عضوکمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه توسعه کشور به ویژه صنعت در گرو رشته های فنی و مهندسی در دانشگاه‌ها است، گفت: گرچه هدایت تحصیلی در انتخاب رشته دانش‌آموزان اثرگذار است اما درآمد اقتصادی مشاغل اینده عامل انگیزشی قوی‌تری نسبت به هدایت تحصیلی است.

درآمد بالای مشاغل پزشکی علت تمایل دانش‌آموزان به رشته تجربی/ هدایت تحصیلی اثر چندانی ندارد

داود محمدی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در تشریح دلیل دانش‌آموزان به انتخاب رشته‌های تجربی، گفت: اگرچه هدایت تحصیلی در انتخاب رشته دانش‌آموزان اثرگذار است اما درآمد اقتصادی مشاغل اینده عامل انگیزشی قوی‌تری نسبت به هدایت تحصیلی است زمانی که درآمد پزشکی چند برابر مهندسی است مسلما دانش‌آموزان به سمت رشته‌های علوم تجربی سوق پیدا می‌کنند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی افزود: در سال های اخیر صنعت دچار رکود شد و دانشگاه‌ها نیز توسعه بی رویه داشتند به همین دلیل بسیاری از فارغ التحصیلان رشته‌های فنی و مهندسی علیرغم تحصیلات در مقاطع بالا بیکار مانند. در حالیکه در گذشته بیکاری فردی که دکتری مهندسی مکانیک داشت موضوع غیرممکنی بود اما این روزها به وفور به چشم می خورد.

توسعه کشور در گرو رشته های فنی و مهندسی

وی بیان کرد: در صورتی که شرایط اقتصادی کشور بهبود پیدا کرده و صنایع رونق پیدا کنند مسلما مقصد دانش‌آموزان تنها رشته تجربی نخواهد بود. توسعه کشور به ویژه صنعت در گرو رشته های فنی و مهندسی در دانشگاه‌ها و فیزیک، شیمی و ریاضی در مدرسه است بنابراین باید نیروهای متخصص موردنیاز کشور در این زمینه تربیت شود.

ادامه انتخاب رشته‌های تجربی توسط دانش‌آموزان باعث بیکاری فارغ التحصیلان این رشته‌ها در سال‌های آینده می شود

محمدی اظهار کرد: در برهه‌ای دانش آموزان تنها رشته ریاضی را برای ادامه تحصیل در مدرسه و رشته مهندسی را در دانشگاه انتخاب می‌کردند که به علت استقبال زیاد از این رشته بازار کار فارغ‌التحصیلان را جذب نکرد در نتیجه تمایل دانش‌آموزان به این رشته کاهش پیدا کرد. در صورتی که دانش‌آموزان با همین سرعت به سمت رشته تجربی روند موضوع پس زدن بازار در سال های آینده مجددا برای این رشته ایجاد می شود؛ کشور به تعداد مشخصی پزشک، دندانپزشک و داورساز نیاز دارد.

مسائل مربوط به آموزش و اشتغال در کشور با آزمایش و تجربه همراه است

وی با بیان اینکه متاسفانه مسائل مربوط به آموزش و اشتغال در کشور با آزمایش و تجربه همراه است، ادامه داد: براساس اطلاعات موجود می توان مشخص کرد در 10 سال آینده به چه تعداد پزشک، مهندس، پرستار، وکیل و.... نیاز داریم و با توجه به این اطلاعات دانشجو جذب کرد در حالیکه متاسفانه به علت ضعف همکاری میان وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، علوم، تحقیقات و فناوری و تعاون، کار و رفاه اجتماعی هیچ یک از این برنامه‌ریزی های اتفاق نیافتاده است.

عضوکمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید در برنامه ریزی‌های کلی کشور ارتباط میان وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، علوم، تحقیقات و فناوری و تعاون، کار و رفاه اجتماعی به درستی تعریف شود تا نیروی موردنیاز سال‌های آتی مشخص و تربیت شود، عنوان کرد: برنامه ریز باید با نگاه عمیق اهداف را مشخص کند تراکم پشت کنکوری‌های رشته تجربی در اثر عدم برنامه ریزی و کارهای کارشناسی ایجاد شده است./

پایان پیام

برچسب‌ها

آخرین اخبار