به گزارش خبرگزاری خانه ملت، آئین افتتاحیه ششمین دوره «پارلمان دانشجویی» با حضور بهروز طهماسبکاظمی، معاون پژوهشی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی و محمدمهدی مهربانهلان، مدیرکل مرکز نوآوری قوه مقننه، در مرکز نوآوری قوه مقننه برگزار شد.
تمرین حکمرانی در قلب نظام قانونگذاری کشور
این دوره با هدف شبیهسازی فرآیند قانونگذاری و سیاستگذاری در ساختار واقعی مجلس شورای اسلامی و با رویکرد آموزش تعاملی و تمرین عملی حکمرانی برای دانشجویان و نخبگان کشور برگزار میشود.
در مراسم افتتاحیه، معاون پژوهشی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی و مدیرکل مرکز نوآوری قوه مقننه ضمن تأکید بر ضرورت پرورش نسل آیندهی سیاستپژوهان و تصمیمسازان کشور، به تشریح اهداف، رویکردها و برنامههای پارلمان دانشجویی پرداختند.
مجلس شورای اسلامی؛ الگویی در میان نهادهای قانونگذاری جهان
بهروز طهماسبکاظمی، معاون پژوهشی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی در سخنانی در این مراسم با ابراز خرسندی از برگزاری این دوره گفت: در میان مجالس قانونگذاری دنیا، مجلس شورای اسلامی در بسیاری از حوزهها جایگاهی کمنظیر دارد. در برخی زمینهها از جمله کیفیت و کمیت فعالیتهای پژوهشی مرکز پژوهشهای مجلس، فاصله ما با بسیاری از کشورها چشمگیر است و این مایه مباهات ملت ایران است.
وی افزود: این موفقیتها هرگز ما را قانع نمیکند. امید داریم با انگیزه و همت شما دانشجویان، تجربه پارلمان دانشجویی به گفتمانی فراگیر بدل شود و روزی در منابع قانونگذاری دنیا از تجربه مجلس شورای اسلامی در برگزاری این شبیهسازی، به عنوان الگویی الهامبخش یاد شود.
معاون پژوهشی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی با تأکید بر نقش جوانان در آینده حکمرانی گفت: نشستها و تعاملات علمی و بینالمللی نشان داده است که ظرفیتهای بزرگی در درون کشور ما نهفته است. امید است این حرکت علمی و آموزشی سهمی ماندگار در معرفی توانمندیهای نهاد قانونگذاری جمهوری اسلامی ایران داشته باشد.
روایت ۱۲۰ سال دغدغه قانون، آزادی و استقلال طلبی
در ادامه آیین افتتاحیه، مدیرکل مرکز نوآوری قوه مقننه، در سخنانی با عنوان «روایتی از دغدغه مجلس ایرانی-اسلامی در هفت پرده» به بازخوانی مسیر تاریخی مجلس شورای اسلامی از مشروطه تا امروز پرداخت.
وی سخنان خود را با یاد جملهای از امام خمینی (ره) آغاز کرد و گفت: امام خمینی (ره) فرمودند: مالک حکومت، مردماند. اما پرسش بنیادین این است که اگر حکومت از آنِ مردم است، چرا مردم برای شنیده شدن باید فریاد بزنند؟ از مشروطه تا امروز، تاریخ ایران در جستجوی پاسخ به همین پرسش بوده است.
از عدالتخانه تا مجلس شورای ملی؛ تولد قانونگرایی ایرانی
مهربان با مرور نخستین پرده از این روایت گفت: در سال ۱۲۸۵، مردم خسته از ظلم و استبداد قجر، فریاد زدند: عدالتخانه میخواهیم. اما به سرعت دریافتند که عدالت بدون آزادی و قانون، سراب است. پس آرمان عدالتخانه را به آرمان مجلس شورای ملی ارتقا دادند و با تصویب قوانینی چون بلدیه، مطبوعات و کمیته عرایض، نخستین تجربه تصمیمگیری بر پایه اراده ملی را رقم زدند.
رئیسعلی دلواری و پژواک مجلس از مقاومت ملت
مهربانهلان در پرده دوم، به نقش مجلس در دوران مقاومت رئیسعلی دلواری پرداخت و گفت: در دوران اشغال جنوب کشور توسط انگلیسیها، رئیسعلی پرچم مقاومت را برافراشت. مجلس میتوانست پژواک ملت باشد یا بلندگوی بیگانه؛ و خوشبختانه، بخشی از نمایندگان آن دوره با دفاع از رئیسعلی، مقاومت او را «سند افتخار ملت ایران» نامیدند.
