به گزارش خانه ملت، اعضای کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی در نشست روز گذشته (دوشنبه ۱۲ آبان ماه) که با حضور اعضای هیأت رئیسه دانشگاه ملی مهارت برگزار شد، ضمن بازدید از بخشهای مختلف این دانشگاه، به بررسی ظرفیتها، نیازها و برنامههای توسعهای آموزشهای مهارتی پرداختند.
علیرضا منادیسفیدان رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی، در این نشست با تأکید بر اینکه «مهارت یعنی بهرهوری» گفت: امروز حدود یکسوم رشد اقتصادی کشور از محل بهرهوری حاصل میشود و هرکس مهارت بیشتری داشته باشد، سهم گستردهتری را از این بهرهوری خواهد داشت.
نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر افزود: بر اساس برنامه هفتم پیشرفت، دانشگاهها باید ۴۰ درصد رویکرد مهارتی داشته باشند و در حال حاضر تنها دانشگاهی که بهصورت تخصصی در حوزه آموزش عالی مهارتی فعالیت دارد، دانشگاه ملی مهارت است؛ دانشگاهی که ریشه آن به تلاشهای تاریخی امیرکبیر باز میگردد.
منادیسفیدان ادامه داد: آموزشوپرورش توانسته است سهم دانشآموزان هنرستانی را به حدود ۵۰ درصد برساند و این یعنی در آینده نزدیک شاهد «سونامی دانشآموزان مهارتی» خواهیم بود که وارد دانشگاه ملی مهارت میشوند. از اینرو باید از هماکنون زیرساختها و امکانات لازم تقویت شود تا پاسخگوی این حجم از تقاضا باشد.

وی با اشاره به مشکلات اعتبارات بودجهای، گفت: سرانه دانشجویی در دانشگاه ملی مهارت بسیار پایینتر از سایر دانشگاههاست و لازم است در بودجه سال آینده به این مسئله توجه ویژه شود. همچنین با هماهنگی ستاد کل نیروهای مسلح، موضوع استفاده از ظرفیت دانشجویان کارشناسی این دانشگاه در قالب امریه و خدمت سربازی در پروژههای مهارتی در دست پیگیری است.
رئیس کمیسیون آموزش عضویت رئیس دانشگاه ملی مهارت در شورایعالی آموزش و تربیت فنی و حرفه ای و مهارتی را از محورهای مهم این نشست دانست و تأکید کرد: کمیسیون آموزش از این عضویت حمایت میکند تا جایگاه این دانشگاه در نظام مهارتی کشور تثبیت شود.
منادیسفیدان ضمن قدردانی از تلاشهای غلامرضا زمانی، رئیس دانشگاه ملی مهارت، گفت: اقدامات ارزشمندی در زمینه تجهیز کارگاهها، توسعه برنامههای مهارتمحور و همکاری با بخش خصوصی انجام شده است و مجلس آمادگی دارد در زمینههای مالی، قانونی و پشتیبانی از این دانشگاه حمایت کامل داشته باشد.
عظیمیراد؛ همکاری بخش بازرگانی و شرکتهای دانشبنیان با دانشگاههای مهارتی
احسان عظیمیراد سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس در این نشست اظهار کرد: بخش بازرگانی میتواند نقش مؤثری در بهروزرسانی تجهیزات و توسعه ظرفیتهای آموزشی دانشگاه ملی مهارت ایفا کند. بسیاری از مجموعههای اقتصادی و تجاری قادرند در تأمین نیازهای تجهیزاتی و همکاریهای علمی نقشآفرینی کنند.

وی با تأکید بر لزوم تعامل دانشگاهها با شرکتهای دانشبنیان افزود: تقویت بخش فناوری میتواند مسیر رشد مهارتی دانشجویان را به سمت خلق ایدههای نو و ایجاد شرکتهای دانشبنیان سوق دهد و ارتباط میان آموزش، پژوهش و تولید را تقویت کند.
مصطفوی؛ بومیسازی رشتههای مهارتی و بازگشت نخبگان به مناطق خود
ابوالحسن مصطفوی نماینده رزن و درگزین، با تأکید بر نقش دانشگاه ملی مهارت در توسعه متوازن آموزشی کشور گفت: بسیاری از دانشآموختگان پس از تحصیل در دانشگاههای بزرگ، به شهر یا روستای خود بازنمیگردند و این امر موجب محرومیت مناطق کوچک از نیروی متخصص میشود.
وی افزود: رشتههای تحصیلی باید متناسب با نیاز هر استان تعریف شوند تا فارغالتحصیلان بتوانند در همان منطقه مشغول کار شوند و دانشگاه ملی مهارت میتواند بستری مناسب برای تحقق این هدف باشد.
رحیمیدشتلویی؛ نوسازی تجهیزات آموزشی بر اساس فناوری روز
رمضان رحیمیدشتلویی نماینده فلاورجان، با تأکید بر ضرورت نوسازی تجهیزات آموزشی گفت: یکی از مهمترین نیازها، بهروزرسانی تجهیزات کارگاهی بر اساس فناوریهای روز دنیا است تا همترازی لازم میان آموزشهای مهارتی و نیاز صنعت برقرار شود.
عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلسشورای اسلامی، افزود: با افزایش گرایش دانشآموزان به رشتههای فنی و حرفهای، توسعه دانشگاههای مهارتی باید بر اساس آمایش سرزمین و ظرفیتهای بومی هر منطقه انجام گیرد.

پولادی: تجمیع واحدهای کوچک دانشگاهی و اعزام اساتید به فرصتهای مطالعاتی
اکبر پولادی باغبادرانی نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی، گفت: افزایش تعداد دانشگاهها و توسعه آموزش مهارتی نیازمند منابع مالی قابلتوجه است. برخی واحدهای دانشگاهی کوچک مانند واحدهای کمدانشجو در پیامنور قابلیت تجمیع با دانشگاههای مهارتی را دارند تا بهرهوری افزایش یابد؛ فراهم کردن فرصتهای مطالعاتی برای اساتید در خارج از کشور میتواند به تبادل تجربه و ارتقای کیفیت آموزش مهارتی کمک کند.
امامیراد؛ پیوند آموزش و مهارت، پایه امنیت و پیشرفت ملی
حسین امامیراد عضو کمیسیون آموزش مجلس، با قدردانی از برگزارکنندگان نشست گفت: برگزاری چنین جلساتی گامی مؤثر در همافزایی نهادهای آموزشی کشور است و کمیسیون آموزش موظف است از برنامههای مهارتمحور حمایت کند.
وی با تأکید بر پیوند آموزش و مهارت اظهار داشت: طرح «هر دانشآموز، یک مهارت» میتواند در تربیت نیروی انسانی ماهر نقشآفرین باشد و توسعه مهارتها به پیشرفت اقتصادی و امنیت اجتماعی کشور کمک کند.

موسویزاده؛ دانشگاه ملی مهارت مسیر خودکفایی علمی و مالی را میگشاید
سیدمحسن موسویزاده عضو کمیسیون آموزش مجلس، با اشاره به ظرفیتهای علمی دانشگاهها گفت: اگر ظرفیتهای داخلی دانشگاه ملی مهارت فعال شود، این دانشگاه علاوه بر تربیت نیروی متخصص، میتواند به خودکفایی مالی نیز دست یابد و الگویی برای سایر دانشگاهها باشد.
زمانی؛ دانشگاه ملی مهارت تنها متولی دولتی آموزش مهارتی رایگان است
غلامرضا زمانی رئیس دانشگاه ملی مهارت، در این نشست ضمن ارائه گزارشی جامع از وضعیت آموزشی و مالی دانشگاه گفت: مأموریت دانشگاه، تربیت تکنسینهای ماهر و مهندسان حرفهای است تا پیوند میان آموزش و اشتغال تقویت شود.
وی با اشاره به فعالیت ۱۸۳ دانشکده در ۱۲۱ شهر و ۱۲۸ رشته تحصیلی افزود: حدود ۶۴ درصد فارغالتحصیلان دانشگاه بلافاصله وارد بازار کار میشوند و بیش از ۹۵ درصد آنان در کشور میمانند و اشتغالزایی میکنند.
زمانی با اشاره به کمبود شدید نیروی انسانی گفت: در پنج سال گذشته ۲۶۲ نفر بازنشسته شدهاند، اما تنها ۱۳ نفر جذب شدهاند و پیشبینی میشود تا پنج سال آینده بیش از ۱۸۰ نفر دیگر نیز بازنشسته شوند.
وی سرانه پایین دانشجویی را از مشکلات جدی دانست و گفت: میانگین سرانه دانشجویی در کشور ۱۰۰ میلیون تومان است، اما در دانشگاه ملی مهارت تنها ۲۹ میلیون تومان بوده است؛ این نابرابری تاریخی باید اصلاح شود.
رئیس دانشگاه ملی مهارت؛ افزود: با وجود ۱۹۹ هزار و ۷۰۰ دانشجو، این دانشگاه مأموریت عدالتمحور دارد و قصد بر این است که از سال آینده تمامی دانشجویان را بهصورت روزانه و با آموزش رایگان پذیرش کند.

وی در ادامه تصریح کرد: طبق ماده ۱۰۶ برنامه هفتم پیشرفت، محدودیت جذب نیرو حتی در قالب شرکتی وجود دارد و این مسئله در ۱۸۳ دانشکده بهویژه مراکز ویژه بانوان مشکلاتی ایجاد کرده است.
زمانی در پایان تأکید کرد: دانشگاه ملی مهارت برای انجام مأموریت خود نیازمند حمایت جدی مجلس و دولت در سه محور جبران نابرابری بودجهای، اصلاح محدودیتهای جذب نیرو و پیشبینی بودجه ویژه برای تجهیز کارگاههای آموزشی است.
گفتنی است، اعضای کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس از بخشهای مختلف دانشگاه ملی مهارت بازدید کردند. در این بازدید، دانشجویان و مسئولان دانشگاه ظرفیتها و برنامههای خود را تشریح کردند و نمایندگان ضمن ادای احترام به شهدای آرمیده در محوطه دانشگاه، بر لزوم توسعه زیرساختهای مهارتی کشور تأکید کردند./
پایان پیام



نظر شما