ایرج عبدی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانهملت در توضیح عملکرد سازمان مدیریت بحران در سال گذشته و توجه مجلس به موضوع مدیریت بحران در کشور، گفت: اجرای آزمایشی قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران کشور مصوب اردیبهشت ماه سال 87 به مدت 5 سال آغاز شد، این قانون برای سال 93 و پس از ارائه لایحه تمدید مدت اجرای آزمایشی قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران کشور نیز به مدت یک سال تمدید و اجرایی شد.
نماینده مردم خرم آباد و دوره در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این قانون آزمایشی برای سال 94 تمدید نشد، گفت: دولت به جای لایحه دائمی کردن این قانون یا تمدید مجدد آن لایحهی دیگری تحت عنوان لایحه مدیریت حوادث غیرمترقبه را به مجلس ارائه کرد که در این خصوص انتقادات بسیاری به دولت مطرح شد.
وی افزود: لایحه حوادث غیرمترقبه سال گذشته در کمیسیون مشترک مجلس بررسی و در نوبت دستور صحن قرار گرفت، بدین ترتیب از تجربه دستگاهها و تجربیات اجرای آزمایشی قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران کشور نیز جهت اصلاح مدیریت بحران کشور استفاده شد.
شفافسازی وظایف و نحوه تعامل سازمانها؛ ویژگی بارز لایحه حوادث غیرمترقبه
عبدی تعیین تکلیف متولی مدیریت بحران در کشور و پایتخت، چگونگی تامین اعتبار این سازمان، شفاف سازی وظایف مدیران مرتبط با بحران، نحوه تعامل دستگاهها را از جمله ویژگیهای بارز لایحه حوادث غیرمترقبه خواند وگفت: در سال 94 کشور با بحرانهایی چون سیلاب و طوفان مواجه شد که این حوادث ایجاد تغییر ساختاری و بودجهای سازمان مدیریت بحران را بیش از پیش ضروری ساخت.
اعتبارات سازمان مدیریت بحران دستخوش ساختار بوروکراتیک
عبدی یکی از مشکلات فعلی سازمان مدیریت بحران کشور را عدم تخصیص اعتبار از سوی دولت به این سازمان خواند وگفت: پرداخت اعتبارات به کندی صورت میگیرد و عموما هم دستخوش ساختار بوروکراتیک اداری میشود لذا سرعت عمل این سازمان در زمان وقوع بحران رضایت بخش نبوده و نیست.
این نماینده مردم در مجلس نهم یادآور شد: سازمان مدیریت بحران کشور در حال حاضر تنها به عنوان یک سازمان به مدیریت بحران میپردازد لذا برای رفع این مشکل و مدیریت به هنگام و همه جانبه بحران در لایحه حوادث غیرمترقبه اصلاحات اساسی در خصوص این سازمان انجام گرفته است.
وی با بیان اینکه سازمان فعلی مدیریت بحران نسبت به بحرانهای پیشروی شهرها بی توجه است، گفت: کشور ما مملو از بلایای طبیعی مانند زلزله وسیلاب به خصوص در مناطق بافت فرسوده و حاشیه شهرهاست، لذا تدابیری در خصوص مدیریت بحران باید اندیشیده شود تا ضعف دستگاهها در زمان وقوع حوادث به حداقل برسد.
مدیریت بحران دغدغه مجلس نهم/ لزوم هماهنگی دستگاهها برای مدیریت بحران
عبدی با تاکید بر اینکه نمایندگان در سال 94 دغدغه مدیریت بحران را داشتهاند، گفت: مجلس البته نتوانست دولت را ملزم به رفع نقاط ضعف مدیریت بحران کند اما با تصویب لایحه حوادث غیرمترقبه در مجلس دهم باید از خطرات تاثیرگذار در تشدید بحرانها مانند ساخت و سازهای غیر مجاز و توسعه حاشیه نشینی جلوگیری شود.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سازمان های امدادی کشور نباید تنها به سازمان مدیریت بحران محدود شوند، گفت: سازمانها در حوزه مدیریت بحران باید به صورت مشترک و هماهنگ عمل کنند تا بتوان در زمان بحران نقش آفرینی کرد./
پایان پیام