تقابل نوآوری و محافظهکاری در مجلس دوم
مدیرکل مرکز نوآوری قوه مقننه در ادامه به مجلس دوم مشروطه اشاره کرد و افزود: در این دوره، مسئله نظارت مجلس بر قراردادهای نفتی به میدان جدی تقابل میان نوگرایان و محافظهکاران تبدیل شد. نوگرایان بر این باور بودند که مجلس باید چشم بیدار ملت باشد و محافظهکاران میگفتند این دخالت در کار دولت است. این همان دوگانه تاریخی است که تا امروز ادامه دارد: نوآوری در برابر محافظهکاری.
از مدرس تا رضاخان؛ دوگانه ایستادگی یا تسلیم
در پرده چهارم، مهربانهلان به روایت تقابل مدرس و رضاخان در مجلس پنجم پرداخت و گفت: رضاخان با پشتوانه استعمار انگلیس در پی تصاحب تاج و تخت بود و مدرس در مجلس در برابرش ایستاد. آنجا که رضاخان گفت میخواهم مملکت را اصلاح کنم، مدرس پاسخ داد: به شرط آنکه اول خودت را اصلاح کنی! این جمله، هم مایههای طنازانه داشت و هم منشور اخلاق و مقاومت مدنی بود.
وی افزود: مدرس جان خود را در راه قانون و ملت فدا کرد و رضاخان، که مجلس را از خاصیت انداخت، سرانجام در تبعید و ذلت مرد. این تصویری روشن از همان دوگانه تاریخی است؛ ایستادگی یا تسلیم.
ملی شدن نفت؛ پیوند توسعه و استقلال
وی در پرده پنجم به مجلس شانزدهم و نقش مصدق و کاشانی در ملی شدن صنعت نفت اشاره کرد و گفت: در یک سو مصدق و کاشانی برای بازگرداندن ثروت ملی به ملت ایستادند و در سوی دیگر، دربار و استعمار قرار داشت. تصویب قانون ملی شدن نفت، تجلی پیوند توسعه با استقلال بود.
از چمران تا انقلاب اسلامی؛ معیار قانون
مهربان در پرده ششم، به دوران انقلاب اسلامی پرداخت و گفت: چمران در برابر تصمیمات احساسی و نادرست برای انحلال تیپ نوهد ایستاد و گفت: این خیانت به انقلاب است. درایت او سبب شد ارتش حفظ شود و در دفاع مقدس نقشی تعیینکننده ایفا کند. امام خمینی (ره) نیز در سال ۱۳۶۰ فرمودند: دیکتاتوری آن است که نه به مجلس سر فرود میآورد، نه به قانون. بنابراین هر کس قانون را نادیده میگیرد، دیکتاتور است؛ چه اسمش شاه باشد، چه رئیسجمهور.
پارلمان دانشجویی؛ آزمایشگاه زنده حکمرانی
مدیرکل مرکز نوآوری قوه مقننه در پرده هفتم و پایانی پارلمان دانشجویی را «آزمایشگاه زنده حکمرانی» توصیف کرد و گفت: این دوره با حضور ۱۴۰ دانشجو و دهها ساعت برنامه آموزشی، شبیهسازی و مذاکره برگزار میشود. تجربهای که معادل چندین ترم تحصیلی است و فرصتی برای تمرین سیاستورزی در محیط واقعی را فراهم میکند.
مهربان افزود: شما وارثان مسیر نوآوران و ایستادگان تاریخید؛ از مدرس و مصدق تا چمران و امام خمینی. امروز، پارلمان دانشجویی فرصتی است تا انتخاب کنید: ایستادگی و نوآوری یا تسلیمطلبی و محافظهکاری.
مدیرکل مرکز نوآوری قوه مقننه در پایان گفت: پارلمان دانشجویی تمرین امروز شما برای معماری فردایی است که در آن، ملت مالک سرنوشت خویشاند و حقوقشان به واسطه آگاهی و توانمندی شما تضمین شده است و هیچ مستبد و استعمارگرِ سلطهطلبی جرأت جسارت به حقوق آنها را ندارد. آینده از آنِ شماست؛ آن را با عقلانیت، عدالت، آزادیخواهی و بصیرت بسازید.
براساس این گزارش ششمین دوره پارلمان دانشجویی با حضور دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی از سراسر کشور، از ۱۴ آبان تا ۶ آذر ۱۴۰۴، در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه در مجلس شورای اسلامی برگزار میشود.
پایان پیام



نظر شما