رمضان رحیمی دشتلویی عضو هیأت رئیسه کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با خبرنگار خانه ملت، در واکنش به گزارش عملکرد دولت درباره اجرای برنامه هفتم توسعه، گفت: متأسفانه بخش عمدهای از احکام و سیاستهای برنامه در حوزه آموزش و پرورش یا اجرا نشده یا به شکل ناقص و غیرهدفمند پیش رفته است؛ ما با انحراف از برنامه مواجه هستیم؛ انحرافی که در صورت تداوم، میتواند به تضعیف نظام تعلیم و تربیت کشور منجر شود.
عدالت آموزشی؛ وعدهای که محقق نشد
نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از تداوم نابرابری آموزشی، افزود: عدالت آموزشی یکی از کلیدیترین بندهای برنامه هفتم در فصل آموزش بود، اما هنوز در بسیاری از استانها مدارس مناطق محروم با کمبود معلم، فضای نامناسب و کیفیت پایین روبرو هستند؛ در مقابل، مدارس برخوردار با بهترین امکانات اداره میشوند. این فاصله نهتنها کاهش نیافته بلکه در برخی مناطق بیشتر هم شده است. عضو هیأت رئیسه کمیسیون آموزش در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر وزارت آموزش و پرورش برای توزیع عادلانه نیروی انسانی و بودجه آموزشی سازوکار شفافی نداشته باشد، عدالت آموزشی به یک شعار بیاثر تبدیل خواهد شد.
بحران معیشت فرهنگیان؛ ضعف در اجرای رتبهبندی
این نماینده مردم در مجلس دوازدهم با بیان اینکه معیشت معلمان در اولویت برنامه هفتم قرار داشت اما اجرای آن در عمل متوقف شده است، گفت: همسانسازی حقوق فرهنگیان با سایر کارکنان دولت هنوز محقق نشده، رتبهبندی بهصورت ناقص و پرابهام اجرا میشود و پرداخت معوقات ماههاست به تعویق افتاده است. این وضعیت انگیزه جامعه فرهنگی کشور را تضعیف میکند.
رحیمی دشتلویی تأکید کرد: وقتی معلم دغدغه معیشت دارد، نمیتوان از وی انتظار کیفیت آموزشی داشت. دولت باید مشخص کند سهم آموزش و پرورش از منابع پایدار کجاست و چرا پاداش خدمت معلمان هر سال با تأخیر پرداخت میشود. مگر نه اینکه دولت چهاردهم آموزش را در اولویت خود قرار داده است؟ چرا امروز این مهم در پایینترین رتبه تاریخی خود قرار دارد؟
عدم تدوین سند جامع نیروی انسانی؛ حلقه مفقوده مدیریت آموزش
وی با اشاره به یکی از مهمترین ضعفهای ساختاری آموزش و پرورش، گفت: علیرغم تأکید صریح برنامه هفتم، هنوز سند جامع نیروی انسانی آموزش و پرورش تدوین و تصویب نشده است. نبود این سند موجب شده تا برنامهریزی برای جذب، تربیت، نگهداشت و ارتقای معلمان بدون نقشه راه مشخص انجام شود.
رحیمی دشتلویی؛ افزود: این خلاء موجب افزایش نیروهای مازاد در برخی مناطق و کمبود شدید معلم در مناطق دیگر شده است. تا زمانی که نظام جامع برنامهریزی نیروی انسانی تدوین نشود، هرگونه سیاست اصلاحی در آموزش، ناقص و غیرپایدار خواهد بود.
آموزش دیجیتال در حاشیه مانده است
رحیمی دشتلویی با اشاره به توقف روند هوشمندسازی مدارس، گفت: در حالی که دنیا به سمت آموزش دیجیتال حرکت کرده، ما هنوز درگیر مشکلات سامانه شاد و اینترنت ناپایدار هستیم. قرار بود تا پایان سال نخست برنامه، ۷۰ درصد مدارس کشور به شبکه ملی اطلاعات متصل شوند، اما این رقم یه زحمت به ۳۰ درصد رسیده است.
وی در ادامه عقبماندگی در حوزه آموزش را تهدیدی علیه توسعهیافتگی دانست و تصریح کرد: این عقبماندگی آینده آموزشی کشور را تهدید میکند. باید مشخص شود سهم آموزش و پرورش از بودجه تحول دیجیتال کجاست و چه نهادی پاسخگوی این کوتاهی است؟
ناکامی در نظام بودجهریزی عملکردی
عضو هیأت رئیسه کمیسیون آموزش با اشاره به ضعف ساختاری در تخصیص منابع، گفت: قرار بود آموزش و پرورش وارد نظام بودجهریزی عملکردی شود تا هزینهها بر اساس شاخصهای کیفی و خروجی آموزشی سنجیده در نظر گرفته شود؛ اما همچنان روش سنتی و غیرشفاف بودجهنویسی ادامه دارد و این یعنی بازتولید ناکارآمدی.
این نماینده مردم در مجلس دوازدهم در ادامه تصریح کرد: کسری بودجه آموزش و پرورش نهتنها کاهش نیافته بلکه بیشتر شده است. شفافیت مالی و بازنگری در نحوه تخصیص منابع، اولین گام برای جلوگیری از انحراف برنامه است.
اجرای ناقص سند تحول بنیادین
رحیمی دشتلویی با انتقاد از بیتوجهی به سند تحول بنیادین گفت: این سند، ستون فقرات برنامه هفتم توسعه در آموزش و پرورش است؛ اما اجرای آن همچنان در حد شعار باقی مانده است. نه نظام ارزشیابی دانشآموزان بهروزرسانی شده و نه فرآیند تربیت معلم با نیازهای جدید تطبیق دارد.
وی در ادامه افزود: اگر نگاه به تحول آموزشی صرفاً اداری و سطحی بماند، هیچ تغییری اتفاق نخواهد افتاد؛ تحول واقعی باید از مدرسه و معلم آغاز شود، نه از جلسات ستادی.
رحیمی دشتلویی در پایان خاطرنشان کرد: ادامه این روند به معنای هدررفتن فرصت طلایی اجرای برنامه هفتم است. دولت باید از گزارشسازی فاصله بگیرد و به اجرای واقعی تعهدات بپردازد. مجلس قطعاً در مسیرنظارت کوتاه نخواهد آمد و از ابزارهای قانونی برای الزام دستگاهها به اجرای برنامه استفاده خواهد کرد. /
پایان پیام




نظر شما