سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس، نابرابری مدارس، معلمان بی‌انگیزه و مدیریت ناکارآمد، را علت اصلی کاهش معدل دانش‌آموزان دانست و گفت: اجرای مصوبه کنکوری نه‌تنها عدالت را تحقق نبخشیده، بلکه در مواردی ظلم ایجاد کرده است.

اُفت معدل دانش‌آموزان ربطی به مصوبه تاثیر قطعی معدل ندارد / عدالت آموزشی در خطر است/ اُفت معدل دانش آموزان مسئله‌ای فراتر از کنکور

احسان عظیمی‌راد سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خانه ملت درباره افت معدل دانش‌آموزان و تأثیر آن در ماراتن کنکور و همچنین انتقاد موافقان مصوبه کنکوری شورای‌عالی انقلاب فرهنگی از این مهم، گفت: در خصوص تأثیر قطعی معدل چند نکته مهم را در جلسات و نشست‌های شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در دبیرخانه کمیسیون با خسروپناه دبیر شورا و تیم‌شان مطرح کرده‌ایم و امروز نیز همان فرآیند را اعلام می‌کنیم.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه آموزش و پرورش کشور اساساً هنوز نتوانسته زیرساخت‌های یکسان یا مشابهی را بین مدارس مختلف ایجاد کند، افزود: مدارس دولتی از روستایی و عشایری گرفته تا مدارس غیردولتی، نمونه مردمی، نمونه دولتی و مدارس سمپاد، همگی دارای زیرساخت‌های متفاوت و متنوع هستند و اختلاف این زیرساخت‌ها بسیار بالا است. مدارس برخوردار کشور عمدتاً غیردولتی و نمونه مردمی و مدارس کم‌برخوردار و ضعیف همان مدارس دولتی، روستایی و عشایری هستند و این مسئله نکته‌ای اساسی است.

سلیقه‌ها عدالت آموزشی را زیر سوال برد

سخنگوی کمیسیون آموزش با بیان اینکه اجرای مصوبه تأثیر قطعی معدل در کنکور مستلزم اتکا به آزمون‌های نهایی است، گفت: آزمون نهایی یعنی دانش‌آموز باید کتاب را خوب مطالعه کرده و نمره قابل‌قبول کسب کند، اما وقتی معلم تصحیح‌کننده، تعیین‌کننده اصلی است، عملاً سلیقه فردی در نمره‌دهی وارد می‌شود. زارعی، رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش اعلام کرده که ما یک برگه پاسخ استاندارد داریم و بر اساس آن ارزیابی می‌شود، اما مصحح برداشت خود را از پاسخ دانش‌آموز اعمال می‌کند. در این مدت ثابت شده که این کار کاملاً سلیقه‌ای است.

عظیمی‌راد با تأکید بر اینکه نتوانسته‌ایم در تصحیح اوراق امتحانی به یک شیوه واحد برسیم، افزود: اگر اوراق نهایی ماشینی تصحیح می‌شد، مشکل حل بود؛ اما اکنون یک مصحح به سلیقه خود نمره می‌دهد و مصحح دیگر نیز همینطور؛ وقتی اعتراض می‌کنید، برگه به مصحح دوم، سوم و حتی طبق گفته‌های مکتوب زارعی به مصحح پنجم هم می‌رسد! این یعنی یک فاجعه که سه سال است این مشکل ادامه دارد و امسال هم اعلام کرده‌اند که اختلاف نمره در تصحیحات مختلف وجود داشته است.

حتی ۲۵ صدم هم می‌تواند رتبه تراز کنکور را تغییر دهد

وی با بیان اینکه مصححان در کنکور سراسری نیز اثرگذار هستند، گفت: وقتی یک مصحح نمره کمتر می‌دهد، این نمره کم، معدل را تغییر داده و در تراز و رتبه کنکور اثر مستقیم دارد. ما نشان داده‌ایم که هر ۲۵ صدم می‌تواند چندین رتبه تراز و در نتیجه رتبه نهایی فرد را تغییر دهد. این از منظر عدالت آموزشی یک ظلم آشکار به آینده دانش‌آموز است؛ آیا این عدالت آموزشی محسوب می‌شود؟

سخنگوی کمیسیون آموزش با بیان اینکه مصوبه نه‌تنها عدالت را محقق نکرده، بلکه در مواردی ظلم ایجاد کرده است، افزود: موضوع بعدی مافیای کنکور است؛ اکثر کارشناسان، به‌ویژه رتبه‌های برتر کنکور اذعان داشتند که در سایه این مصوبه، مافیای کنکور تقویت شده است. این مسئله را با مستندات ارائه کردیم.

مانور شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در حوزه آموزش

وی ادامه داد: بحث دیگر افزایش تمایل دانش‌آموزان به کتاب و مدرسه است؛ متولیان شورای‌عالی انقلاب فرهنگی روی این موضوع مانور می‌دهند، اما درباره رتبه‌های برتر کنکور صراحتاً گفتند که هیچ تأثیری نداشته؛ حتی برخی معتقدند اثر معکوس داشته، یکی از نخبگان کنکور سراسری که به کمیسیون دعوت شد گفت تنها جایی که اثر داشته، به اجبار بوده است. این‌ها دانش‌آموزان سمپاد هستند؛ حالا تصور کنید وضعیت مدارس کم‌برخوردار چگونه است.

