عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس با انتقاد شدید از وضعیت مدارس دولتی گفت: کیفیت آموزشی در مدارس دولتی به‌شدت افت کرده و حتی بودجه ناچیز آموزش‌وپرورش هم در محل خود صرف نمی‌شود.

انتقادات داغری از افت کیفیت مدارس دولتی و وعده‌های بی‌عمل دولت!

مجید داغری عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خانه ملت ضمن انتقاد از وضعیت نابرابر میان مدارس دولتی و غیردولتی، گفت: متأسفانه کیفیت آموزشی در مدارس دولتی به‌شدت افت کرده و فاصله آن با مدارس خصوصی هر روز بیشتر می‌شود، قشر ضعیف جامعه چاره‌ای جز ثبت‌نام فرزندان خود در مدارس دولتی ندارند و این یعنی عدالت آموزشی تنها در حد شعار باقی مانده است.

نماینده مردم دشت‌آزادگان و هویزه در مجلس شورای اسلامی، افزود: زیرساخت مدارس دولتی کشور فرسوده، ناکافی و بعضاً غیراستاندارد است، وقتی دولت از عدالت آموزشی سخن می‌گوید، باید در عمل هم نشان دهد که برای ارتقای کیفیت مدارس دولتی برنامه دارد. اگر دولت اراده واقعی داشته باشد، مجلس آماده همکاری کامل است.

داغری با اشاره به تصمیم دولت برای استفاده از ظرفیت مسئولیت‌های اجتماعی صنایع بزرگ، گفت: این تصمیم در ظاهر خوب است، اما تا زمانی که عملیاتی نشود، صرفاً وعده‌ای تکراری است، شرکت‌های نفتی و فولادی که از منابع ملی سود می‌برند، باید بخشی از مسئولیت اجتماعی خود را صرف آموزش در مناطق محروم کنند، نه اینکه فقط نامشان در گزارش‌ها آورده شود.

وی با بیان اینکه دولت‌ها عادت به شعار دادن دارند، تصریح کرد: سال‌هاست عدالت آموزشی، توسعه زیرساخت‌ها و حمایت از معلمان شعار تمام دولت‌ها است، اما در عمل اتفاق خاصی رخ نمی‌دهد. تعیین تکلیف معلمان نیز سال‌هاست از این دولت به دولت دیگر به بهانه کمبود بودجه منتقل می‌شود و هیچ نتیجه عملی ندارد. دولت فعلی هم نباید راه دولت‌های گذشته را تکرار کند. مردم انتظار دارند این وعده‌ها از کاغذ به میدان عمل بیاید.

عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس خاطرنشان کرد: بودجه‌ای که برای آموزش‌وپرورش در نظر گرفته شده، پاسخگوی نیازهای واقعی نیست و حتی همان رقم حداقلی هم به‌طور کامل پرداخت یا در محل خودش هزینه نمی‌شود. بخشی از اعتبارات فرهنگی و آموزشی صرف جبران کسری سایر بخش‌ها می‌شود و این یعنی آموزش در اولویت دولت نیست.
داغری با اشاره به ماده ۷۵ قانون اساسی، گفت: اگر مجلس بخواهد مستقلاً در این زمینه طرحی ارائه دهد، به دلیل مغایرت با ماده ۷۵ رد می‌شود. بنابراین دولت که خود مدعی عدالت آموزشی است، باید شخصاً لایحه بدهد و پاسخگو باشد.

وی با بیان اینکه امروز مدارس ما از کمبود معلم، فضای آموزشی و تجهیزات رنج می‌برند، ادامه داد: انتظار می‌رود دولت طبق وعده رئیس‌جمهور، طرح نوسازی مدارس و جذب نیروهای جدید آموزشی را فوراً اجرایی کند. این اقدامات نباید فقط در حد کلنگ‌زنی‌های تبلیغاتی باقی بماند.

نماینده دشت‌آزادگان و هویزه با تأکید بر ضرورت نظارت جدی مجلس بر بودجه آموزش گفت: نظارت واقعی یعنی مطمئن شویم حتی یک ریال از بودجه آموزش‌وپرورش جای دیگری خرج نمی‌شود. مردم حق دارند بدانند پول آموزش فرزندانشان کجا می‌رود.

داغری در پایان خاطرنشان کرد: تحقق عدالت آموزشی بدون مشارکت مردمی و نهادینه‌سازی فرهنگ مسئولیت‌پذیری اجتماعی ممکن نیست. این فرهنگ در میان مردم ایران ریشه دارد و باید با تقدیر، تشویق و ترویج مشارکت خیرین مدرسه‌ساز و نهادهای اجتماعی، آن را گسترش داد تا گره‌های موجود در نظام آموزشی کشور باز شود. /

پایان پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha