نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس با اشاره به اینکه نوارهای مرزی کشور از لحاظ عدالت آموزشی بسیار محروم هستند، تصریح کرد: با توجه به اینکه آموزش یک وظیفه حاکمیتی است، عقب‌ماندگی دولت از خیرین مدرسه‌ساز معنادار است.

رسول خضری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به اینکه رئیس مجمع خیرین مدرسه‌ساز بوده و 10سال است در کار مدرسه‌سازی فعالیت می‌کند، افزود: در طول 10سال اخیر 156کلاس توسط کمک‌های خیرین ساخته شده است.

نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از لحاظ بافت‌های فرسوده و کمبود فضای آموزشی و کمبود نیروی آموزشی با استانداردها فاصله زیادی وجود دارد زیرا استاندارد کلاس‌ها باید قریب به 25 نفر باشد درحالی که بین 36تا 42نفر است و در مورد شهرستان‌های حوزه انتخابیه سردشت و پیرانشهر نیز آمار حاکی از آن است که یک سوم فضای مطلوب و استاندارد فضای آموزشی را دارد.

وی در مورد شرایط و مشکلات آموزشی حوزه انتخابیه خود گفت: در حوزه انتخابیه سردشت و پیرانشهر کمبود نیروی انسانی وجود دارد و در حال حاضر 4هزار ساعت در شهرستان سردشت و به همین میزان نیز در سطح پیرانشهر اضافه کار داده می‌شود چراکه کمبود نیرو است و معلم‌های موجود باید تدریس کنند و کیفیت آموزشی پایین می‌آید.

این نماینده مردم در مجلس دهم با طرح این پرسش که مگر یک معلم چقدر کشش دارد که در طول هفته تدریس کند، تصریح کرد: اگر معلم بیش از 24ساعت بیشتر از موظفی خود تدریس کند، قطعا نه فرصتی برای مطالعه دارد و نه انرژی برای وی باقی می‌ماند که بتواند یادگیری و بحث آموزشی را به درستی انجام دهد لذا دچار افت آموزشی خواهد شد و به ضرر معلمین و دانش‌آموزان خواهد بود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید در بحث شهرهای محروم و نوارهای مرزی کشور بودجه جهشی در نظر گرفته شود گفت: 98و نیم درصد بودجه‌های وزارت آموزش و پرورش صرف هزینه‌های جاری، حقوق و پرداختی می‌شود و یک تا یک‌و نیم درصد برای سایر کارها باقی می‌ماند؛ با این حال ایم نباید بهانه‌ای باشد که دولت در حوزه آموزش و پرورش کار اساسی انجام ندهد.

خضری خاطر نشان کرد: تا قبل از سال94، حدود 50درصد مدارس توسط خیرین ساخته می‌شد و در سال 95 نیز بیش از دو سوم مدارس توسط خیرین ساخته می‌شود؛ این آمار نشان می‌دهد اعتبارات خیرین دوبرابر اعتباراتی است که وزارت آموزش و پرورش از طریق سازمان نوسازی و توسعه و تجهیز مدارس می‌گذارد و این فاصله معنادار است.

وی با بیان اینکه دولت 50درصد از مردم عقب‌تر است، افزود: طبق اصول متعدد قانون اساسی وظیفه آموزش و پرورش یک وظیفه حاکمیتی است، در این اوضاع حتی سیستم گرمایشی مدارس نیز استاندارد نیست.

 وی تصریح کرد: بنده از پارسال تاکنون 3 بار از وزارتخانه و رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خواستم و به مردم حوزه انتخابیه‌ام قول دادم که 72کلاس باید تخریب و بازسازی شود اما متاسفانه در عمل هنوز حتی یک کلنگ زنی نیز انجام نشده است؛ این بسیار بد است که معاون وزیر و رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس قول بدهد و عمل نشود.

نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس ‌گفت: سیستان و بلوچستان، کردستان و نوارهای مرزی کشور از لحاظ عدالت آموزشی بسیار محروم هستند، قطعا در سیستان و بلوچستان مدارس کپری کم نیست و متاسفانه در بعضی مدارس محروم از در مدارس به عنوان تخته سیاه به عنوان وسیله کمک درسی استفاده می‌شود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تصریح کرد: در طرح تحول نوین آموزش و پرورش قرار بود مدارس هوشمندسازی شوند اما در حوزه انتخابیه سردشت و پیرانشهر، سیستان و بلوپستان، کردستان و استان‌های مرزی هنوز در مقطع فیزیکی و بحث کمبود نیروی معلم و فرهنگی و تامین فضای استاندارد  لازم برای دانش‌آموزان مانده‌ایم و بحث هوشمندسازی بحث بعدی است./

پایان پیام

برچسب‌ها