عضو هیأت رئیسه کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی، با انتقاد از گرانی افسار گسیخته سرویس مدارس، بر ضرورت ورود دستگاه‌های نظارتی و همکاری شهرداری‌ها و خودروسازان برای تأمین ناوگان حمل‌ونقل دانش‌آموزی تأکید کرد و گفت: پرداخت یارانه سرویس مدارس به‌ویژه در مناطق محروم می‌تواند فشار مالی خانواده‌ها را کاهش دهد و زمینه تحقق عدالت آموزشی را فراهم کند.

همکاری خودروسازان و شهرداری‌ها برای کاهش هزینه‌ها/ یارانه سرویس مدارس مسیری برای کاهش فشار مالی والدین

رمضان رحیمی دشتلویی عضو هیات رییسه کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار خانه ملت با انتقاد از افزایش نرخ بی‌رویه سرویس مدارس، گفت: هزینه سرویس دانش‌آموزان باید توسط وزارت آموزش و پرورش و انجمن‌های مربوطه نظارت شود و مراجع بازرسی، شهرداری، نیروی انتظامی و آموزش و پرورش می‌توانند در این زمینه ورود کنند و نظارت داشته باشند. اگر دستگاه‌های نظارتی نسبت به دانش‌آموزان و خانواده‌ها کوتاهی کنند، مسئولیت دارند.

نماینده فلاورجان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سرویس مدارس از جنبه امنیتی و هزینه‌ای باید به صورت ویژه مورد توجه قرار بگیرد، ادامه داد: در بحث «طرح تقویت نظام آموزش و پرورش»، آموزش در ابعاد مختلف مورد بررسی قرار گرفته است؛ در مناطق کم‌برخوردار، سیستم آموزشی کشور ورود کرده و هزینه ایاب و ذهاب دانش‌آموزان را پرداخت می‌کند؛ این موضوع به ویژه برای مدارس روستایی صادق است چرا که تعداد دانش‌آموزان در این مناطق اندک هستند، به لحاظ امنیتی و سلامتی باید بیش از هر مسئله مادی این موضوع را مورد توجه قرار دهیم.

افزایش ۳۶.۸ درصدی هزینه‌ها؛ تهدید خانواده‌ها

رحیمی دشتلویی با اشاره به افزایش ۳۶.۸ درصدی نرخ سرویس مدارس در تهران و سایر کلانشهرها، یادآور شد: این افزایش هزینه‌ها تهدیدی برای خانواده‌ها محسوب می‌شود؛ رشد حقوق ۲۰ درصدی با تورم حاکم در جامعه در تمام حوزه‌ها همخوانی ندارد و باید تلاش کنیم تا فشار مالی بر آنها کاهش یابد و از هزینه‌های مادی جلوگیری شود، این موضوع همچنین با بحث فرزند آوری و رشد جمعیت مرتبط است.

ضرورت نظارت دولت و ارائه یارانه برای کاهش هزینه سرویس مدارس

وی با اشاره به پیشنهاد پرداخت یارانه برای سرویس مدارس، ادامه داد: دولت باید هزینه ایاب و ذهاب دانش‌آموزان را در قالب نرخ سرویس مدارس نظارت کند و بتواند یارانه ویژه‌ای برای سرویس مناطق کم‌برخوردار در نظر بگیرد تا این مهم تبدیل به چالش خانواده‌ها نشود؛ بحث یارانه و تخفیف به صورت گسترده مطرح نیست، اما در برخی مدارس روستایی کمک‌هایی انجام می‌شود تا آموزش و پرورش بتواند بخشی از هزینه‌های دانش‌آموزان را کاهش دهد.

برنامه‌ریزی برای ناوگان حمل‌ونقل و سامانه «سپند»

رحیمی دشتلویی با تاکید بر ضرورت برنامه‌ریزی برای نرخ‌های مختلف سرویس مدارس، یادآور شد: آموزش و پرورش باید طرحی برای استفاده از ناوگان حمل‌ونقل عمومی ویژه دانش‌آموزان، مثل اتوبوس یا ون را ارائه دهد تا خانواده‌ها مجبور به پرداخت هزینه‌های سنگین نباشند.

وی با اشاره به انتقادهای موجود بر عملکرد سامانه «سپند»، اظهار داشت: وزارت آموزش و پرورش باید اشکالات سامانه را برطرف و قابلیت پیگیری کارشناسان را فراهم کرده تا همه مدارس از سامانه استفاده کنند. مدیران مدارس باید در اجرای کامل سامانه مسئولیت خود را بپذیرند و عوامل اجرایی کوتاهی نداشته باشند؛ والدین نیز می‌توانند ورود کنند و استفاده از سرویس‌ها را به صورت خودگردان مدیریت کنند.

همکاری خودروسازان و شهرداری‌ها برای کاهش هزینه‌ها/ یارانه سرویس مدارس مسیری برای کاهش فشار مالی والدین

رحیمی دشتلویی همچنین بر نقش شرکت‌های خودروسازی و شهرداری‌ها در حمایت از سرویس مدارس مناطق کم‌برخوردار تاکید کرد و افزود: این شرکت‌ها و شهرداری‌ها می‌توانند با تامین ناوگان و همکاری مالی و لجستیکی به کاهش هزینه‌های خانواده‌ها کمک کنند و دسترسی به سرویس مدارس را برای دانش‌آموزان مناطق محروم آسان‌تر کنند.

عضو هیات رئیسه کمیسیون آموزش،تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه همکاری خودروسازان، شهرداری و آموزش و پرورش برای تامین سرویس مدارس به مرکز پژوهش‌های مجلس داده می‌شود تا پژوهش کارشناسی بر روی آن انجام شود، خاطرنشان کرد: کمیسیون آموزش پیگیر کاهش هزینه‌های تحصیل دانش‌آموزان از ثبت‌نام تا سرویس مدارس است و تلاش می‌کند با ارائه پیشنهادات عملی، عدالت آموزشی برقرار شود تا هیچ دانش‌آموزی به دلیل مسائل مالی از تحصیل جا نماند./
پایان پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha