سیدمحمدجواد ابطحی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به وجود ۱۱۶ میلیون جلد کتاب در کتابخانههای مدارس گفت: اگرچه مدارس کشور از نظر برخورداری از کتابخانهها وضعیت خوبی دارند ولی به نظر نمیرسد که این امر تاثیری در میزان بهرهمندی دانشآموزان از کتب غیردرسی و افزایش سرانه مطالعه داشته باشد.
نماینده مردم خمینیشهر در مجلس شورای اسلامی افزود: باید همکاران ما در آموزش و پرورش، دبیران و معلمان توجیه شوند که راه کتابخوان کردن دانشآموزان، ارتقای انگیزههای آنها برای کتابخوانی است؛ راههای مختلفی برای تشویق دانشآموزان وجود دارد همچون اختصاص نمره اضافه به این موضوع.
معلمان برای کتابخوانی دانشآموزان نمره در نظر بگیرند
نظام آموزشی کشور کودکان را به کتابخوانی عادت نداده است و او هم برای درس و مشقش نیازی به مطالعه کتب دیگر نمیبیند
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به اینکه چنین امری باعث میشود دانشآموزان با کتاب انس بگیرند، پیشنهاد داد: میتوان گاهی کلاس را در کتابخانه تشکیل داد؛ کارهای تحقیقی به دانشآموزان سپرد؛ خلاصه کتاب از آنها خواست و برای همه اینها امتیازی در نظر گرفت.
وی با انتقاد از اینکه کتابخانههای مدارس دکوری است و بچهها اگر سراغ آن بروند به دلیل کتابهای کمک درسی است، توضیح داد: نظام آموزشی کشور کودکان را به صورت یک بعدی تربیت میکند؛ برای دانشآموزان، خانوادههای آنها و مدرسان و مربیان مدارس فقط نمره ریاضی و شیمی و امثالهم مهم است و نه ورزش و انشا و ادبیات؛ در حالیکه کسی که فارغالتحصیل میشود باید اطلاعات عمومی خوبی هم داشته باشد.
حجم کتب درسی بسیار زیاد است
این نماینده مجلس تاکید کرد: نظام آموزشی کشور کودکان را به کتابخوانی عادت نداده است و او هم برای درس و مشقش نیازی به مطالعه کتب دیگر نمیبیند.
وی با انتقاد از حجم کتب درسی گفت: حجم کتب درسی آنقدر زیاد است که نه معلم میرسد برای تدریس همه آن وقت بگذارد و به امور پرورشی و فوق برنامه بپردازد و نه به دانشآموز فرصت فراغت و پرداختن به برنامههای غیردرسی و مطالعه میدهد.
ابطحی با بیان اینکه آنچه در کتب درسی به بچهها آموزش داده میشود نه به درد حالش میخورد و نه آینده او، افزود: آموزش و پروش باید فکر اساسی برای این موضوع داشته باشد؛ کتابهای درسی پرتی زیادی دارند در حالی که کتابخوانی ایجاد روحیه و نشاط در دانشآموزان میکند لذا نباید آنها را به صورت تک بعدی پرورش داد.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس البته معتقد است اگرچه حجم کتب درسی بالاست ولی عزم و ارادهای در معلمان برای امور تربیتی، مطالعه و کارهای فوق برنامه وجود ندارد؛ مثلا دبیرهای تاریخ، جغرافی، ادبیات و غیره فرصت خوبی برای سوق دادن کودکان به سمت مطالعه دارند ولی خود را در چارچوب کلاس محصور کردند و کارهای اضافی انجام نمیدهند./
پایان پیام