عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی با گرامی‌داشت روز ۱۳ آبان، این روز را نماد آگاهی و مقاومت دانش‌آموزان در برابر استکبار جهانی دانست و گفت: باید روحیه ایثار و بصیرت دانش‌آموزان آن دوران در نسل امروز احیا شود تا آموزش و پرورش بتواند نقش خود را در تقویت امنیت ملی و تربیت نسل آگاه ایفا کند.

تحول‌خواهی نسل امروز، یادآور روحیه استقامت دانش‌آموزان ۱۳ آبان است/ قدرت واقعی کشور، نهفته در آگاهی دانش‌آموزان

عبدالوحید فیاضی عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خانه ملت با اشاره به فلسفه شکل‌گیری روز ۱۳ آبان، گفت: دانش‌آموزان در آن دوران بدون آموزش رسمی سیاسی، به سطحی از بلوغ و بصیرت رسیده بودند که توانستند در برابر حاکمیت وابسته به بیگانگان بایستند. این ایستادگی از عمق آگاهی و ایمان آن‌ها نشأت می‌گرفت و بعدها همین روحیه را در دوران دفاع مقدس نیز حفظ کردند.

نماینده مردم نور و محمودآباد در مجلس شورای اسلامی، افزود: امروز بخش بزرگی از بدنه بسیج کشور را دانش‌آموختگان همان نسل تشکیل می‌دهند، اما برای استمرار این روحیه، آموزش‌وپرورش و نهادهایی که با نوجوانان و جوانان کار می‌کنند، باید برنامه‌های مؤثری طراحی کنند تا روحیه استقامت، مسئولیت‌پذیری و مقاومت مشروع در میان نسل جدید تقویت شود.

فیاضی با اشاره به نقش کمیسیون آموزش در این حوزه، یادآور شد: کمیسیون می‌تواند از طریق تصویب قوانین کارآمد، نظارت بر اجرای اسناد بالادستی و پیگیری برنامه‌های تحولی آموزش‌وپرورش، زمینه رشد فرهنگی و هویتی نسل جوان را فراهم کند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: جنگ ۱۲ روزه اخیر در منطقه نشان داد که قدرت واقعی کشورها نه در تسلیحات، بلکه در دانش، آگاهی و قدرت رسانه‌ای مردم نهفته است. بر همین اساس پیوند میان امنیت ملی و نظام آموزشی کشور باید جدی گرفته شود. وزارت آموزش‌وپرورش نیز در این راستا اقداماتی مانند تولید محتوا و برنامه‌های آموزشی در حوزه مقاومت و تحلیل جنگ‌های اخیر را آغاز کرده، اما این اقدامات کافی نیست و باید گسترش یابد.

فیاضی در ادامه تصریح کرد: اگر قرار است دانش‌آموز امروز آینده‌ساز ایران باشد، باید در فرآیند تصمیم‌سازی‌های کلان کشور صدایش شنیده شود. متأسفانه برخلاف دهه‌های نخست انقلاب که شور و مشارکت دانش‌آموزان در مسائل ملی پررنگ بود، امروز این حضور کمرنگ‌تر شده و این مسئله ریشه در ضعف‌های تربیتی و فرهنگی دارد.

عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس دوازدهم در پایان خاطرنشان کرد: روز دانش‌آموز صرفاً یادآور یک حادثه تاریخی نیست، بلکه فرصتی برای بازتعریف آینده آموزش کشور است. همان‌گونه که دانش‌آموزان سال ۵۷ با آگاهی و شجاعت در برابر ظلم ایستادند، نسل امروز نیز می‌تواند با الهام از آن‌ها، روحیه تحول‌خواهی، عدالت‌طلبی و وطن‌دوستی را در جامعه زنده نگه دارد. /

پایان پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha