به گزارش خبرنگار خانه ملت، محمدرضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در حاشیه بازدید اعضای کمیسیون عمران از پروژههای عمرانی شهرداری مشهد مقدس، با اشاره به وضعیت بافتهای فرسوده این شهر گفت: نزدیک به ۴۰ درصد جمعیت مشهد در بافتهای فرسوده و حاشیهای ساکناند و این مسئله تنها با ورود شهرداری قابل حل نیست، بلکه نیازمند یک اراده ملی و مشارکت همه دستگاههاست.
وی با بیان اینکه طرح جامع شهر مشهد توسعه را به سمت غرب پیشبینی کرده است، افزود: عمده بافتهای حاشیهای در شرق شهر قرار دارد و ادامه این روند باعث میشود حرم مطهر رضوی در حاشیه شهر قرار گیرد که پذیرفتنی نیست. باید تلاش شود با بازآفرینی بافتهای فرسوده شرق، حرم همچنان در مرکز شهر باقی بماند. بخش زیادی از اراضی شرق مشهد در اختیار آستان قدس است و هرچند توافقاتی با شهرداری انجام شده، اما آثار آن برای مردم محسوس نیست. مشکلات جدی در این محدوده وجود دارد؛ از ریزدانگی و شبکههای فاضلاب گرفته تا اشتغال و کیفیت زندگی که به شدت تحت تأثیر قرار گرفته است.
رئیس کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه با ایجاد شهرکهای جدید در حاشیه مشهد مقدس مخالف است، گفت: این اقدام بارگذاری مضاعف بر منابع آب و زیرساختهای شهر ایجاد میکند. بهترین راهکار این است که در اراضی توافقشده واحدهای مسکونی جدید ساخته شود تا مردم با رضایت به آن مناطق منتقل شوند و بافتهای فرسوده فعلی به فضاهای عمومی و باز تبدیل شوند.
وی با اشاره به بافت جمعیتی شرق مشهد اظهار داشت: حدود ۴۰ درصد ساکنان این محدوده اتباع بیگانه هستند و این امر لزوم ورود جدی دستگاههای امنیتی، نیروی انتظامی و وزارت کشور را دوچندان میکند. در کنار آن بسیاری از هموطنان نیز در واحدهای ناایمن سکونت دارند که در صورت وقوع زلزله دچار بحران جدی خواهند شد.
رضاییکوچی افزود: بازدید منجر به تشکیل جلسهای با حضور وزیر کشور، وزیر راه و شهرسازی و سازمان برنامه و بودجه خواهد شد تا راهکاری عملی برای جابهجایی و نوسازی این بافتها تدوین شود. هرچند موضوع به دلیل ریزدانگی و تراکم جمعیت سخت است، اما امکانپذیر خواهد بود.
وی در ادامه به مشکلات حملونقل مشهد اشاره کرد و گفت: فاز یک قطار شهری مدتهاست با کندی پیش میرود و این موضوع یکی از درخواستهای جدی ما از وزارت راه و شهرسازی است. همچنین تکمیل پروژه قطار سریعالسیر تهران–مشهد که در برنامه هفتم توسعه و بودجه سال ۱۴۰۳ مصوب شده، باید در اولویت باشد؛ اما تاکنون اراده جدی از سوی مسئولان استان و وزارت راه در این زمینه مشاهده نشده است.
رئیس کمیسیون عمران مجلس مسیر تهران به مشهد را بهترین گزینه برای اجرای قطار سریعالسیر در کشور دانست و ابراز امیدواری کرد با پیگیریهای جدی این پروژه وارد فاز اجرایی شود./
پابان پیام
نظر شما