حسین حقوردی عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی، در گفتوگو با خبرنگار خانه ملت، در تشریح نشست امروز (یکشنبه، ۱۱ آبانماه) کمیسیون متبوعش، گفت: در ادامه بررسی «طرح تقویت نظام آموزش و پرورش» و با توجه به مصوبه جلسه گذشته مبنی بر تشکیل «سازمان آموزشهای مهارتی و فناوریهای نوین دانشآموزان»، پیشنهاداتی در راستای رفع موانع فعالیت هنرستانها و گسترش آموزشهای مهارتی مطرح و به تصویب اعضا رسید.
نماینده مردم شهر قدس، شهریار و ملارد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به یکی از مصوبات طرح یادشده، اظهار داشت: تبصرهای به ماده ۱۱۲ قانون «کار» الحاق شد که بر اساس آن، دانشآموزان هنرستانی و کارآموزان در دورههای کارورزی از شمول قانون کار مستثنا میشوند.
حقوردی ادامه داد: پیش از این، در زمان کارورزی، کارگاهها و شرکتها به دلیل الزام قانون کار دچار مشکل میشدند، زیرا بیمه یا بازرسیها دانشآموزان را کارگر تلقی میکردند؛ در حالی که هدف از کارورزی، آموزش مهارت است نه اشتغال دائم. با این استثنا، دیگر مانعی برای همکاری مراکز آموزشی و کارگاهی وجود نخواهد داشت. عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در مجلس دوازدهم افزود: همچنین در تبصره بند (۸۸) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مصوب ۱۳۸۰، عبارت «و مشارکت» پس از عبارت «خرید خدمت» اضافه شد تا امکان فعالیتهای مشارکتی در حوزه آموزشهای مهارتی و تولیدی فراهم شود.
این نماینده مردم در مجلس دوازدهم ادامه داد: در مصوبه دیگر، بندی به ماده ۷۹ قانون محاسبات عمومی کشور الحاق شد که فروش کالا و خدمات تولیدی مدارس و هنرستانهای وزارت آموزش و پرورش را نیز در زمره فعالیتهای مجاز مالی قرار میدهد. این اقدام، گامی مؤثر برای حمایت از تولیدات آموزشی و مهارتی دانشآموزان است.
حقوردی با اشاره به اصلاح بند (۲) ماده ۹ قانون بخش تعاونی اقتصاد جمهوری اسلامی ایران، گفت: در این بند، عبارت «به جز در تعاونی آموزشگاهی و هنرستانی» پس از کلمه «حجر» افزوده شد تا دانشآموزان زیر ۱۸ سال نیز بتوانند در تعاونیهای آموزشگاهی فعالیت کنند و از محدودیت سنی مستثنا شوند.
نماینده مردم شهریار، قدس و ملارد در مجلس دوازدهم افزود: بر اساس مصوبه دیگر کمیسیون، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت جهاد کشاورزی موظف شدند ظرف شش ماه از زمان لازمالاجرا شدن قانون، با همکاری وزارت آموزش و پرورش، استانداردها و مجوزهای اختصاصی کارگاههای آموزشی هنرستانها را تدوین کنند.
وی تأکید کرد: تاکنون هنرستانها بر اساس استانداردهای صنعتی مورد ارزیابی قرار میگرفتند که همین امر مشکلاتی برای فروش محصولات آموزشی ایجاد میکرد، تدوین استانداردهای ویژه سبب میشود تولیدات هنرستانها با ضوابط متناسب آموزشی و بهداشتی مجاز و قابل عرضه در بازار شود.
حقوردی همچنین به محورهای فرهنگی مطرحشده در جلسه اشاره کرد و گفت: کمیسیون بر ضرورت ارزیابی و تقویت فعالیتهای پرورشی مدارس تأکید کرد تا عملکرد مربیان و دانشآموزان این حوزه نیز در نظام ارزیابی رسمی لحاظ شود. این پیشنهاد برای تکمیل نهایی به کمیته تخصصی ارجاع شد.
وی در پایان خاطرنشان کرد: در بخش دیگری از جلسه، موضوع تلفیق رشتههای تحصیلی در مقطع متوسطه دوم مورد بحث قرار گرفت؛ بر این اساس مقرر شد؛ رشتههای نزدیک و هم موضوع، مانند علوم تجربی و ریاضی یا علوم انسانی و اسلامی، ترکیب شده و رشتههای جدیدی تعریف شوند. به گفته حقوردی، این پیشنهاد با هدف روزآمدسازی و کارآمدسازی نظام آموزشی کشور در جلسات آینده کمیسیون و با مشارکت کارشناسان وزارت آموزش و پرورش بهصورت نهایی بررسی خواهد شد. /
پایان پیام



نظر شما