محمداسماعیل سعیدی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با انتقاد از اینکه کشور دارای یک استراتژی مشخص در حوزه فیلمسازی نیست، درباره کارنامه هنر هفتم در انعکاس وقوع انقلاب اسلامی گفت: اگرچه در سینما آثاری با هدف نمایش ابهت و عظمت انقلاب اسلامی ایران تولید شده ولی در آن سطحی که کارنامه نمره قبولی ارائه دهد، نبوده است.
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: دستگاه فرهنگی زیادی در کشور فعالیت دارند ولی مشکل آن است که در حوزه سینما چارچوب و سند بالادستی که استراتژی و جهت حرکت را مشخص کند، وجود ندارد.
سینمای ایران استراتژی ندارد
وی ادامه داد: هالیوود تمام مناطق جهان را تقسیمبندی کرده و استراتژی آن برای هر منطقه مشخص است؛ به عنوان مثال میگوید برای خاورمیانه چه سیاستی و برای آسیای شرقی چه برنامهای دارند لذا هر فیلمی که در این حوزه ساخته میشود باید آن چارچوبها را رعایت کند.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در سینمای ایران دلبخواهی است و سیاست مشخص و شفافی وجود ندارد، افزود: مثلا ذهنیت سینما به استان سیستان و بلوچستان، محوریت قاچاق و مواد مخدر است ولی آیا واقعا قابلیتهای استان سیستان و بلوچستان همین است و سواحل مکران به عنوان یکی از بهترین سواحل دنیا و دومین ساحل از نظر قابلیتهای گردشگری و سرمایهگذاری نباید جایی در سینما داشته باشد.
![]() |
وی با اشاره به اینکه سینمای ایران ذرهبین خود را بر نقاط منفی گذاشته، ادامه داد: استراتژی و آمایش مشخصی که در حوزه سینما بتوان قابلیتها را نشان داد، وجود ندارد.
سینما مهمترین ابزار هنری در تبیین انقلاب اسلامی
این نماینده مجلس تاکید کرد: فیلمهای سینمایی تولیدی در امریکا و اروپا حامل پیامی هستند و میخواهد برخی قابلیتها یا ظرفیتها را نشان دهد یا ذائقه جدید ایجاد کند؛ در واقع برای هدف مشخص و از قبل برنامهریزیشده ساخته میشوند ولی در کشور ما چنین سیاستی دیده نمیشود.
وی معتقد است ایده صدور انقلاب و وقوع انقلاب اسلامی ایران بر بسترها و پایههای فرهنگی باید باعث شود سینما به عنوان مهمترین ابزار هنری در اختیار گرفته شود.
سعیدی تاکید کرد: سینمای ایران نه فقط برای مخاطب داخلی و نسلهای جدید درخصوص انقلاب اسلامی تولید محتوای مناسب نداشته بلکه نتوانسته این واقعه مهم را برای مخاطب جهانی تبیین کند.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی افزود: این ضعف و نقص که از ظرفیت سینما در تبیین دستاوردهای انقلاب چه برای مخاطب داخلی یا خارجی استفاده نشده، مشهود است؛ در حالی که انقلاب اسلامی ایران، فرهنگی بود و باید میتوانستیم قابلیتهای آن را بیش از این به دنیا نشان دهیمو/
پایان پیام