محمد حسینی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با ارزیابی لایحه پیشنهادی بودجه سال 97 بیان داشت: با وجوداینکه بودجه سال 97 به نسبت بودجه سال جاری رشد 10 درصدی داشته است اما لایحه پیشنهادی دولت به نسبت سال های گذشته در زمینه درآمدها واقع بینانه است.
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی توضیح داد: وقتی در قانون بودجه درآمد سالانه رقم بالایی پیش بینی می شود، احتمال عدم تحقق آن بسیار بالا خواهد بود، اما امسال دولت مبتنی بر عملکرد 8 ماهه خود اعداد و ارقام در لایحه بودجه را پیش بینی کرده است.
نماینده مردم تفرش در مجلس دهم شورای اسلامی با بیان اینکه تورم کاهش یافته است، ادامه داد: با توجه کاهش نرخ تورم، دولت تلاش دارد افزایش هزینه های جاری را تا اندازه ای کنترل کند و میزان افزایش هزینه های جاری تنها 15 درصد بوده است. بنابراین دولت اگر بتواند هزینه های جاری کشور را انقباضی و منضبط کند یقینا می تواند منابع بیشتری را در حوزه های زیر ساختی و زیربنایی کشور هزینه کند.
وی در ادامه به بررسی اعتبارات بودجه عمرانی سال 97 پرداخت و اظهارداشت: در بخش اعتبارات عمرانی شاهد اصلاحاتی به نسبت سنوات گذشته هستیم و برخی ردیف های متفرقه برای شرایط خاص در بخش درآمد هزینه ای پیش بینی شده است.
جداول متفرقه از لایحه بودجه 97 حذف شده است
این نماینده مجلس با بیان اینکه لایحه بودجه سال 97 از انسجام بهتری برخوردار است، عنوان کرد: دولت جداول را از لایحه بودجه سال 97 حذف کرده است، همچنین مشاهده اجمالی لایحه پیشنهادی نشان می دهد که دولت وابستگی به درآمدهای حاصل از فروش نفت را به نسبت سال 96 کاهش داده است.
حسینی در ادامه گفتوگو با خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به عدم تحقق درآمدهای بودجه سال 96 گفت: علت اصلی محقق نشدن درآمدهای بودجه سال 96، پیش بینی کسب درآمد حاصل از فروش نفت بود، در سال 96 قیمت هر بشکه نفت 55 دلار در نظر گرفته شد که در بازار زیر 50 دلار به فروش رسید بنابراین بخش عمده ای از درآمدهای کشور محقق نشد اما امسال دولت واقعیت فروش نفت در بازار را پذیرفته و بهای آن را افزایش نداده است.
چرایی افزایش عوارض خروج از کشور
وی با اشاره به افزایش بهای برخی عوارض در لایحه بودجه سال 97، اظهار داشت: دولت تعرفه برخی خدمات را به دلیل افزایش قیمت تمام شده این خدمات افزایش داده است، افزایش هزینه عوارض خروج از کشور هفته گذشته حواشی به دنبال داشت اما باید گفت این اعداد و ارقام تغییر آنچنانی در سبد درآمدی کشور ایجاد نمی کند.
این نماینده مجلس ادامه داد: تعرفه کارت گواهی نامه و کارت هوشمند نیز به دلیل افزایش قیمت تمام شده صدور این کارت ها افزایش پیدا کرده است، البته با افزایش هزینه خدمات هنوز با قیمت تمام شده فاصله داریم.
برداشت دولت از صندوق توسعه ملی
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با اشاره به سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی بیان داشت: 30 درصد درآمدهای حاصل از فروش نفت به صندوق توسعه ملی واریز می شود اما دولت به دنبال آن است که با کسب اجازه 12درصد از پول صندوق توسعه ملی را به تقویت بنیه دفاعی، سازمان صدا و سیما، آب یاری تحت فشار و آب رسانی به روستاها و پرداخت مطالبات کارکنان آموزش و پروش اختصاص دهد.
وی تاکید کرد: بر اساس احکام دائمی قانون برنامه توسعه برداشت از صندوق توسعه ملی تنها باید به اذن رهبری باشد به همین جهت دولت جدول جداگانه ای برای هزینه کردن 12درصد صندوق توسعه ملی در بخش های مختلف تهیه کرده است که باید در مجلس مورد بررسی قرار گیرد.
حذف یارانه نقدی افراد پردرآمد
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با اشاره به قانون هدفمندی یارانه ها توضیح داد: دولت تلاش دارد در سال آینده یارانه نقدی افراد پر درآمد را حذف کندو بودجه آن را در بخش های دیگر هزینه کند، این موضوع باید در مجلس بررسی تا با پیش بینی چالش ها اجرایی شدن بودجه سال 97 محقق شود./
پایان پیام