فلسفی، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از عملکرد دستگاه‌های اجرایی در اجرای قانون هوای پاک، گفت: بخش عمده آلودگی هوای پایتخت ناشی از ریزگرد هایی است که منشا آنها در مناطق رها شده کشاورزی اطراف تهران است.

رقم بهت آور خسارت آلودگی هوا بر اقتصاد ایران

پیمان فلسفی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار خانه ملت با اشاره به وضعیت بحرانی هوای پایتخت، گفت: قانون هوای پاک که از سال ۱۳۹۶ جایگزین قانون پیشین «نحوه جلوگیری از آلودگی هوا» شده، قانونی جامع است که در قالب ۳۴ ماده و ۳۹ تبصره تدوین شده و حدود ۱۷۶ تکلیف برای دستگاه‌های اجرایی مشخص کرده است.

وی در ادامه افزود: طبق این قانون، ۲۱ دستگاه اجرایی از جمله وزارت کشور، نفت، نیرو، جهاد کشاورزی، شهرداری‌ها، نیروی انتظامی و صدا و سیما موظف هستند متناسب با مسئولیت‌های خود، اقداماتی برای کاهش آلودگی هوا انجام دهند؛ با این حال، روند اجرای این قانون طی سال‌های گذشته بسیار کند، سلیقه‌ای و در برخی موارد متوقف شده است.

نماینده مردم اسلامشهر، پردیس، ری و شمیرانات در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امروز منشا اصلی آلودگی هوای تهران ریزگردهای محلی هستند، اظهار داشت: برخلاف تصور عمومی، بخش بزرگی از گردوغبار موجود در هوای پایتخت منشا خارجی ندارد؛ بلکه عمدتاً از کانون‌های داخلی برخاسته و به دلیل نبود مدیریت منابع طبیعی، به تهدیدی جدی برای سلامت مردم تبدیل شده است.

وی با اشاره به کانون‌های گردوغبار اطراف پایتخت، افزود: به‌عنوان نمونه، در منطقه نظرآباد در مرز استان‌های البرز و قزوین، بیش از ۷۰۰ هکتار از اراضی رها شده و اکنون به کانون فعال گردوغبار بدل شده‌اند، این ریزگردها با جریان باد از غرب به شرق به سمت تهران حرکت می‌کنند و موجب تشدید آلودگی هوای پایتخت می شود.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با انتقاد از غفلت دستگاه‌های مسئول، گفت: خشک‌سالی، فرسایش خاک، کاهش پوشش گیاهی و رهاسازی اراضی، نقش کلیدی در افزایش این کانون‌ها داشته‌اند؛ اگر سازمان‌های مسئول از جمله وزارت جهاد کشاورزی و سازمان منابع طبیعی به وظایف خود عمل می‌کردند، امروز با چنین حجمی از گردوغبار روبه‌رو نبودیم.

فلسفی با هشدار نسبت به پیامدهای اقتصادی بحران آلودگی هوا تأکید کرد: آلودگی هوا سالانه حدود ۱۱ میلیارد دلار خسارت مستقیم و غیرمستقیم به اقتصاد کشور وارد می‌کند؛ این رقم سنگین، هزینه‌ای است که هر سال به‌ دلیل بی‌توجهی به پیشگیری و نبود برنامه‌ریزی صحیح، به کشور تحمیل می‌شود؛ اگر بخشی از این مبلغ صرف نوسازی ناوگان حمل‌ونقل، توسعه مترو، نصب فیلترهای صنعتی و احیای منابع طبیعی می‌شد، نه‌ تنها شرایط زیست‌ محیطی بهتر بود، بلکه بار اقتصادی کمتری نیز به مردم و دولت وارد می‌آمد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت:  دولت باید در ساختار بودجه کشور بازنگری کند و اعتبارات مقابله با آلودگی هوا را به‌ عنوان یک اولویت ملی افزایش دهد، بدون تخصیص منابع پایدار و هدفمند، اجرای قانون هوای پاک فقط در حد یک سند روی کاغذ باقی خواهد ماند.

این نماینده مردم در مجلس دوازدهم، ادامه داد: با تداوم چنین روندی، سیاست‌های سنتی مانند تعطیلی مدارس یا اجرای طرح‌های ترافیکی دیگر جوابگو نخواهد بود؛ منشا ریزگردها با ترافیک شهری متفاوت است و مقابله با آن نیازمند برنامه‌ریزی مستقل، بودجه اختصاصی و مدیریت بین‌بخشی است.

فلسفی با اشاره به وجود ۱۶ میلیون موتورسیکلت و میلیون‌ها خودروی غیراستاندارد در کشور، گفت: وجود بیش از ۱۴ هزار دستگاه اتوبوس فرسوده در ناوگان حمل‌ونقل عمومی، خود عامل مهمی در افزایش آلاینده‌هاست؛ این در حالی است که شرکت‌های داخلی توان تولید فیلتر و سامانه‌های کاهش آلایندگی را دارند، اما بهره‌گیری از این ظرفیت‌ها مغفول مانده که نشانه‌ای از ضعف در تخصیص و مدیریت منابع مالی است.

دولت هرچه سریع‌تر برنامه‌ای زمان‌بندی‌ شده، اجرایی و مبتنی بر اصلاح بودجه برای مقابله با ریزگردها و کاهش آلودگی هوا ارائه دهد

فلسفی در پایان خاطرنشان کرد: مجلس انتظار دارد دولت هرچه سریع‌تر برنامه‌ای زمان‌بندی‌ شده، اجرایی و مبتنی بر اصلاح بودجه برای مقابله با ریزگردها و کاهش آلودگی هوا ارائه دهد، اگر این بحران به همین شکل ادامه یابد، آسیب‌های آن به مراتب بیشتر از رقم ۱۱ میلیارد دلار خواهد بود و سلامت مردم، محیط زیست و اقتصاد کشور را به‌شدت تهدید خواهد کرد./

پایان پیام

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

آخرین اخبار