عظیمی‌راد با اشاره به گزارش‌های دقیق مرکز پژوهش‌های مجلس و سازمان سنجش درباره نتایج تأثیر قطعی معدل در کنکور، تصریح کرد: اما مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش و دبیرخانه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی هیچ گزارش آماری دقیقی از میزان اثرگذاری مصوبه در افزایش علاقه‌مندی دانش‌آموزان ارائه نکرده‌اند. زارعی رسماً اعلام کرده که امسال نیز نسبت به سال‌های قبل افت معدل داشته‌ایم؛ یعنی مصوبه اثرگذار نبوده است.

وی با اشاره به سه سال اجرای مصوبه تأثیر قطعی معدل در کنکور، گفت: به‌جای اینکه طبق نظر سال گذشته‌مان به‌دنبال حذف کامل مصوبه باشیم که من همچنان اعتقاد دارم باید حذف شود اما چون سه سال بر پایه آن برنامه‌ریزی شده، تأکید ما این است که تأثیر پایه دوازدهم قطعی بماند اما پایه یازدهم مثبت شود. مثبت شدن یعنی دانش‌آموزی که خوب درس می‌خواند امتیاز می‌گیرد اما کسی که نمره پایین دارد، نمره منفی نمی‌گیرد. این حذف اثر نیست؛ تبدیل اثر به مثبت است.

افت معدل دانش‌آموزان را در جای دیگر جستجو کنید

سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: افت معدل دانش‌آموزان مسئله‌ای است که باید در جاهای دیگر بررسی شود و به مصوبه تأثیر قطعی ربطی ندارد. وزیر نیز در صحن علنی درباره افت آموزشی توضیح داد، اما هیچ اشاره‌ای به مصوبه تأثیر قطعی نکرد. بنابراین باید به والدین و معلمان دلسوز بگوییم که این موضوعات به هم ارتباطی ندارند.

عظیمی‌راد با بیان اینکه نخستین رکن آموزش‌وپرورش معلم است، ادامه داد: وقتی معلم بی‌انگیزه می‌شود یا شأن او در جامعه پایین آورده می‌شود، طبیعی است که کلاس و فرآیند یاددهی و یادگیری دچار عقب‌ماندگی می‌شود. وقتی معلم انگیزه ندارد، چگونه می‌تواند آموزش تخصصی، تربیت صحیح و رشد واقعی دانش‌آموز را رقم بزند؟

رفتار با معلمان باید متناسب شأن آنها باشد

وی با اشاره به جایگاه رفیع معلمان در سند تحول بنیادین، اظهار داشت: امروز معلمان رسمی ما نیز به دلیل حقوق پایین و بی‌توجهی دولت به مسائل رفاهی انگیزه کافی ندارند و در بسیاری موارد فقط رفع‌تکلیف می‌کنند. در حالی‌که ما معلمی را شغل انبیا می‌دانیم، رفتار با معلمان باید متناسب با این شأن باشد.

سخنگوی کمیسیون آموزش، کاهش انگیزه دانش‌آموزان را از دلایل افت معدل دانست و ادامه داد: دانش‌آموزان در عصر فضای مجازی، اینترنت و بحران‌های اقتصادی خانواده‌ها تمرکز لازم را ندارند. وقتی انگیزه در معلم کاهش می‌یابد، معلم بی‌انگیزه نمی‌تواند در دانش‌آموز انگیزه ایجاد کند. امروز بسیاری از نوجوانان به‌جای تمرکز بر درس، درگیر خرید و فروش سهام، رمزارز یا حتی معاملات خودرو هستند؛ موضوعاتی که هیچ نسبتی با رشد تحصیلی ندارند.

عظیمی‌راد، خانواده‌ها را نیز در افت معدل دانش‌آموزان بی‌تأثیر ندانست و گفت: خانواده‌ها به دلیل مشکلات اقتصادی و شغلی کمتر در کنار بچه‌ها هستند، والدین کمتر در جلسات مدرسه شرکت می‌کنند و کنترل تربیتی و آموزشی آن‌ها تضعیف شده است. این موضوع مستقیماً بر افت تحصیلی تأثیر دارد.

وی ضعف جدی مدیریت در آموزش‌وپرورش را از دلایل دیگر افت تحصیلی عنوان و تصریح کرد: نوع مدیریت ما در آموزش‌وپرورش نیز مؤثر است؛ اگر برای افت تحصیلی برنامه، راهبرد، نقشه عملیاتی و حتی پشتوانه اعتباری تعریف نکنیم، این افت سال‌به‌سال تشدید می‌شود. وزارتخانه باید برای معلمان، دانش‌آموزان و والدین برنامه داشته باشد. هم در حوزه حقوق و هم انگیزه‌های رفاهی باید برای معلمان هزینه شود و برای دانش‌آموزان نیز باید برنامه‌هایی ارائه شود که آنان را از فضای موبایل و اینترنت جدا کرده و به مدرسه دلگرم سازد.

خروجی نامناسب آموزش‌وپرورش، آینده کشور را تهدید می‌کند

سخنگوی کمیسیون آموزش با تأکید بر ضرورت سرمایه‌گذاری برای ایجاد انگیزه در مدارس خاطرنشان کرد: اگر می‌خواهیم دانش‌آموز از فضای مجازی جدا شوند، باید هزینه کنیم؛ از کلاس‌های فوق‌برنامه و اردوهای آموزشی تا برنامه‌های استعدادیابی و مهارت‌محوری، همه این‌ها نقش اساسی دارند. اما زمانی‌که برنامه جامع نداشته باشیم و هزینه‌ای برای معلم، دانش‌آموز و مدرسه نکنیم، طبیعتا افت تحصیلی ادامه می‌یابد. متأسفانه امروز خروجی آموزش‌وپرورش مناسب نیست و قطعاً این موضوع آینده کشور را تحت تأثیر قرار می‌دهد. /

پایان پیام 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

آخرین اخبار