محمدعلی وکیلی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به این آمار که 70 درصد جوانان 18 تا 20 سال روزنامه مطالعه نمیکنند، گفت: درست است که فضای مجازی ذائقه مردم را تغییر داده؛ اما به هر حال محتوای آن عمدتا از رسانههای مکتوب میآید؛ یعنی ممکن است مردم به صورت مستقیم به خود روزنامه مراجعه نکنند ولی به نسخه الکترونیکی آن رسانه مراجعه میشود.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی افزود: کاربر رسانه دیجیتالی هر کدام از روزنامهها، چند ده برابر نسخه چاپی آنها است و به همان میزان مراجعه به بقیه فضای مجازی نیز به دلیل بازنشر محتوای تولیدی نسخههای فیزیکی رسانهها است.
روزنامهها از خبرمحور به تحلیلمحور تغییر رویکرد دهند
وکیلی که مدیر مسئولی روزنامه "ابتکار" را نیز دارد معتقد است اینکه این رابطه سنتی تا چه زمان، چقدر و چگونه ادامه خواهد داشت، تابعی از تغییر رویکرد رسانههای مکتوب از خبرمحور به تحلیلمحور است.
عضو هیئت رییسه مجلس با تاکید بر اینکه فضای مجازی قدرت تولید محتوا ندارد، ادامه داد: ساپورت و حمایت این شبکهها از طریق رسانههای مکتوب است؛ ضمن آنکه با وجود رسانههای برخط دیگر جایی برای خبر در رسانه چاپی وجود ندارد زیرا مردم 24 ساعت بعد از وقوع حادثه یا رخداد به روزنامه مراجعه نمیکنند که از موضوعی باخبر شوند.
نسلهای میانی کمتر حوصله بازی با گوشی و تفحص در فضای مجازی را دارند
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس همچنین با اشاره به اینکه نیمی از گروه سنی بالای 45 سال روزنامه مطالعه میکنند، توضیح داد: میتوان گفت روزنامه، رسانه نسل میانسال شده است؛ نسل جدید بسیار ذائقه فستفودی پیدا کرده و این ذائقه در همه انتخابهای او پیداست ولی نسلهای میانی کمتر حوصله بازی با گوشی موبایل و تفحص در فضای مجازی را دارند و به ارتباطات سنتی قائل هستند.
به گزارش خبرگزاری خانه ملت؛ بر اساس آخرین نظرسنجیهای انجامشده 70 درصد جوانان 18 تا 20 سال روزنامه مطالعه نمیکنند و از شبکههای اجتماعی استفاده میکنند و نیمی از مصاحبهشوندگان در گروه سنی بالای 45 سال نیز اعلام کردند که روزنامه مطالعه میکنند./
پایان پیام