سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، ابراز داشت: اعتراف می کنم که همه ما از نمایندگان در مجلس گرفته تا رسانه ها و دستگاه ها مقصر هستیم. کدام یک از ما علاقه مند هستیم فرزندانمان به جز رشته های تجربی و ریاضی به سراغ رشته های دیگر بروند؟

در ترغیب دانش آموزان برای انتخاب رشته های فنی و حرفه ای و کار و دانش مقصر هستیم

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، برنامه "صبح و گفت و گو" رادیو گفت و گو با موضوع آموزش فنی و حرفه ای و در ارتباط تلفنی با میرحمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و سید مصطفی آذر کیش مدیرکل دفتر آموزش کار و دانش آموزش و پرورش به روی آنتن رفت.

میرحمایت میرزاده در آغاز با اشاره به امکاناتی که برای رشته های مهارتی، فنی و حرفه ای در هنرستان ها و در سازمان فنی و حرفه ای وجود دارد، گفت: نمی گویم این امکانات استاندارد کامل است ولی می گویم خیلی از امکانات موجود بلا استفاده هستند و می توان با حذف موازی کاری ها و ناهماهنگی هایی که دستگاه های مختلف دارند، با همین امکانات موجود خدمات را بهتر از این ارائه دهیم.

وی با اذعان به اینکه همه نسبت به عدم ترغیب گرایش دانش آموزان و خانواده ها به رشته های فنی و حرفه ای و کار و دانش مقصر هستیم، تصریح کرد: اعتراف می کنم که همه ما از نمایندگان در مجلس گرفته تا رسانه ها و دستگاه ها مقصر هستیم. کدام یک از ما علاقه مند هستیم فرزندانمان به جز رشته های تجربی و ریاضی به سراغ رشته های دیگر بروند.

نماینده مردم گرمی در مجلس شورای اسلامی، به برنامه ششم توسعه اشاره کرد و اظهار داشت: ضمن اینکه باید بحث را به طرف اهمیت فنی و حرفه ای و کار و دانش هدایت کنیم در بخش قانون گذاری هم در برنامه ششم از لحاظ قانون و قانون گذاری نکاتی را دیدیم تا بتوانیم هماهنگی ها را طوری انجام دهیم که موازی کاری ها کم بشود و از ظرفیت ها استفاده شود و بتوان اهمیت مهارت فنی و حرفه ای را بیش از آنکه در جامعه است مطرح کرد.

در ادامه سید مصطفی آذر کیش با بیان اینکه ظرفیت های مشترکی در بخش دولتی و خصوصی برای توسعه آموزش مهارتی کشور داریم، توضیح داد: تجمیع آموزش و پرورش، سازمان آموزش فنی و حرفه ای، مراکز جهاد کشاورزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت کمک می کند تا آموزش های با کیفیت تر و بهتری را داشته باشیم.

وی با اظهار به اینکه حدود ۵۵ هزار هنرجوی کار و دانش در خارج از آموزش و پرورش در حال آموزش هستند، یادآور شد: این مراکز هم مراکز دولتی فنی و حرفه ای و هم مراکز بخش خصوصی و هم شهرک های صنعتی، موسسات تولیدی و خدماتی و کارخانجات هستند اما باید همکاری ها بیشتر باشد تا آموزش ها متناسب با بازار کار باشد.

مدیرکل دفتر آموزش کار و دانش آموزش و پرورش با ذکر اینکه بیش از هفت هزار هنرستان در چهار زمینه صنعت، خدمات، کشاورزی و هنر داریم، افزود: حدود ۲۷۰۰ هنرستان، فنی و حرفه ای است و حدود ۴۳۰۰ هنرستان هم کار و دانش است.

به گزارش رادیو گفت و گو، وی با اظهار به اینکه دولت حمایت کننده آموزش های مهارتی است ولی در اجرا ترکیبی از بخش دولتی و بخش خصوصی همکاری دارند، گفت: تفاهم نامه هایی هم با وزارت جهادکشاورزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت ارشاد و سازمان آموزش و پرورش داریم تا بتوانیم از آن مراکز هم استفاده کنیم. چون آموزش در کار و دانش مشارکتی است با مشارکت بخش خصوصی و دولتی قطعا همراهی و همکاری مستمر حوزه هایی که در آموزش مهارتی هستند، اثربخشی بیشتری را دارند./

پایان پیام

برچسب‌ها