وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر ضرورت تقویت وحدت میان حوزه و دانشگاه گفت: پروژه وحدت حوزه و دانشگاه را باید فراتر از منافع جناحی و حزبی نگاه کرد و در ادامه به فکر افق های دور و آبادانی کشور بود.

وحدت حوزه و دانشگاه باید فراتر از منافع جناحی و حزبی دیده شود

به گزارش خبرگزاری خانه ملت؛ سیدعباس صالحی روز دوشنبه در گرامیداشت سالروز شهادت آیت الله دکتر محمد مفتح و همچنین روز وحدت حوزه و دانشگاه در دانشگاه الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران با گرامیداشت یاد و خاطر استاد شهید مفتح، او را نماد بر حق در وحدت حوزه و دانشگاه و از سرآمدان و پرچم داران حوزه معرفی کرد.

وی یادآور شد: دانشکده الهیات و معارف اسلامی از آغاز تاسیس تاکنون در خصوص دو نماد حوزه و دانشگاه و وحدت آنها مراسم های خاص و باشکوهی را برگزار کرده است.

صالحی تصریح کرد: مساله وحدت حوزه و دانشگاه پروژه بسیار مهمی است که با انقلاب اسلامی ایران آغاز شده و تاکنون با همگرایی و انسجام ادامه پیدا کرده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: موضوع وحدت حوزه و دانشگاه را باید به معنای هم افزایی و همگرایی به عنوان مولدان تولید علم و دانش و پیگیری نظر و آرمان های امام راحل و انقلاب اسلامی دانست.

صالحی افزود: امروز با توجه به ساختار آفرینی دانش سازی و به دنبال آن توفیقات و کمبودهایی که در دانشگاه و حوزه با آن رو به رو هستیم باید تعامل و گفت و گوها را فراتر و فراگیرتر از این دو نهاد بنگریم، نه اینکه عملکردها به صورت برشی و خرده گفتمانی باشد.

وی گفت: تعامل این دو نهاد باید بر اساس منطق گفت و گو و نه قدرت باشد؛ منطق گفت و گو به طور یقین بر پایه گفتن و شنیدن شکل گرفته و به این طریق باید از منطق قدرت فاصله گرفت.

به گفته وزیر ارشاد، هم دانشگاه و هم حوزه باید از منطق قدرت به سمت منطق گفت و گو حرکت کنند.

عضو کابینه دوازدهم تاکید کرد: زمانی که از وحدت دو نهاد مهم و اثرگذار حوزه و دانشگاه صبحت می کنیم، ملاک ما ارتباط 10 استاد دانشگاه با 10 طلبه وو استاد حوزه علمیه و یا تعامل 100 دانشجو با 100 طلبه حوزه نیست بلکه ملاک وحدت به معنای واقعی در حوزه دانشگاه تعامل، گفت و گو، هم اندیشی، همگرایی و انسجام میان میلیون ها طلبه و استاد حوزه و دانشجویان و اعضای هیات علمی دانشگاه هاست.

صالحی در عین حال تاکید کرد: پروژه وحدت حوزه و دانشگاه را باید براساس نگاه به منافع، وحدت و انسجام ملی نگریست.

وی خاطرنشان کرد: امروز در منطقه پر خطر جهانی پر آشوب قرار گرفته ایم که در درون گرفتار گسست ها و آسیب های اجتماعی است و در بیرون نیز خطرات و مشکلات خودش را دارد از همین رو پروژه وحدت حوزه و دانشگاه را باید فراتر از منافع جناحی و حزبی دید و تنها با وحدت یک پارچگی و اتحاد به افق های دور و آبادانی میهن اسلامی فکر کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه وحدت حوزه و دانشگاه بعد از انقلاب کلید خورد و به مروز زمان این پیوند مستحکم تر شد، اظهار داشت: در زمان شهادت حاج احمد خمینی، امام راحل موضوع واگرایی حوزه و دانشگاه را بیان کردند که جامعه ایرانی در چهار راه سیاسی و در معرض واگرایی های متعدد قرار گرفته است.

وی ادامه داد: شعار امام راحل در موضوع وحدت چه در زمینه وحدت شیعه و سنی یا وحدت حوزه و دانشگاه همواره پرهیز از واگرایی و دعوت به وحدت واقعی و انسجام ملی بود.

عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی در عین حال گفت: جامعه ایرانی با وحدت و تکثر می تواند راه موفقیت را بپیماید زیرا کشور امروز در فشارهایی از بیرون قرار دارد و اگر فضا برای واگرایی بیشتر فراهم شود مسیر برای وحدت ملی بیشتر خواهد شد.

صالحی یادآور شد: از منظر امام خمینی(ره) جامعه ایران اگر بخواهد در مقابل قدرت های مهاجم ایستادگی و به توسعه برسد، نیازمند جامعه متحد در بخش نخبگانی خواهد بود از این رو دو نهاد حوزه و دانشگاه به عنوان دو نهاد نخبه ساز و مولد دانش در این راستا نقش مهمی را ایفا می کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: اینکه در وحدت حوزه و دانشگاه به چه صورت پیش رفته ایم بسیار مهم است، زیرا در این ارزیابی باید نگاه منصانه داشت لذا نگاه ها باید بگونه ای باشد که پدیده ها در دوران خود تفسیر و در فراتاریخ موضوع را پیگیری کرد، زیرا در غیراینصورت داوریها ارزش واقعی پیدا نخواهد کرد.

صالحی اظهار داشت: در پروژه وحدت حوزه و دانشگاه همچنین باید به تجربه مشترک این دو نهاد در حکومت داری توجه داشت زیرا هر دو در طول مبارزات انقلاب اسلامی حضوری فعال داشته و بعد از انقلاب نیز فرصت حضور در دیگر عرصه ها و مناسبات مختلف را داشته اند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه در چهار دهه گذشته تجریبات و اتفاقات مشترکی برای دو نهاد حوزه و دانشگاه روی داده است، گفت: این تجربه ها هیچگاه در فضای یک کار پژوهشی جدی قرار نگرفت تا بتوان فهمید که این تجربه ها چگونه می تواند زمینه همکاری بیشتری پیدا کند و به سوی آسیب نرود، از سوی دیگر از آغاز انقلاب اسلامی گفتمان امام راحل یک گفتمان فراگیر بود و در پی آن یکسری خرده گفتمان شکل گرفت و در تجربه مدیریتی کشور این خرده گفتمان دانشگاه و حوزه درکنار هم قرار نگرفت.

صالحی افزود: این تجربه مشترک حوزه و دانشگاه مشکلاتی را به مرور زمان ایجاد کرد، همچنین به مرور اساتید دانشگاه و حوزه در بعد از انقلاب با عقبه خود فاصله گرفت و هرچقدر فاصله زمانی آنها بیشتر می شد یک بورکراتی دانشگاه و حوزه را ایجاد می کرد، همین امر تجربه مشترک حکومت داری را به سویی پیش می برد که عقبه حکومت داری این دو به هم نزدیک نشود.

وی گفت: در این چهار دهه نهاد حوزه و دانشگاه که فلسفه وجودی آنها تولید علم است در حوزه تولید علم کوشا بوده اند لذا در پایان چهاردهه انقلاب اسلامی نگرش انتقادی به علوم انسانی از نظر کمی و کیفی توسعه پیدا کرد به نحوی که می توان با یک مجموعه قابل اعتمادتر مواجه شد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: پروژه وحدت حوزه و دانشگاه از منظر ساختاری بیشتر بر روی حوزه تاثیر داشته و این پدیده در نظام های حوزه و دانشگاه راه پیدا نکرده و از طرفی ساختار دانشگاه نیز از حوزه متاثر نشده ولی ساختار سنتی حوزه بشدت از ساختار دانشگاه متاثر شد و لذا در فضای حوزوی شاهد هستیم که نظام ترمی، واحدی و کارنامه ایجاد شده که قبل از انقلاب چنین مسائل و موضوعاتی مرسوم نبوده است.

صالحی تاکید کرد: وحدت حوزه و دانشگاه با هم در تولد دانش در اولویت پروژه امام راحل و انقلاب اسلامی بوده است و در این چهار دهه در حوزه ساختار سازی، دانش سازی، توفیقات و کمبودهایی بوده است، از این رو در آغاز نگاه ها به این پروژه در دو بخش گفت وگوهای بین این دو نهاد که براساس منطق گفت وگو و نه منطق قدرت شکل گرفته باشد، جدی شد.

عضو کابینه دولت دوازدهم با تاکید بر اینکه باید از منطق قدرت فاصله گرفت و نهاد حوزه نباید از قدرت دینی و سیاسی سوءاستفاده کند، اظهار داشت: دانشگاه نیز نباید از منطق هژمونی سوءاستفاده و حوزه را به تحجر متهم کند، بنابراین منطق قدرت باید جای خود را به منطق گفت وگو داده و بیشتر در مسیر تعامل و همبستگی و وحدت این دو نهاد گام برداشت.

در ادامه و خاتمه این مراسم با حضور سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمود نیلی احمد آبادی رییس دانشگاه تهران و مجید معارف رییس دانشکده الهیات دانشگاه تهران، کتابخانه بازسازی شده شهید مفتح گشایش یافت.

بیست وهفتم آذر ماه، سالروز شهادت آیت الله محمد مفتح، استاد حوزه و دانشگاه و به پاس فعالیت های چشمگیر این شهید در راه تحقق وحدت حوزه و دانشگاه و لزوم ارتباط، همکاری و هم فکری این دو قشر اندیشمند، روز وحدت حوزه و دانشگاه نام گذاری شده است.

به گزارش ایرنا، آیت الله مفتح در روز 27 آذر 1358، هنگام ورود به دانشکده الهیات دانشگاه تهران،‌ توسط اعضای گروهک فرقان هدف گلوله قرار گرفت و به فیض شهادت نائل آمد. /

پایان پیام

برچسب‌ها

آخرین اخبار