سید محمد ابطحی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به نقش مدارس در آموزش اقدامات لازم به دانشآموزان هنگام بروز زلزله، گفت: در برنامههای مدون آموزش و پرورش آموزشی برای دانشآموزان و نونهالان در مواقع بروز بلایای طبیعی مانند زلزله وجود ندارد.
نماینده مردم خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اگرچه به صورت جسته و گریخته به برخی اقداماتی که هنگام وقوع زلزله باید انجام داد اشاره میشود اما آموزش عملی و علمی دقیقی به دانشآموزان داده نمیشود.
وی با انتقاد از مانورهای زلزله در مدارس، بیان کرد: این مانورها به صورت کاملا نمایشی اجرا میشود دانشآموزان این مانورها را معمولا جدی نمیگیرند و یک نوع بازی می دانند؛ خروجی به دست آمده از این مانورها قابل قبول نیست.
ابطحی با بیان اینکه آگاهی دانشآموزان از قبل انقلاب بسیار پیشرفت کرده است، اظهار کرد: رسانههای عمومی مانند صداوسیما در طی چند دهه اخیر به ارتقا آگاهی مردم و به ویژه دانش آموزان کمک کرده است.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادامه داد: نبود برنامه مدون، کمبود معلمان آموزشدیده در این زمینه، همراهی نکردن اولیا در آموزشهای لازم از جمله مواردی است که از آموزش درست و علمی دانشآموزان جلوگیری میکند.
ابطحی تاکید کرد: تمام کارشناسان و متصدیان امر مانند ستاد بحران، هلال احمر و آموزش و پرورش باید با تدوین برنامهای واحد در زمینه آموزش اقداماتی که هنگام بروز زلزله باید انجام داد و اجرای این برنامه در مهد کودکها، پیشدبستانیها و مدارس پایهگذار تعلیم و تربیت درست در این زمینه باشند.
وی با اشاره به محتوای کتابهای درسی، بیان کرد: در کتابهای درسی این آموزشها مغفول مانده است و با یک داستان و شعر به صورت گذرا به آن اشاره کردهاند؛ آموزشهای کمکهای اولیه که یکی از نیازهای اساسی است به صورت کامل در کتابهای درسی ارائه نشده است.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اظهار کرد: همانگونه که آموزش دفاعی در مدارس تدریس میشود باید آموزش مواجه با بلایای طبیعی و یا برخورد با برخی بیماریهای واگیردار مانند ایدز به دانشآموزان داده شود./
پایان پیام