن مسئولیت توسعه هر استان به خود آن استان گفت: تمام منابع توسعه‌ای باید به استان‌ها برود و شورای برنامه ریزی و توسعه استان ها باید پاسخگوی پیشرفت یا عقب‌ماندگی منطقه خود باشد. اگر این مهم رخ دهد ما می توانیم بخشی از هزینه‌های غیر ضرور تحمیلی به وزارتخانه‌ها را برطرف کنیم و این منابع به سمت استان‌ها سوق پیدا کنند و در نهایت دستگاه‌های ملی چابک شود./

پایان پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha