طیبه سیاوشی شاه عنایتی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت درباره بحران کاغذ و نقش آن در افزایش قیمت کتاب و بالتبع سرانه مطالعه گفت: در همه دنیا روال شده که فضای مجازی در محوریت قرار گرفته و رویآوری به نشر کاغذی کمتر شده؛ اما در ایران این تعادل برقرار نشده است.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی افزود: از سوی دیگر، در بزرگترین کشورهای دنیا که در بحث فرهنگ حرفی برای گفتن دارند، حداکثر 20 ناشر قدرتمند وجود دارد ولی در ایران تعداد ناشران بسیار زیاد است.
موج افزایش تعداد ناشران به دلیل یارانه کاغذ
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی درباره دلیل این امر توضیح داد: زمانی به فعالان این عرصه یارانه کاغذ میدادند و به همین دلیل تعداد ناشران رشد قابل ملاحظهای پیدا کرد؛ یعنی به دلیل سود مالی موجود، انگیزهها بیشتر اقتصادی بود تا فرهنگی لذا آنها باید از این حوزه خارج شده و به حوزههای دیگر بروند.
سیاوشی ادامه داد: اما تعدادی از ناشران به واقع بحث فرهنگی را در محوریت خود قرار دادهاند و مطابق میل کسی رفتار نمیکنند؛ یعنی همانند ناشران دولتی نیستند و بدون استفاده از هیچ امتیازی و با دغدغه فرهنگ فعالیت میکنند لذا از این بازار آشفته متضرر شدند.
یارانه به کتاب، یارانه احمدی نژادی خواهد بود
وی درباره ایده یارانه به کتاب برای حل این مساله گفت: یارانه دادن در کشور ما پول پاشیدن است؛ هر سال نهادها و موسسات گزارش کار میدهند که فلان قدر یارانه کتاب پرداخت شده ولی این کارها بدون هیچ آمایش و ارزشیابی و فقط برای بیلان کاری مدیران انجام میشود.
مشخص نیست از کدام شیوه برای شناسایی جامعه مخاطب یارانه کتاب استفاده شده؛ این نوع پرداختهای غیرکارشناسی، یارانه احمدی نژادی است
عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی افزود: کسی پاسخ نمیدهد از کدام شیوه و متد برای شناسایی جامعه مخاطب این یارانهها استفاده شده است؛ بنابراین من به این نوع پرداختها ، یارانه احمدی نژادی میگویم که کارشناسی نشده و معلوم نیست به دست کدام آدم نیازمند میرسد.
طرحهای تخصیص بن کتاب باید آسیبشناسی شود
وی با تاکید بر اینکه چنین رویهای صحیح نیست، توضیح داد: باید مناطق محروم و دانشآموزان آن در اولویت گذاشته شود؛ ضمن آنکه اقبال و علاقه مخاطب باید عامل و فاکتور مهم در تخصیص یارانه کتاب باشد.
سیاوشی درباره بنهای کتاب نیز گفت: خانه کتاب سه طرح برای تخصیص بن کتاب پیاده کرده؛ نخست بنهایی برای دانشجویان و طلاب، دوم طرحی برای مناطق کمبرخوردار که از تابستان امسال اجرا و بنهایی در میان آنها توزیع شده و سوم، تخفیفی برای تمام خریداران کتاب.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: البته باید آسیبشناسی و ارزیابی شود که این طرحها تا چه میزان موفق بوده است./
پایان پیام